Senaste nytt

SAS aktier

Det var ju väntat.
I vad som framstår som en fördröjd reaktion faller SAS över 13 procent på måndagen, på en nyhet som kom på fredagseftermiddagen.

Flygbolaget presenterade finansiella detaljer som del i sin rekonstruktion där det framkom att befintliga ägare kommer spädas ut ”väsentligt mer än 95 procent”.

"Utspädningen för befintliga aktieägare kommer sannolikt att vara väsentligt större än 95%" skriver SAS i ett pressmeddelande.

Ja den ska ju vattnas ur med 95% av nuvarande värde så det blir intressant att se...
Det talas ofta om att värdet vattnas ur men jag ställer mig frågande till det. Det tillförs nytt kapital som kan användas till att få ett lönsamt företag. Om det lyckas blir värdet på företaget högre även om andelen av bolaget som tidigare aktieägare har kvar är mindre. Sedan är aktiemarknaden inte alltid logisk.

Jag tror att det kommer komma en sättning snart, frågan är hur mycket och var aktien kommer stabiliseras.

Kanske många av dessa 270 000 aktieägare är som mig och har 4001 aktier oavsett vad som händer? Aktien är värd max 10öre, inte runt 50öre!

Min rekommendation som jag själv också följer är att ha dem på en vanlig depå, alltså ingen ISK eller KF lösning.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen