Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Senator

Moderator
Det finns definitivt 22 personer varje lördag eller söndag som är villiga att betala extra för en t o r till LPA. SAS kommer att klara sig bra om de tar ut 6-8000kr för denna biljett. Varför ta en flygtid på 12 tim när man kan klara sig med 6 timmar och ingen jetleg. Idag är Thailand en lika ren charterdestination som Gran Canaria, i varje fall Phuket. Det är ju samma kategori av passagerare som åker till båda platserna.

Man kan ju tycka att Finnair borde kunna klämt in några flygningar till LPA och då lätt kunnat ta ut 6-8000kr för en business biljett med tanke på priset till Thailand. Till LPA behöver man inte ens byta besättningen för hemresan.

Varken du eller jag vet hur flygbolagen beräknar och prissätter biljetter eftersom det är många för oss okända faktorer som spelar in. Därför är mitt pris till LPA lika rätt som ditt.

Jag tror också du har rätt att det finns en marknad för A321 till LPA till 6.000 - 8.000kr. Det betalar man redan idag för SAS Plus. För mig är väl frågorna lite annorlunda:
1. Blir det lönsamt jämfört med A320?
2. Vad är alternativkostnaden? Kan kapaciteten använda annan stans där intäkt/marginal är bättre?
3. Hur mycket ”egen” marknadsföring måste man göra för att skapa efterfråga?
4. Hur kostsamt är det att ha en ”helt egen produkt” som bara använts en gång i veckan på en linje?
5. Hur skall man hantera IRROps? Skall man byta till A330? Ersätta för sämre produkt? Jag har varit med på B767-tiden när Euro-config dök upp på ORD för hemresa. Inte billigt att ersätta resenärer och det var långt innan nuvarande EU-regler.

Hade du sagt CPH så tror jag priserna hade gått ihop om det var i DKK. Större betalningsvilja. Stockholm är en lågprismarknad, från CPH är det en bättre strategi och jag tror SAS kan tjäna pengar på det. Från ARN blir det svårt tror jag att få ekonomi i det.
 

palmen

Moderator
Det finns definitivt 22 personer varje lördag eller söndag som är villiga att betala extra för en t o r till LPA. SAS kommer att klara sig bra om de tar ut 6-8000kr för denna biljett. Varför ta en flygtid på 12 tim när man kan klara sig med 6 timmar och ingen jetleg. Idag är Thailand en lika ren charterdestination som Gran Canaria, i varje fall Phuket. Det är ju samma kategori av passagerare som åker till båda platserna.

Man kan ju tycka att Finnair borde kunna klämt in några flygningar till LPA och då lätt kunnat ta ut 6-8000kr för en business biljett med tanke på priset till Thailand. Till LPA behöver man inte ens byta besättningen för hemresan.

Varken du eller jag vet hur flygbolagen beräknar och prissätter biljetter eftersom det är många för oss okända faktorer som spelar in. Därför är mitt pris till LPA lika rätt som ditt.
Absolut finns det en marknad för att flyga Business på den sträckan och låta kunder betala 6-8000, det är nog inga som helst problem att fylla. Det finns ju dock också en marknad för samma plan att flyga ARN-EWR och ha kunder som betalar 20-40k för samma stol. Jag är inte ekonom, men det blir mer pengar in på kontot på resan till New York.

Som @Senator säger finns det massa andra parameter att ta hänsyn till med irrops, andra marknader mm.
Man ska även komma ihåg att en A321LR bara har ca 120-130 ekonomi platser och enbart 12 plus-platser. En A320neo kan ta närmare 190 personer. LPA är ju en destination för framförallt charter och high density, precis som Thailand är.

Det blir dessutom dyrare overhead på en A321LR jämfört med A320 då det blir mycket fler cabin crew per resenär.

Sen finns det ju dock folk internt på SAS som också vill se A321LR på LPA. Men så länge det finns bättre ekonomi i att nyttja planet på andra ställen (eller ha det parkerat) så bör inte SAS i nuvarande läge experimentera och testa nya oprövade saker ingen annan gör. Viktigast nu är att överleva, minska utgifter och inte tappa mer intäkter.
 

mha321

Medlem
Det egentligen bästa för LPA rutten hade kanske varit en A321 (utan lr! Eller för den skull en vanlig a320) med ett par rader av de stolar som går som Plus I A332LR nu. Skulle bli lite som domestic first i USA.

Problemet är som nämnt att man måste upp i ett större antal rutter om man ska klara irrops. Annars blir det snabbt många nedgraderingar. Och hade man en produkt som är så mycket bättre än vad tex Lufthansa har intra Europe så blir det ju nedgradering att skicka folk dit också, vid störningar.

Man förlorar ju också flexibiliteten i att kunna öka och minska plus kabinen storlek efter behov. Vilket leder till antingen tomma stolar eller att man måste tacka nej till kunder som vill köpa.
 

fcx

Medlem
Det egentligen bästa för LPA rutten hade kanske varit en A321 (utan lr! Eller för den skull en vanlig a320) med ett par rader av de stolar som går som Plus I A332LR nu. Skulle bli lite som domestic first i USA.

Problemet är som nämnt att man måste upp i ett större antal rutter om man ska klara irrops. Annars blir det snabbt många nedgraderingar. Och hade man en produkt som är så mycket bättre än vad tex Lufthansa har intra Europe så blir det ju nedgradering att skicka folk dit också, vid störningar.

