Senaste nytt

SAS aktier

Vart är vårt SAS på väg
Lite oroande eftersom just Pedersen följt flygbranschen länge. Vi får hoppas att SAS på sistone håller på och tar kostnaden för alla "lik i garderoben" och att kostnadsbesparingen för nya leasingavtal m.m. är på väg att dyka upp. Annars ser det nog ganska dystert ut på cirka ett års sikt.

Regeringen kommer att hjälpa till syvende och sist.
SE behöver SAS.
Du menar väl danska staten?
Ytterligare kapitaltillskott från svenska staten? Knappast! Det finns väl inte ett enda uttalande från en ledande politiker under senare år som tyder på en förnyad vilja att vräka ut nya miljarder från skattebetalarna i kapitaltillskott till SAS, bortom de covid-relaterade räddningsåtgärderna (som dessutom var lättare att få EU-godkännade för)? Om jag har missat sådana uttalanden, upplys mig gärna med länk/källa.

Lite historik som gick ganska snabbt att googla ihop: I början av 2010 sökte och fick den dåvarande alliansregeringen ett bemyndigande från riksdagen att sälja svenska statens innehav i SAS, vid lämpligt tillfälle. Detta beslut skedde i samband med en av SAS nyemissioner (den gången p.g.a. flygbranschens problem efter finanskrisen), se prop 2009/10:121. Bemyndigandet gäller fortfarande trots skiften i riksdagsmajoritet; S/MP- och S-regeringarna 2014-2022 begärde ingen ändring av beslutet så vitt jag kan se. Senast såldes en mindre andel av svenska statens aktier 2016 av dåvarande S/MP-regeringen. Den dåvarande regeringen uttalade därefter flera gånger att svenska staten inte var en långsiktig ägare av SAS. I samband med att norska staten sålde sin andel 2018 stötte flera dåvarande oppositionspolitiker (= den nuvarande majoriteten) på och undrade varför inte svenska regeringen gjorde samma sak.

Jag skulle alltså säga att det funnits bred politisk enighet i Sverige sedan åtminstone 2010 att göra sig av med det svenska statliga ägandet vid lämplig tidpunkt, och jag har inte sett några tendenser till ändrade åsikter. Jag kan inte tänka mig att de senaste årens händelser har ökat det svenska statliga intresset att vara långsiktig ägare eller majoritetsägare av ett flygbolag.

Last edited:
Lite oroande eftersom just Pedersen följt flygbranschen länge. Vi får hoppas att SAS på sistone håller på och tar kostnaden för alla "lik i garderoben" och att kostnadsbesparingen för nya leasingavtal m.m. är på väg att dyka upp. Annars ser det nog ganska dystert ut på cirka ett års sikt.
Verkligen. De verkar blåsa på ordentligt så får hoppas att det betalar sig på sikt.
Hur skall man tolka ”Han fortsätter med att säga att SAS prognos är mer verklig än han först trott.”? Att det trots allt är enligt (SAS egna) plan?

Verkligen. De verkar blåsa på ordentligt så får hoppas att det betalar sig på sikt.
Hur skall man tolka ”Han fortsätter med att säga att SAS prognos är mer verklig än han först trott.”? Att det trots allt är enligt (SAS egna) plan?
Att han först trodde att SAS hade tagit i rejält i den offentliga prognosen, och den indikerade en större förlust än vad Pedersen trodde att de "egentligen" räknade med? Men att han nu ser att SAS förlust under innevarande år faktiskt kan hamna i nivån med prognosen. Syftet med en rejält tilltagen förlustprognos ("riva av plåstret") skulle kunna vara för att senare under året kunna hävda att läget utvecklats mer positivt.

Jag kommer att fortsätta hålla mitt EB-konto så lågt det bara går, för att minska risken vid en ev. konkurs.
Dito: Allt över 130k (Star Allianceredemption till USA, som kanske kan behövas någon gång) skalar jag av.
Senaste "vaskningen" var en uppgradering till plus mellan Arlanda och Ängelholm - man gråter ju över användningen, men som statuslös efter Corona så tyckte jag att jag behövde komma in i loungen. Nog den dyraste Coca-Cola jag druckit :)

Living on the edge som EB miljonär märker jag :p. Det är så otroligt svårt minska saldot numera med bra E.B intäkter samtidigt som jag saknar passande long haul möjligheter sedan flera år. Jag tar chansen på att seketas återfår någon typ av värde och att SAS överlever även detta ( Den komben hade jag inte spelat på). Fortsatt bara 4001 aktier givetvis.

Toppen