Senaste nytt

SAS aktier

Är det inte så att samtidigt som man inte har intäkter (såklart mer pengar) så har man heller inget slitage, samt att räntor är låga idag Och bränslepriser låga därtill.
Likt @M.K tänker jag man säkrar oljan.

man har ju också kvar fundamenta inform av slotttider, EB programmet osv. nog kommer ett antal Q’s nu bli tt dåliga men folk som skjutit upp sina planer etc ska väl förr eller senare ut igen.

Vi har sedan tidigare diskuterat möjligheten till strejk från kabinpersonalens sida i april-maj. Hur tänker ni att det nuvarande tillståndet spelar in på detta?

Min uppfattning om fackföreningar flygbranschen är att de inte tar hänsyn till hur arbetsgivarens ekonomi ser ut, Sabena och Swissair gjorde KK när personalen hade strejkat och ett par månader efter 9/11.
Alitalia har ofta strejker, det företaget är ju ständigt på väg mot KK, finns fler exempel.
Skulle flygpersonalens fackföreningar ta hänsyn till bolagens ekonomi skulle de aldrig kunna strejka.

Svar på din fråga, tror att det det är mindre risk för strejk nu än om du hade frågat i höstas.
Parterna kan komma överens om ett kort avtal, exempel till den 31/12 2021.
Tror inte SAS personalen vill vara med om ett nytt hösten 2012, när bolaget var timmar från konkurs.

Hur är SAS nuvarande strategi?
Det här är från 2018
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Flygbolagen lagrar för högre bränslekostnader
"Vi säkrar enligt en policy 40-80 procent av kommande tolv månader förväntade bränslebehov, säger Björn Tibell, IR-ansvarig på SAS till Flygtorget."

Air France-KLM Faces $1 Billion Fuel Hedging Loss As Oil Price Falls Due To Coronavirus

Air France-KLM ligger tydligen på 65%

Inte kortsiktigt, man har förmodligen säkrat priset några månader framåt, men på lite längre sikt så blir det positiva effekter .
Jag vet inte hur länge SAS har säkrat det nuvarande kontraktet, om kontraket skrivs på ett visst antal ton, då lär det dröja lite längre för att nå målet, eftersom SAS har dragit ner på flygningarna.

Jag hade inte läst @Homer inlägget när jag skrev ovanstående

”You have seen nothing yet”, skulle jag vilja säga. Lägre oljepriser är bra för SAS (som visserligen prissäkrat en stor andel, se tabell i länk nedan), men om de flygplan som lyfter har färre passagerare så spelar det mindre roll. Intäkterna sjunker snabbare än utgiftsminskningen.

https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/SAS-Q1-2020_SVE.pdf
Sid 9
”Policyn för säkring av flygbränsle anger att flygbränsle säkring ska göras med 40–80 % av kommande
12 månaders förväntade volymer. Policyn medger också säkring upp till 50 % av förväntade volymer för perioden 13 till 18 månader. För de kommande 12 månaderna har SAS säkrat 65 % av bränsleförbruk- ningen till ett maxpris på 642 USD/ton.
Om bränslepriset sjunker under 585 USD/ton de kommande 12 månaderna skulle 63 % av SAS bränsle förbrukning vara säkrad till ett genomsnittspris på 599 USD/ton. Efter de kommande 12 månaderna är 10 % av bränsleförbrukningen säkrad till ett pris på 573 USD/ton för andra och tredje kvartalet 2020/2021.
Säkringen av SAS framtida flygbränsleförbrukning genomförs genom en blandning av så kallade swaps och optioner. Med nuvarande planer för flygkapacitet förväntas kostnaden för flygbränsle under 2019/2020, förutsatt olika bränslepriser och dollarkurser, utfalla enligt tabellen i mitten inklusive flygbränslesäkring.”

@Homer Samma strategi men de har också lagt till möjligheten att säkra 50% av behovet 12-18 månader fram i tid.

Edit. @Nemo hann visst före :) Frågan är också om oljan stannar här? Det spekuleras redan i att oljan ska ned på lågt 20-tal.

Visst är det positivt med lägre oljepris men huvudvärken nu torde vara obefintliga intäkter. Det som verkligen skulle kunna ses positivt på längre sikt i allt det här är om ett par konkurrenter skulle försvinna (samtidigt som de överlever såklart)....

@varva77 Obefintliga intäkter är att ta i. Enligt en bekant som flög i fredags var de faktiskt 7 pax på en NEO dit och 9 pax hem igen efter hans möte. Galna tider nu. Jag undrar hur det ser ut på ARN idag?

Toppen