Man förlorar ju också flexibiliteten i att kunna öka och minska plus kabinen storlek efter behov. Vilket leder till antingen tomma stolar eller att man måste tacka nej till kunder som vill köpa.
Kvarstår att skruva på den "mjuka" produkten. Pusha möjligheten till ledigt mittsäte hårdare och skruva upp cateringen lite på europaflighter över 4 timmar.
 

mha321

Medlem
Kvarstår att skruva på den "mjuka" produkten. Pusha möjligheten till ledigt mittsäte hårdare och skruva upp cateringen lite på europaflighter över 4 timmar.
Ja det är faktiskt klart förvånande att de inte pushar möjligheten att köpa tomt säte bredvid via webbsiten. Visst krävs det lite tech för att hantera det men det går ju att beställa via telefon....
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant diskussion!

En fördel just med A321LR är väl att man kan prova sträckor med den som man inte riktigt vågat sig på tidigare. LPA med möjlighet att få bättre plus eller tom business vore ju ett sånt intressant test. Eller "tunna" longhaul-linjer, som väl SAS nämnt själva och som den faktiskt är avsedd för. Fast det kanske inte är aktuellt förrän SAS vet om/när de klarat sig igenom pandemin. GOT-EWR eller CPH-YUL exempelvis.
Med detta sagt, så länge pandemin pågår och riskerar pressa ner kabinfaktorn på USA-linjer så tycker jag nästan CPH-LPA skulle kännas som ett säkrare kort jämfört med valfri tunt belagd USA-destination utan nämnvärd frakt? Kanarieöarna är ju ett avsevärt säkrare mål i pandemitider för skandinaviska resenärer mtp inom EU.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Det egentligen bästa för LPA rutten hade kanske varit en A321 (utan lr! Eller för den skull en vanlig a320) med ett par rader av de stolar som går som Plus I A332LR nu. Skulle bli lite som domestic first i USA.

Problemet är som nämnt att man måste upp i ett större antal rutter om man ska klara irrops. Annars blir det snabbt många nedgraderingar. Och hade man en produkt som är så mycket bättre än vad tex Lufthansa har intra Europe så blir det ju nedgradering att skicka folk dit också, vid störningar.

Man förlorar ju också flexibiliteten i att kunna öka och minska plus kabinen storlek efter behov. Vilket leder till antingen tomma stolar eller att man måste tacka nej till kunder som vill köpa.

Om de har 3 eller 4 rader med Plus från A321LR på en A321/A320 ned till LPA så har jag väldigt svårt att se att de inte är uppbokade.
Den nya stolen (lite bredare) ser inte alls dum ut och hade varit en utmärkt produkt för detta ändamål.
 

Alf

Medlem
Ja det är faktiskt klart förvånande att de inte pushar möjligheten att köpa tomt säte bredvid via webbsiten. Visst krävs det lite tech för att hantera det men det går ju att beställa via telefon....
Det går inte att beställa tomt säte via webbsiten. Jag har även försökt beställa genom att ringa in och beställa som tillägg och misslyckats, dvs agenterna har misslyckats. Jag har fått ett pris på runt 900kr att betala men de har inte lyckats boka sätet. Efter 5-6 försök gav jag upp och bokade istället in ett av mina barnbarn på mittsätet. Eftersom barnbarnet inte skall med tänkte jag avboka detta strax innan avresan. Jag vet inte om jag måste avboka platsen senast 24 tim innan eller kan göra det någon timme innan. Men detta är ingen bra lösning, vid avbokning så avbokas ju även hemresan en vecka senare. Även vid sen avbokning finns ju en stor risk att någon lägger ett bud på uppgradering tIll Plus för att få nöjet att klämma in sig på en ledig mittplats. Nu gäller detta en poängresa men det skall ju gå att betala för en ledig mittplats även där om jag läser rätt och den bokas i samtidigt som resan. SAS gör det sannerligen inte enkelt för den som vill köpa en ledig mittplats.
 

mha321

Medlem
Det går inte att beställa tomt säte via webbsiten. Jag har även försökt beställa genom att ringa in och beställa som tillägg och misslyckats, dvs agenterna har misslyckats. Jag har fått ett pris på runt 900kr att betala men de har inte lyckats boka sätet. Efter 5-6 försök gav jag upp och bokade istället in ett av mina barnbarn på mittsätet. Eftersom barnbarnet inte skall med tänkte jag avboka detta strax innan avresan. Jag vet inte om jag måste avboka platsen senast 24 tim innan eller kan göra det någon timme innan. Men detta är ingen bra lösning, vid avbokning så avbokas ju även hemresan en vecka senare. Även vid sen avbokning finns ju en stor risk att någon lägger ett bud på uppgradering tIll Plus för att få nöjet att klämma in sig på en ledig mittplats. Nu gäller detta en poängresa men det skall ju gå att betala för en ledig mittplats även där om jag läser rätt och den bokas i samtidigt som resan. SAS gör det sannerligen inte enkelt för den som vill köpa en ledig mittplats.

Nej, precis det som är så konstigt. De måste ju någonstans ha den underliggande tekniken på plats eftersom det i teorin går. Det borde ju då vara "gratis intäkter" att få till det som merförsäljning i det ordinarie flödet istället för att göra det så satans krångligt...
 
Toppen