Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

fcx

Medlem
Ska bli intressant att se hur servicen i businessclass blir. Det enda man kommer väll å sakna är väl självserverings baren. Men är crew på tårna så ska väll de inte vara något problem, men lär väll dröja in man kan se hur det fungerar fullt ut eftersom allt serveras på bricka under pandemin.
På 737-700 dukade man ju upp självplocket på en parkerad vagn efter första serveringen. Borde gå att göra något liknande här.
 
Nu har jag inte flugit A321LR men bilderna ser ju riktigt trevliga ut.

Kanske hade varit idé att ta efter Ryanair’s koncept och bara kört A321LR rakt över hela flottan, alternativt A321XLR?

Inköps, underhålls, utbildnings och utvecklingskostnaderna skulle minska markant och SAS hade troligtvis blivit ett vinstdrivande bolag igen.

Tankar någon?
 

palmen

Moderator
Nu har jag inte flugit A321LR men bilderna ser ju riktigt trevliga ut.

Kanske hade varit idé att ta efter Ryanair’s koncept och bara kört A321LR rakt över hela flottan, alternativt A321XLR?

Inköps, underhålls, utbildnings och utvecklingskostnaderna skulle minska markant och SAS hade troligtvis blivit ett vinstdrivande bolag igen.

Tankar någon?
Med tanke på att den har begränsad cargo så låter det som ett väldigt dumt val. Det är cargo man tjänar pengar på, inte passagerare (rent generellt).
Att flyga A321LR inom Europa i denna config är väl en våt dröm för många, men det kommer aldrig hända.
 
Hade fungerat att sätta in A321LR på säsongsrutt till Kanarieöarna eller Kap Verde. Utesluter inte den möjligheten.

I övrigt håller jag med Palmen om cargo. Det är den primära intäktskällan på de flesta long haul rutterna.
 

Berglund

Medlem
Kanske hade varit idé att ta efter Ryanair’s koncept och bara kört A321LR rakt över hela flottan, alternativt A321XLR?

Inköps, underhålls, utbildnings och utvecklingskostnaderna skulle minska markant och SAS hade troligtvis blivit ett vinstdrivande bolag igen.
Ett alldeles för stort plan för de allra flesta av SAS rutter, som trots allt är inom det kontinentala Europa. Med tanke på att man flyger Stockholm-Malmö med (förvisso fräscha och trevliga) CRJ maskiner har man uppenbarligen problem att fylla planen. Det problemet blir ju inte mindre om man sätter in ett större och dyrare plan (som A321LR är jämfört med en CRJ).

Enhetsflotta, ja. Dit är vi redan på väg med stormsteg. Men inte engetsflotta med en så pass stor och dyr maskin som Long Range eller till och med XLR. Mycket dålig idé!
 

Alf

Medlem
Hade fungerat att sätta in A321LR på säsongsrutt till Kanarieöarna eller Kap Verde. Utesluter inte den möjligheten.

I övrigt håller jag med Palmen om cargo. Det är den primära intäktskällan på de flesta long haul rutterna.
Det är klart att A321LR skulle passa att slinga ner till LPA ett par dagar i veckan. Det finns ett stort tryck på platser dit just nu. SAS flyger från ARN på lördagar under våren med två A320 med 10 minuters mellanrum. Varför inte istället en A330 eller åtminstone A321LR. Jag vet att bl a @Berglund och @palmen är stora motståndare till detta men det säger inte att det är ett orealistiskt projekt. Jag vill främst ha en A321LR för att få anständig komfort på en sex timmars resa eftersom SAS Plus komfortmässigt motsvarar en charterflygning, fast med 3 enheter alkohol inkluderat.
 

palmen

Moderator
Det är klart att A321LR skulle passa att slinga ner till LPA ett par dagar i veckan. Det finns ett stort tryck på platser dit just nu. SAS flyger från ARN på lördagar under våren med två A320 med 10 minuters mellanrum. Varför inte istället en A330 eller åtminstone A321LR. Jag vet att bl a @Berglund och @palmen är stora motståndare till detta men det säger inte att det är ett orealistiskt projekt. Jag vill främst ha en A321LR för att få anständig komfort på en sex timmars resa eftersom SAS Plus komfortmässigt motsvarar en charterflygning, fast med 3 enheter alkohol inkluderat.
Du kan inte ersätta 2 A320 med en A330, det skulle bli ett gigantiskt tapp på antal platser. Samma med en A321LR som har betydligt färre platser ombord jämfört med en A320neo. Det skiljer ca 30 platser mellan 320neo och 321LR, det innebär ju att alla som sitter i premium kabin måste betala för en extra biljett, plus att de måste betala kostnaden för den extra servicen och kostnaden för stolen (är gigantisk skillnad på en riktig business stol och en vanlig ekonomistol i pris).

Men om det finns 22 pers varje lördag från Stockholm som är villiga att betala ungefär 20k för en tor till LPA så går det nog att få ekonomi i det. Det finns ju dock inga indikationer på att den betalningsviljan finns i den utsträckningen på en ren charter destination när man istället kan åka till Thailand med andra bolag för 10k i riktig business.
 

Alf

Medlem
Men om det finns 22 pers varje lördag från Stockholm som är villiga att betala ungefär 20k för en tor till LPA så går det nog att få ekonomi i det. Det finns ju dock inga indikationer på att den betalningsviljan finns i den utsträckningen på en ren charter destination när man istället kan åka till Thailand med andra bolag för 10k i riktig business.

Det finns definitivt 22 personer varje lördag eller söndag som är villiga att betala extra för en t o r till LPA. SAS kommer att klara sig bra om de tar ut 6-8000kr för denna biljett. Varför ta en flygtid på 12 tim när man kan klara sig med 6 timmar och ingen jetleg. Idag är Thailand en lika ren charterdestination som Gran Canaria, i varje fall Phuket. Det är ju samma kategori av passagerare som åker till båda platserna.

Man kan ju tycka att Finnair borde kunna klämt in några flygningar till LPA och då lätt kunnat ta ut 6-8000kr för en business biljett med tanke på priset till Thailand. Till LPA behöver man inte ens byta besättningen för hemresan.

Varken du eller jag vet hur flygbolagen beräknar och prissätter biljetter eftersom det är många för oss okända faktorer som spelar in. Därför är mitt pris till LPA lika rätt som ditt.
 
Toppen