SAS Airbus 321LR - samlingstråd

fred80 skrev:Ska bli intressant att se hur servicen i businessclass blir. Det enda man kommer väll å sakna är väl självserverings baren. Men är crew på tårna så ska väll de inte vara något problem, men lär väll dröja in man kan se hur det fungerar fullt ut eftersom allt serveras på bricka under pandemin.Klicka för att utvidga...
På 737-700 dukade man ju upp självplocket på en parkerad vagn efter första serveringen. Borde gå att göra något liknande här.
 
Nu är det inlagt en hel del flighter. Såg både CPH-EWR och CPH-IAD i november 2022.
 
fcx skrev:Nu är det inlagt en hel del flighter. Såg både CPH-EWR och CPH-IAD i november 2022.Klicka för att utvidga...


Japp, även BOS i november. Får hoppas den linjen blir av och att novemberschemat står sig, för det borde ju indirekt frigöra åtminstone en eller två A350 för någon ny vinterrutt.
 
Nu har jag inte flugit A321LR men bilderna ser ju riktigt trevliga ut.



Kanske hade varit idé att ta efter Ryanair’s koncept och bara kört A321LR rakt över hela flottan, alternativt A321XLR?



Inköps, underhålls, utbildnings och utvecklingskostnaderna skulle minska markant och SAS hade troligtvis blivit ett vinstdrivande bolag igen.



Tankar någon?
 
ThePlumber skrev:Nu har jag inte flugit A321LR men bilderna ser ju riktigt trevliga ut.Kanske hade varit idé att ta efter Ryanair’s koncept och bara kört A321LR rakt över hela flottan, alternativt A321XLR?Inköps, underhålls, utbildnings och utvecklingskostnaderna skulle minska markant och SAS hade troligtvis blivit ett vinstdrivande bolag igen.Tankar någon?Klicka för att utvidga...
Med tanke på att den har begränsad cargo så låter det som ett väldigt dumt val. Det är cargo man tjänar pengar på, inte passagerare (rent generellt).

Att flyga A321LR inom Europa i denna config är väl en våt dröm för många, men det kommer aldrig hända.
 
Hade fungerat att sätta in A321LR på säsongsrutt till Kanarieöarna eller Kap Verde. Utesluter inte den möjligheten.



I övrigt håller jag med Palmen om cargo. Det är den primära intäktskällan på de flesta long haul rutterna.
 
ThePlumber skrev:Kanske hade varit idé att ta efter Ryanair’s koncept och bara kört A321LR rakt över hela flottan, alternativt A321XLR?Inköps, underhålls, utbildnings och utvecklingskostnaderna skulle minska markant och SAS hade troligtvis blivit ett vinstdrivande bolag igen.Klicka för att utvidga...
Ett alldeles för stort plan för de allra flesta av SAS rutter, som trots allt är inom det kontinentala Europa. Med tanke på att man flyger Stockholm-Malmö med (förvisso fräscha och trevliga) CRJ maskiner har man uppenbarligen problem att fylla planen. Det problemet blir ju inte mindre om man sätter in ett större och dyrare plan (som A321LR är jämfört med en CRJ).



Enhetsflotta, ja. Dit är vi redan på väg med stormsteg. Men inte engetsflotta med en så pass stor och dyr maskin som Long Range eller till och med XLR. Mycket dålig idé!
 
Million Miler skrev:Hade fungerat att sätta in A321LR på säsongsrutt till Kanarieöarna eller Kap Verde. Utesluter inte den möjligheten.I övrigt håller jag med Palmen om cargo. Det är den primära intäktskällan på de flesta long haul rutterna.Klicka för att utvidga...
Det är klart att A321LR skulle passa att slinga ner till LPA ett par dagar i veckan. Det finns ett stort tryck på platser dit just nu. SAS flyger från ARN på lördagar under våren med två A320 med 10 minuters mellanrum. Varför inte istället en A330 eller åtminstone A321LR. Jag vet att bl a @Berglund och @palmen är stora motståndare till detta men det säger inte att det är ett orealistiskt projekt. Jag vill främst ha en A321LR för att få anständig komfort på en sex timmars resa eftersom SAS Plus komfortmässigt motsvarar en charterflygning, fast med 3 enheter alkohol inkluderat.
 
