Senaste nytt

SAS aktier

Living on the edge som EB miljonär märker jag :p. Det är så otroligt svårt minska saldot numera med bra E.B intäkter samtidigt som jag saknar passande long haul möjligheter sedan flera år. Jag tar chansen på att seketas återfår någon typ av värde och att SAS överlever även detta ( Den komben hade jag inte spelat på). Fortsatt bara 4001 aktier givetvis.

I din situation borde det ju vara lätt att göra en spontan världen runt i First. Jag menar, vad är det för sorts redemption du håller inne och väntar på?

Jag kommer att fortsätta hålla mitt EB-konto så lågt det bara går, för att minska risken vid en ev. konkurs.

Amen, det Är Earn And Burn som gäller. Blåste ca 500k poäng förra året och är nu nere på 60k som jag håller i reserv för att buda på uppgrade.

Det tråkiga är ju att man har vouchers som brinner inne med detta mönster men upplever det som bristerna på vettig redemption tillgänglighet är det som varit den trånga sektorn senaste året.

Jag reser hela tiden, men i Europa. Många länder bara senaste månaden, utomlands nu.

Det väntas på flera FIRST bonusmöjligheter jag på riktigt vill prova. LH med A380 är en sådan. SQ en annan. Bali en tredje innan eventuella äktenskapslagar.

Jag bekymrar mig inte över mina Eurobonus poäng har knappt 600K för närvarande
Det jag bekymrar mig för om SAS går i konkurs, är hur det kommer att gå för de anställda och deras familjer samt alla andra som har sina intäkter tack vare bolaget.
Sigtuna kommun är beroende av SAS och deras anställda.

Lika dant är det för kommunerna runt Kastrup och Gardemoen

Jag bekymrar mig inte över mina Eurobonus poäng har knappt 600K för närvarande
Det jag bekymrar mig för om SAS går i konkurs, är hur det kommer att gå för de anställda och deras familjer samt alla andra som har sina intäkter tack vare bolaget.
Sigtuna kommun är beroende av SAS och deras anställda.

Lika dant är det för kommunerna runt Kastrup och Gardemoen

Tja, det beror väl på vad som kommer istället? Ett rekonstruerat, mindre SAS med nya ägare? Ett mindre bolag för respektive land som tar olika vägar avseende allianstillhörighet? Inget ersättningsbolag och befintliga bolag tar över marknaden istället, kanske med Norwegian som den största vinnaren i Sverige? Under alla omständigheter har jag svårt att se att det totala resandet på Arlanda (efter en övergångstid) skulle påverkas särskilt mycket. Det är av geografiska skäl svårt att se särskilt många alternativ till Arlanda (kompletterat med Bromma) som nav för inrikesflyget och för byten mellan inrikes och utrikes. Så de flesta som jobbar i flygbranschen med SAS-koppling kommer knappast att behöva byta bransch utan behöver bara byta arbetsgivare.

Däremot blir det säkert mer komplicerat att vara poäng- och statusjägare om SAS försvinner. Det blir att flyga med en mer blandad kompott bolag (ett problem i sig), en högre andel lågprisbolag och bonusprogram där det som Sverige-baserad kommer att bli svårare att uppnå status. Dessutom riskerar nog priserna att öka på en del Europadestinationer p.g.a. sämre konkurrens.

Kastrup skulle förmodligen påverkas mer om inget nytt bolag kommer istället, för Europa- och interkontinentalpassagerarna från Norge och Sverige (norr om Hallandsåsen) skulle väl flyga via andra Europa-hubbar när det inte finns lämpliga direktflyg från hemländerna.

Last edited:
I viss mån skulle säkert även Arlanda ta stryk i form av flygande personal. Ett större antal bolag skulle flyga *till* Arlanda från diverse ställen i Europa snarare än att som sas flyga *från* Arlanda med personal baserad där. Definitivt inte alla och större spelare som Norwegian skulle säkert basera folk där, men mixen skulle säkert ändras till lokala personalens nackdel.

Däremot lär det ju fortfarande behövas ungefär lika mycket markpersonal oberoende av var den flygande personalen bor. Kanske en aning minskning på service personal efter som lcc (som ju till stor utsträckning lär står gör en mycket större andel) tenderar att ha förre där, men ingen dramatisk omställning.

Vet inte vad det säger egentligen men minus 2,5 miljard för trejde kvartalet. Det verkar ivf kosta att spara.
"”SAS behåller fokus på kostnadsbesparingar i hela bolaget för att säkerställa konkurrenskraftiga kostnader”, fortsätter bolaget."

Toppen