Senaste nytt

SAS aktier

Återigen en riktigt usel rapport där antalet pax minskade med 10% i maj. Givetvis bidrog två dagars strejk i början av månaden mestadels till detta. Dock inte allt då flygskattens (alternativt och/eller «skam»/vikande konjunktur) effekter på inrikesresandet också lär slå igenom.

Vi kan nu summera väsentliga delar av resultatet det första halvåret i räkenskapsåret iom denna rapport. Vi ser då att antalet pax gått ner med 3,5% med en beläggning under 70%, samtidigt som vi vet att ökningen av driftskostnaderna är högre än PASK ökningen som var 1,6% f/x justerat denna månad.

Strejkkostnaderna tillkommer dessutom, så ett större minusresultat för helåret ser dessvärre alltmer troligt ut. Vi får hoppas på en bra sommar och ett konstant lägre oljepris runt nuvarande nivåer för att reversera årets ackumulerade förluster.

466057F7-21D5-4788-BCA2-63A675DACE46.jpeg

Last edited:
Edit. De första sju månaderna skal det givetvis vara då vi redan kommenterat det första halvåret. Stora strejkkostnader tillkommer. Jag har t ex inte fått mina fem siffriga utlägg än och vi är många som fortsatt väntar. 100 miljoner sek i återtagen bonus från personalen som har reserverats i tidigare kvartal motverkar denna kostnad marginellt (Kan inte tänka mig annat än detta utfall pga piloterna). Försäljningen av AirGreenland likaså men i högre grad.

I nuläget ändå en förlust på över två miljarder sek med fem månader kvar av räkenskapsåret om jag får spekulera.

4ABA32E6-C57B-4735-AAFD-A4DDEA10661E.jpeg

100 miljoner sek i återtagen bonus från personalen som har reserverats i tidigare kvartal motverkar denna kostnad marginellt
Det här är något jag har funderat på.. vilken förbittring det måste bli gentemot piloterna när samtliga övriga anställda torskar sin bonus för att piloterna vilt sågade på grenen alla sitter på.

Ja jag har pratat med flygvärdinnor tidigare innan strejken som var väldigt glada för denna uppskattning. Inte bra för stämningen. Det som gör mig mest orolig är dock dominoeffekten när kabin ska kräva samma avtal samtidigt som sämre tider är här.

SAS har bara EB programmet kvar att sälja som har värde efter nästa strejk. :(

Det här är något jag har funderat på.. vilken förbittring det måste bli gentemot piloterna när samtliga övriga anställda torskar sin bonus för att piloterna vilt sågade på grenen alla sitter på.
Det kunde man tro, men samtidigt var ju kabinpersonalen (eller ja, deras fackförbund åtminstone) ute och officielt stödde piloternas strejk och tyckte den var bra. Antagligen just för att nästa gång är det deras tur, och nu har de anledning att kräva precis lika mycket som piloterna fick. Och det är ju betydligt mer än den indragna bonusen.

Det kunde man tro, men samtidigt var ju kabinpersonalen (eller ja, deras fackförbund åtminstone) ute och officielt stödde piloternas strejk och tyckte den var bra. Antagligen just för att nästa gång är det deras tur, och nu har de anledning att kräva precis lika mycket som piloterna fick. Och det är ju betydligt mer än den indragna bonusen.
Det är ju så det ligger till, de ska ju som sagt omförhandla i början på nästa år och kommer kräva samma som piloterna och en ny strejk är väl att vänta skulle jag gissa på.
Jag skulle gissa på att fackföreningarna inte alltid gör det som deras medlemmar vill, men det är en fråga för en annan tråd.

Läste boken ”SAS: om konsten att sänka ett flygbolag” förra veckan.

Sista kapitlet är från 2012 och det är beklagande att man inte kommit längre utan att det är samma problem fortfarande med personal som strejkar.

Om ett företag blöder pengar på en extremt konkurrensutsatt marknad, där man har enhetskostnader som är långt över konkurrenterna, så förstår jag inte strejken. Vad spelar det för roll om man höjer sin lön om man förlorar jobbet? Eller litar man blint på att ägarna har för stora intressen av en fungerande infrastruktur i landet så man inte ser risken med en konkurs? Tillslut tröttnar kanske ägarna med.

I övrigt en läsvärd bok om man är intresserad av SAS och historian!

Återigen en riktigt usel rapport där antalet pax minskade med 10% i maj. Givetvis bidrog två dagars strejk i början av månaden mestadels till detta. Dock inte allt då flygskattens (alternativt och/eller «skam»/vikande konjunktur) effekter på inrikesresandet också lär slå igenom.

Vi kan nu summera väsentliga delar av resultatet det första halvåret i räkenskapsåret iom denna rapport. Vi ser då att antalet pax gått ner med 3,5% med en beläggning under 70%, samtidigt som vi vet att ökningen av driftskostnaderna är högre än PASK ökningen som var 1,6% f/x justerat denna månad.

Strejkkostnaderna tillkommer dessutom, så ett större minusresultat för helåret ser dessvärre alltmer troligt ut. Vi får hoppas på en bra sommar och ett konstant lägre oljepris runt nuvarande nivåer för att reversera årets ackumulerade förluster.

Visa bifogad bild 91918
Riktigt dålig men väntat.

SAS släppte Q3-rapporten idag - här är några småutkast från rapporten som kan vara intressanta:

Det finns lite pengar att tjäna på försäljning av kreditkort och Eurobonuspoäng :)

SAS skrev:
Other operating revenue was up MSEK 113 year-on-year, mainly relating to higher revenues from credit card fees and sale of EuroBonus points.

Det är härligt med en svag Svensk krona ;)

SAS skrev:
Foreign exchange rates had a negative impact on operating income of MSEK 281

Andra höjdpunkter inkluderar:
  • Ny företagsorganisation från och med 1 oktober 2019
  • SAS vidhåller sin prognos att det blir svårt att nå ett positivt resultat FY 2019

Länk till rapporten finns här: Report

Toppen