Alf skrev:Det är klart att A321LR skulle passa att slinga ner till LPA ett par dagar i veckan. Det finns ett stort tryck på platser dit just nu. SAS flyger från ARN på lördagar under våren med två A320 med 10 minuters mellanrum. Varför inte istället en A330 eller åtminstone A321LR. Jag vet att bl a@Berglundoch@palmenär stora motståndare till detta men det säger inte att det är ett orealistiskt projekt. Jag vill främst ha en A321LR för att få anständig komfort på en sex timmars resa eftersom SAS Plus komfortmässigt motsvarar en charterflygning, fast med 3 enheter alkohol inkluderat.Klicka för att utvidga...
Du kan inte ersätta 2 A320 med en A330, det skulle bli ett gigantiskt tapp på antal platser. Samma med en A321LR som har betydligt färre platser ombord jämfört med en A320neo. Det skiljer ca 30 platser mellan 320neo och 321LR, det innebär ju att alla som sitter i premium kabin måste betala för en extra biljett, plus att de måste betala kostnaden för den extra servicen och kostnaden för stolen (är gigantisk skillnad på en riktig business stol och en vanlig ekonomistol i pris).



Men om det finns 22 pers varje lördag från Stockholm som är villiga att betala ungefär 20k för en tor till LPA så går det nog att få ekonomi i det. Det finns ju dock inga indikationer på att den betalningsviljan finns i den utsträckningen på en ren charter destination när man istället kan åka till Thailand med andra bolag för 10k i riktig business.
 
palmen skrev:Men om det finns 22 pers varje lördag från Stockholm som är villiga att betala ungefär 20k för en tor till LPA så går det nog att få ekonomi i det. Det finns ju dock inga indikationer på att den betalningsviljan finns i den utsträckningen på en ren charter destination när man istället kan åka till Thailand med andra bolag för 10k i riktig business.Klicka för att utvidga...


Det finns definitivt 22 personer varje lördag eller söndag som är villiga att betala extra för en t o r till LPA. SAS kommer att klara sig bra om de tar ut 6-8000kr för denna biljett. Varför ta en flygtid på 12 tim när man kan klara sig med 6 timmar och ingen jetleg. Idag är Thailand en lika ren charterdestination som Gran Canaria, i varje fall Phuket. Det är ju samma kategori av passagerare som åker till båda platserna.



Man kan ju tycka att Finnair borde kunna klämt in några flygningar till LPA och då lätt kunnat ta ut 6-8000kr för en business biljett med tanke på priset till Thailand. Till LPA behöver man inte ens byta besättningen för hemresan.



Varken du eller jag vet hur flygbolagen beräknar och prissätter biljetter eftersom det är många för oss okända faktorer som spelar in. Därför är mitt pris till LPA lika rätt som ditt.
 
Alf skrev:Det finns definitivt 22 personer varje lördag eller söndag som är villiga att betala extra för en t o r till LPA. SAS kommer att klara sig bra om de tar ut 6-8000kr för denna biljett. Varför ta en flygtid på 12 tim när man kan klara sig med 6 timmar och ingen jetleg. Idag är Thailand en lika ren charterdestination som Gran Canaria, i varje fall Phuket. Det är ju samma kategori av passagerare som åker till båda platserna.Man kan ju tycka att Finnair borde kunna klämt in några flygningar till LPA och då lätt kunnat ta ut 6-8000kr för en business biljett med tanke på priset till Thailand. Till LPA behöver man inte ens byta besättningen för hemresan.Varken du eller jag vet hur flygbolagen beräknar och prissätter biljetter eftersom det är många för oss okända faktorer som spelar in. Därför är mitt pris till LPA lika rätt som ditt.Klicka för att utvidga...


Jag tror också du har rätt att det finns en marknad för A321 till LPA till 6.000 - 8.000kr. Det betalar man redan idag för SAS Plus. För mig är väl frågorna lite annorlunda:

1. Blir det lönsamt jämfört med A320?

2. Vad är alternativkostnaden? Kan kapaciteten använda annan stans där intäkt/marginal är bättre?

3. Hur mycket ”egen” marknadsföring måste man göra för att skapa efterfråga?

4. Hur kostsamt är det att ha en ”helt egen produkt” som bara använts en gång i veckan på en linje?

5. Hur skall man hantera IRROps? Skall man byta till A330? Ersätta för sämre produkt? Jag har varit med på B767-tiden när Euro-config dök upp på ORD för hemresa. Inte billigt att ersätta resenärer och det var långt innan nuvarande EU-regler.



Hade du sagt CPH så tror jag priserna hade gått ihop om det var i DKK. Större betalningsvilja. Stockholm är en lågprismarknad, från CPH är det en bättre strategi och jag tror SAS kan tjäna pengar på det. Från ARN blir det svårt tror jag att få ekonomi i det.
 
