Senaste nytt

SAS aktier

@adhoc76 Helt enig i det underliggande och agerade därför förra sommaren genom att köpa in mig väldigt tungt i SAS. En bra affär då jag som visat i tråden sålde ut mig nära toppen med ca 50% i vinst.

Problemen nu är dock utanför SAS kontroll efter piloternas pyrrhusseger. Kraschad SEK, dyrare olja, särsvensk flygskam samt vikande konjunktur.

T o m Danderyd tvingades idag meddela en skattehöjning på hela 1,40kr per hundralapp. Detta kommer självklart påverka konsumtionen starkt negativt. Kommun efter kommun tvingas nu till stora skattehöjningar efter övertagandet av ofta permanent bidragsansvar från staten. ”Allt åt alla” politik kostar då iphones och fina jackor faktiskt inte är gratis.

Vi behöver helt enkelt en positiv trigger innan återköp även om aktien kan se mycket billig nu.

T o m Danderyd tvingades idag meddela en skattehöjning på hela 1,40kr per hundralapp.
Det har dock flera förklaringar då man tidigare levt gott på markförsäljningar och viril befolkning. Med allt fler äldre med vårdbehov och svårsåld mark så skapar det hål i kassan, utöver de som fanns tidigare med Robin-hood-skatt.

Men eftersom många piloter med sina nya högre löner säkert bor i Danderyd så kanske de inte hade behövt höja skatten så mycket.

Detta borde inte ha en jättepositiv inverkan på aktiekursen...

Ardalan Shekarabi (S) rasar mot SAS | Aftonbladet

Aftonbladet skrev:
– En sådan här strejk är ingenting som företaget kan påverka och därmed gäller faktiskt inte det regelverket, säger Gustafsson till DN.

Jämför SAS med Ryanair
Uttalandet ledde till en ”smärre chock” för civilminister Ardalan Shekarabi (S) som nu jämför SAS med oseriösa bilförsäljare.

– Det finns ett annat flygbolag som agerat på ett liknande sätt. Det är Ryanair. Jag hade aldrig förväntat mig att det skulle komma en sådan signal från SAS, säger Shekarabi.

Civilministern understryker att ARN är den enda möjligheten att få rätt, såvida man inte vill gå till domstol.

– Jag har tidigare diskuterat oseriösa bilförsäljare som inte följer ARN:s rekommendationer. Bland annat har ju Blocket vidtagit åtgärder för att utesluta sådana bilförsäljare.

”Allvarlig provokation”
Rickard Gustafsson uppger att strejken är något man inte kunnat förutse, ett slags Force majeure.

– Det kan man anföra i en process, men att på förhand deklarera att man inte kommer följa ARN:s rekommendationer, det är ett stort misstag.

Vi kan väl hålla oss till trådens ämne och inte politik och skatter i olika kommuner?

/Moderator

@palmen Ursäkta men med all respekt var det inte menat politiskt utan ett konstaterande. Folket bestämmer, inte jag som bara agerar som trader.

I en kortfattad trading analys om SAS i en aktietråd finns det många variablar att ta hänsyn. Tillgänglig köpkraft och konsumtion korrelerar med varandra. Räntenivåer, kronkurs och skatter har stor betydelse för SAS resultat och triggers i bägge riktningar bidrar till goda trades. Svårt att utelämna politiska beslut men ska försöka vid nya inlägg i tråden framöver.

Last edited:
Rejält fall i oljepriset sista dagarna. Detta är såklart i grunden positivt, men tyvärr är 100% förbrukningen säkrad nu i Q3. Effekten detta kvartal blir faktiskt negativ gentemot vissa konkurrenter som får en konkurrensfördel utan säkring av priset på de höga nivåer SAS har. Stora fördelar dock med nya säkringskontrakt framöver på nuvarande nivåer.

"För det kommande kvartalet, Q3 2019, har SAS säkrat 100% av flygbränsleförbrukningen till ett maxpris på 720 USD/ton. Om bränslepriset sjunker under 703 USD/ton skulle 27% av SAS bränsleförbrukning gynnas av ett lägre bränslepris." (Källa: Q2-rapporten)

Pris enligt IATA 24.maj, alltså innan det stora raset sista veckan ner till 64-nivån idag var 639,13 USD/ton i SAS huvudmarknad.

I tillägg eskalerande handelskrig. I dag nya tullar mot Mexiko p ga den stora illegala invandringen över gränsen.

Trafiksiffrorna för maj släpps imorgon, i fredags presenterade Finnair höjda siffror med 15%. Låg kronkurs kan medföra höjd beläggning från utlandet mot Sverige vilket kan visa sig gynnsamt. I kombination med att norsken fortfarande står på marken med max 8 tror jag sommaren kan bli riktigt bra för SAS. Hög tid att gå in nu, sälja på ~25 september/oktober.

Toppen