Senaste nytt

SAS aktier

Jag tyckte det var väldigt förvånande att se aktien hoppa till på under en i övrigt blodröd börsdag. Finns det något fundamentalt som skett (jag har inte sett/hört något), eller är det bara bottenfiske?
Jag har klurat på att gå in i SAS igen efter att gjort mig en hacka under hösten. Jag trodde dock att den fortfarande ska ner en bit till först. Nåväl, vi får väl se... Den har mycket att kämpa emot framöver...

Kl 14.17 idag torsdag 5 mars 2020. SEK 8,87
Det finns en del fallhöjd kvar skulle jag gissa (not: det är en gissning, lika god som en annan).

Skärmavbild 2020-03-05 kl. 14.17.19.png

Otroligt billig aktie nu men befogat. Frågan är vad tillgångarna, mest i form av egenägda flygplan kan tänkas ha för värde vid en KK? Där någonstans borde vi se en bottenformation testas. Mycket svårt att räkna på dock och jag vågar faktiskt inte ge mig in på det i nuläget. Det lär också finnas ett stort utbud av begagnade flygplan vid en långdragen och fortsatt eskalerande pandemi.

Positiva faktorer finns dock också. Jag räknar med att bolaget nu säkrar sitt flygbränslebehov kontinuerligt fram i tid och att enighet med facken kan ske utan strejkåtgärder om de vill ha något bolag att arbeta i framöver. En strejk i detta läge kan de väl ändå inte driva fram? Helt säkert är dock inte detta, trots allt SAS.

SAS skriver i pressmeddelanden.
Uppdatering angående COVID-19 - SAS

”För att minska intäktsbortfallet av en minskad efterfrågan, kommer SAS att genomföra ett antal initiativ för att reducera kostnaderna. På kort sikt leder en reducerad kapacitet till lägre flygrelaterade kostnader som bränsle, flygplatsavgifter och andra avgifter. SAS genomför även andra åtgärder för att sänka kostnaderna, bland annat nedskärningar i administration och personalkostnader, anställningsstopp samt skjuta upp icke-kritiska projekt, marknadsföring och kampanjer. Åtgärder relaterade till personalkostnader kan innebära permitteringar, tjänstledighet, tidigarelagd pension eller andra initiativ.”

Otroligt billig aktie nu men befogat..
Justerat kapital/aktie är 14kr så det ger nog en indikation iaf.
Är man lite riskbenägen kan det ju vara intressant att gå in nu.

bolag med statliga ägare får ju en annan riskbedömning enligt mig.

Toppen