Alf skrev:Det finns definitivt 22 personer varje lördag eller söndag som är villiga att betala extra för en t o r till LPA. SAS kommer att klara sig bra om de tar ut 6-8000kr för denna biljett. Varför ta en flygtid på 12 tim när man kan klara sig med 6 timmar och ingen jetleg. Idag är Thailand en lika ren charterdestination som Gran Canaria, i varje fall Phuket. Det är ju samma kategori av passagerare som åker till båda platserna.Man kan ju tycka att Finnair borde kunna klämt in några flygningar till LPA och då lätt kunnat ta ut 6-8000kr för en business biljett med tanke på priset till Thailand. Till LPA behöver man inte ens byta besättningen för hemresan.Varken du eller jag vet hur flygbolagen beräknar och prissätter biljetter eftersom det är många för oss okända faktorer som spelar in. Därför är mitt pris till LPA lika rätt som ditt.Klicka för att utvidga...
Absolut finns det en marknad för att flyga Business på den sträckan och låta kunder betala 6-8000, det är nog inga som helst problem att fylla. Det finns ju dock också en marknad för samma plan att flyga ARN-EWR och ha kunder som betalar 20-40k för samma stol. Jag är inte ekonom, men det blir mer pengar in på kontot på resan till New York.



Som @Senator säger finns det massa andra parameter att ta hänsyn till med irrops, andra marknader mm.

Man ska även komma ihåg att en A321LR bara har ca 120-130 ekonomi platser och enbart 12 plus-platser. En A320neo kan ta närmare 190 personer. LPA är ju en destination för framförallt charter och high density, precis som Thailand är.



Det blir dessutom dyrare overhead på en A321LR jämfört med A320 då det blir mycket fler cabin crew per resenär.



Sen finns det ju dock folk internt på SAS som också vill se A321LR på LPA. Men så länge det finns bättre ekonomi i att nyttja planet på andra ställen (eller ha det parkerat) så bör inte SAS i nuvarande läge experimentera och testa nya oprövade saker ingen annan gör. Viktigast nu är att överleva, minska utgifter och inte tappa mer intäkter.
 
Det egentligen bästa för LPA rutten hade kanske varit en A321 (utan lr! Eller för den skull en vanlig a320) med ett par rader av de stolar som går som Plus I A332LR nu. Skulle bli lite som domestic first i USA.



Problemet är som nämnt att man måste upp i ett större antal rutter om man ska klara irrops. Annars blir det snabbt många nedgraderingar. Och hade man en produkt som är så mycket bättre än vad tex Lufthansa har intra Europe så blir det ju nedgradering att skicka folk dit också, vid störningar.



Man förlorar ju också flexibiliteten i att kunna öka och minska plus kabinen storlek efter behov. Vilket leder till antingen tomma stolar eller att man måste tacka nej till kunder som vill köpa.
 
mha321 skrev:Det egentligen bästa för LPA rutten hade kanske varit en A321 (utan lr! Eller för den skull en vanlig a320) med ett par rader av de stolar som går som Plus I A332LR nu. Skulle bli lite som domestic first i USA.Problemet är som nämnt att man måste upp i ett större antal rutter om man ska klara irrops. Annars blir det snabbt många nedgraderingar. Och hade man en produkt som är så mycket bättre än vad tex Lufthansa har intra Europe så blir det ju nedgradering att skicka folk dit också, vid störningar.Man förlorar ju också flexibiliteten i att kunna öka och minska plus kabinen storlek efter behov. Vilket leder till antingen tomma stolar eller att man måste tacka nej till kunder som vill köpa.Klicka för att utvidga...
Kvarstår att skruva på den "mjuka" produkten. Pusha möjligheten till ledigt mittsäte hårdare och skruva upp cateringen lite på europaflighter över 4 timmar.
 
fcx skrev:Kvarstår att skruva på den "mjuka" produkten. Pusha möjligheten till ledigt mittsäte hårdare och skruva upp cateringen lite på europaflighter över 4 timmar.Klicka för att utvidga...
Ja det är faktiskt klart förvånande att de inte pushar möjligheten att köpa tomt säte bredvid via webbsiten. Visst krävs det lite tech för att hantera det men det går ju att beställa via telefon....
 
Intressant diskussion!



