Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Passagerarunderlaget var för litet rakt över hela.
Jag tror inte att det stämmer på Boston. SAS valde ju att "expandera" till en A330 så nog borde det ha funnits någon tanke. Att den senare visade sig vara alltför stor för året runt (i kombination med för få avgångar per vecka) är en annan femma.

Annars hinner kanske Norwegian före...

Norwegian afgav nemlig i foråret 2012 en ordre på 100 Airbus A320neo, og det norske lavprisflyselskab valgte allerede i sommeren 2016 at konvertere 30 af de 100 fly til A312LR. Her har Norwegian konkrete planer om ruter til Washington D.C., mens amerikanske østkystdestinationer som Boston, Toronto og Montreal også er potentielle til A321LR.

SAS: Vi kan erstatte A320neo med A321LR - CHECK-IN.dk

Håller med om att de bör sätta in riktig business om den ska gå longhaul till storstad, där finns säkerligen marknaden, men inte på vanliga A320/321 till semesterorter i sydeuropa.

Jag skulle lätt ta en extrakostnaden för semester i sydeuropa, kör plus idag inom europa och årets två semesterresor är betald plus på longhaul (har inte riktigt ekonomin för business :)) Är jag så unik? Nog måste det finnas tillräckligt många som mig för att fylla säg två stolrader som united kör på a319 t.ex.

Jo, men Sas vågar nog inte riskera de pengarna, tror inte ens på 2+2 och 3+3, men man kan väl få drömma, fungerar det Usa inrikes tycker man ju att det borde fungera längre sträckor i europa också. Det borde ju finnas en marknad för annat än sillburkar.

Ok, nu pratar vi förbi varandra :) Jag ser A321-LR NEO som ett alternativ på rutter som t.ex. Göteborg eller Bergen till Newark, Köpenhamn till Boston eller kanske Oslo till Delhi. Jag ser inte att det finns en marknad för en hårdvara a la "Domestic First" inom Europa, inklusive rutter som Kanarieöarna.

Ok, nu pratar vi förbi varandra :) Jag ser A321-LR NEO som ett alternativ på rutter som t.ex. Göteborg eller Bergen till Newark, Köpenhamn till Boston eller kanske Oslo till Delhi.

Absolut, de borde ha några A321LR med några rader riktig 2+2 och köra till usa östkust, sen kan de slinga in dessa under högsäsong till las palmas etc. Borde fungera ekonomiskt, däremot tror jag inte att riktig business skulle löna sig i en dylik kärra från norden tyvärr.

Absolut, de borde ha några A321LR med några rader riktig 2+2 och köra till usa östkust, sen kan de slinga in dessa under högsäsong till las palmas etc. Borde fungera ekonomiskt, däremot tror jag inte att riktig business skulle löna sig i en dylik kärra från norden tyvärr.

Frågan är om inte det redan hade funnits om den fanns en marknad för detta? Det finns trots allt ett antal europeiska bolag med mer ”premiumkänsla” inom Europa (BA/IB/AY, LH/OS/LX/SN/LO och AF/KL). Ingen av dessa har skapat en affär ur detta, så jag har svårt att se SAS göra det med Skandinavien som kärnmarknad.

Mycket bra förslag Patrik! Tror stenhårt på detta då de dessutom kan svälja fler pax i en A321. Behovet till Kanarieöarna blir väl bara större och större också i en orolig värld!

Airbus A320Neo nummer 19 (nummer 7 av 9 till SAS Ireland) har leverats! EI-SIG premiär flyger nu Stockholm - London som SK533.

Nästkommande 320Neo, EI-SIH har ännu ej börjat testflygningarna men bör göra detta inom det närmaste. Test reg: D-AUBQ.
Finns det personal till dessa maskiner.

Toppen