Senaste nytt

SAS aktier

En annan viktig sak som jag fick bekräftad i helgen är att den officiella förbrukningen per säte på NEO stämmer med endast små enskilda negativa avvikelser som blivit hittade och lösta/under genomföring. Dessutom nedåtgående förbrukning i takt med intrimmning och fler säten. Vi talar här om kanske 15% lägre förbrukning/säte på enhetsflottan om några år än värste konkurrenten. Med mer än dubbla yield/pask. Visserligen en bättre (för oss pax) och givetvis dyrare produktion men jag tycker det ser väldigt lovande ut detta!

Jag tror att SAS behöver en maskin som tar mellan 120-140 pax när 737-600/700 är utfasade det är ett för stort hopp från 90 pax till ca 170 pax.
Annars flyger SAS för många tomma stolar och det är inte lönsamt.
En annan viktig detalj, är vad oljepriset kommer att ligga på de kommande åren.
Även diskussionen om miljöpåverkan från flyget kommer att påverka SAS och övriga flygbolags vinster i västvärlden.
Politiska oroligheter/terror har alltid påverkat flygbranschen.
Tror att det finns bättre placering än flygbolags aktier.

Självklart är det risker i detta men också större möjligheter än börsen generellt. Ett intressant bet om man som jag tror på ett framtida golv på 30:- förutsatt att konjunkturen inte viker.

Gillar produktionsmodellen:
-Underleverantörer tar tunnare linjer med mindre maskiner till lägre produktionskostnad och möjlig högre frekvens.
-SAS går mot enhetsflotta med 150/168/180/200 config Airbus på rutter med större demand. Fortsatt viss flexibilitet där. Classic hänger väl kvar länge till nu med retrofit. Lägre fuelcost/seat än konkurrenterna, oljeprisfördel här mot konkurrens, CC cost nedåtgående tack vare stora pensionsavgångar. Avsevärt mindre underhåll mm som sparar mer än större kapitalkostn för NEO i dagens räntemiljö.
-Kabinfaktorn är för låg, annan affärsmodell än LCC men ändå enig. Vill se mer diversiering med bättre vinnande GO/PLUS produkt och aggressivare Light prissättning med lägst möjliga produktionskostnad, allt som kostar direkta pengar ska inte ingå i denna produkt.

Kurstriggers jag vill se i turordning:
Inlösen av pref med egengenererade vinster
Beslut om utdelning på stamaktier, startnivå ganska oväsentlig.
Höjt kreditbetyg, lägre lånekostnader
Återkomst till Large Cap tack vare kursökning till följd av ovanstående, mer stabila ägare/fonder köper sig in. Kursen stabiliseras över nya golvet.

Vi får se vad som händer nu, spännande. Finns en del triggers som sagt men även risker. Vi är inne i SAS sämsta kvartal på året så kortsiktiga kursfall till följd av trafikrapporter är möjliga. Tradar med mindre delar av innehavet.

Dagens ytterligare ras innebär att brent oljan gått ner från $85,85 till $62,25. -27,5% & tillbaka runt nivån för ett år sedan.

Detta är jackpott för SAS och ett bra läge att hedga behov i superviktiga Q3 samt Q4 nästa år.

Last edited:
Dagens ytterligare ras innebär att brent oljan gått ner från $85,85 till $62,25. -27,5% & tillbaka runt nivån för ett år sedan.

Detta är jackpott för SAS och ett bra läge att hedga behov i superviktiga Q3 samt Q4 nästa år.
Till vilket pris på bränslet har SAS låst det samma, och hur många % är låst och hur långtid?

Q1-Q2 är 68% respektive 52% av behovet låst till höga $720-730/ton. Inget säkrat efter det till högsäsongen vad jag vet. SAS har möjlighet att säkra 18 månader fram i tid enligt företagets policy.

Intressant att aktiekursen låg ca 5sek högre för ett år sedan innan oljan började dra. Mycket positivt har hänt sedan dess.

enligt pressmeddelande precis nu,

Styrelsen i SAS AB (publ) har fattat beslut om en obligatorisk inlösen av samtliga 2 101 552 preferensaktier för en sammanlagd inlösenlikvid om cirka 1,1 miljarder SEK.

I enlighet med inlösenförbehållet i § 5, punkt E i bolagsordningen har styrelsen för SAS beslutat minska bolagets aktiekapital med 42 241 195,20 SEK (från 7 732 150 470,30 SEK), genom obligatorisk inlösen av 2 101 552 preferensaktier. Den sammanlagda inlösenlikviden kommer att uppgå till 1 112 078 271,84 SEK, motsvarande 529,17 SEK per preferensaktie (525 SEK plus upplupen utdelning om 4,17 SEK per preferensaktie).

Denna obligatoriska inlösen av återstoden av preferensaktierna avslutar processen med inlösen av preferensaktier som vi inledde tidigare i år. Jag vill tacka preferensaktieägarna för deras stöd sedan 2014.” säger Torbjørn Wist, CFO.

sista handelsdag blir på onsdag

bör väl ses som ett styrkebesked att detta är möjligt, bör väl även sänka finansieringskostnaden framöver

Fortsatt ganska stillastående kurs idag. Passade faktiskt på att öka på 21,4 nivån, fick snitta upp lite lite, men har aldrig ägt fler än nu. Rapport 4:e december. Gamblar lite extra på att punkt 2 på min lista, besked om utdelning till våren, kommer i förbindelse med detta. Alla interna parametrar godkänner detta nu om Ni ser på SAS senaste rapport.

Toppen