En fördel just med A321LR är väl att man kan prova sträckor med den som man inte riktigt vågat sig på tidigare. LPA med möjlighet att få bättre plus eller tom business vore ju ett sånt intressant test. Eller "tunna" longhaul-linjer, som väl SAS nämnt själva och som den faktiskt är avsedd för. Fast det kanske inte är aktuellt förrän SAS vet om/när de klarat sig igenom pandemin. GOT-EWR eller CPH-YUL exempelvis.

Med detta sagt, så länge pandemin pågår och riskerar pressa ner kabinfaktorn på USA-linjer så tycker jag nästan CPH-LPA skulle kännas som ett säkrare kort jämfört med valfri tunt belagd USA-destination utan nämnvärd frakt? Kanarieöarna är ju ett avsevärt säkrare mål i pandemitider för skandinaviska resenärer mtp inom EU.
 
mha321 skrev:Det egentligen bästa för LPA rutten hade kanske varit en A321 (utan lr! Eller för den skull en vanlig a320) med ett par rader av de stolar som går som Plus I A332LR nu. Skulle bli lite som domestic first i USA.Problemet är som nämnt att man måste upp i ett större antal rutter om man ska klara irrops. Annars blir det snabbt många nedgraderingar. Och hade man en produkt som är så mycket bättre än vad tex Lufthansa har intra Europe så blir det ju nedgradering att skicka folk dit också, vid störningar.Man förlorar ju också flexibiliteten i att kunna öka och minska plus kabinen storlek efter behov. Vilket leder till antingen tomma stolar eller att man måste tacka nej till kunder som vill köpa.Klicka för att utvidga...


Om de har 3 eller 4 rader med Plus från A321LR på en A321/A320 ned till LPA så har jag väldigt svårt att se att de inte är uppbokade.

Den nya stolen (lite bredare) ser inte alls dum ut och hade varit en utmärkt produkt för detta ändamål.
 
mha321 skrev:Ja det är faktiskt klart förvånande att de inte pushar möjligheten att köpa tomt säte bredvid via webbsiten. Visst krävs det lite tech för att hantera det men det går ju att beställa via telefon....Klicka för att utvidga...
Det går inte att beställa tomt säte via webbsiten. Jag har även försökt beställa genom att ringa in och beställa som tillägg och misslyckats, dvs agenterna har misslyckats. Jag har fått ett pris på runt 900kr att betala men de har inte lyckats boka sätet. Efter 5-6 försök gav jag upp och bokade istället in ett av mina barnbarn på mittsätet. Eftersom barnbarnet inte skall med tänkte jag avboka detta strax innan avresan. Jag vet inte om jag måste avboka platsen senast 24 tim innan eller kan göra det någon timme innan. Men detta är ingen bra lösning, vid avbokning så avbokas ju även hemresan en vecka senare. Även vid sen avbokning finns ju en stor risk att någon lägger ett bud på uppgradering tIll Plus för att få nöjet att klämma in sig på en ledig mittplats. Nu gäller detta en poängresa men det skall ju gå att betala för en ledig mittplats även där om jag läser rätt och den bokas i samtidigt som resan. SAS gör det sannerligen inte enkelt för den som vill köpa en ledig mittplats.
 
Alf skrev:Det går inte att beställa tomt säte via webbsiten. Jag har även försökt beställa genom att ringa in och beställa som tillägg och misslyckats, dvs agenterna har misslyckats. Jag har fått ett pris på runt 900kr att betala men de har inte lyckats boka sätet. Efter 5-6 försök gav jag upp och bokade istället in ett av mina barnbarn på mittsätet. Eftersom barnbarnet inte skall med tänkte jag avboka detta strax innan avresan. Jag vet inte om jag måste avboka platsen senast 24 tim innan eller kan göra det någon timme innan. Men detta är ingen bra lösning, vid avbokning så avbokas ju även hemresan en vecka senare. Även vid sen avbokning finns ju en stor risk att någon lägger ett bud på uppgradering tIll Plus för att få nöjet att klämma in sig på en ledig mittplats. Nu gäller detta en poängresa men det skall ju gå att betala för en ledig mittplats även där om jag läser rätt och den bokas i samtidigt som resan. SAS gör det sannerligen inte enkelt för den som vill köpa en ledig mittplats.Klicka för att utvidga...


Nej, precis det som är så konstigt. De måste ju någonstans ha den underliggande tekniken på plats eftersom det i teorin går. Det borde ju då vara "gratis intäkter" att få till det som merförsäljning i det ordinarie flödet istället för att göra det så satans krångligt...
 
Back
Top