Senator
Moderator
Det finns definitivt 22 personer varje lördag eller söndag som är villiga att betala extra för en t o r till LPA. SAS kommer att klara sig bra om de tar ut 6-8000kr för denna biljett. Varför ta en flygtid på 12 tim när man kan klara sig med 6 timmar och ingen jetleg. Idag är Thailand en lika ren charterdestination som Gran Canaria, i varje fall Phuket. Det är ju samma kategori av passagerare som åker till båda platserna.
Man kan ju tycka att Finnair borde kunna klämt in några flygningar till LPA och då lätt kunnat ta ut 6-8000kr för en business biljett med tanke på priset till Thailand. Till LPA behöver man inte ens byta besättningen för hemresan.
Varken du eller jag vet hur flygbolagen beräknar och prissätter biljetter eftersom det är många för oss okända faktorer som spelar in. Därför är mitt pris till LPA lika rätt som ditt.
Jag tror också du har rätt att det finns en marknad för A321 till LPA till 6.000 - 8.000kr. Det betalar man redan idag för SAS Plus. För mig är väl frågorna lite annorlunda:
1. Blir det lönsamt jämfört med A320?
2. Vad är alternativkostnaden? Kan kapaciteten använda annan stans där intäkt/marginal är bättre?
3. Hur mycket ”egen” marknadsföring måste man göra för att skapa efterfråga?
4. Hur kostsamt är det att ha en ”helt egen produkt” som bara använts en gång i veckan på en linje?
5. Hur skall man hantera IRROps? Skall man byta till A330? Ersätta för sämre produkt? Jag har varit med på B767-tiden när Euro-config dök upp på ORD för hemresa. Inte billigt att ersätta resenärer och det var långt innan nuvarande EU-regler.
Hade du sagt CPH så tror jag priserna hade gått ihop om det var i DKK. Större betalningsvilja. Stockholm är en lågprismarknad, från CPH är det en bättre strategi och jag tror SAS kan tjäna pengar på det. Från ARN blir det svårt tror jag att få ekonomi i det.