Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

PiBo

Medlem
Flög ARN-PMI t/r för nån vecka sedan med NEO:n. En mycket behaglig och bekväm upplevelse måste jag säga. Jag har inget vidare sittfläsk och träsmaken brukar komma smygande rätt snart. Men nu satt jag som en prins, sammanlagt 7 timmars smärtfritt flygande, halleluja!
 

gklinga

Ny medlem
Men hallå, är jag ensam om att läsa SAS reklamblad på nätet? I senaste guldutskicket (tror jag det var) skriver de "Snart flyger du ännu bekvämare inom Europa" och att det blir bredare säten i den nya kabininredningen som rullas ut... nämligen att sätena blir 30 tum breda... vilket naturligtvis är helt uppåt väggarna. 30 tum är mer än 75 cm och i själva verket ligger väl bredden på 17-18 tum dvs upp till 45 cm som idag. 30 tum kan dock stämma på seat pitch dvs avståndet i längsled mellan stolsraderna. Detta är då en minskning med upp till 2 tum eller 5 cm jämfört med dagens inredning. Jag hade det tvivelaktiga nöjet att åka i en av de nya 320 neo med denna nya inredning, satt på rad 2 i Plus och kunde konstatera att det aldrig varit trängre eller mer obekvämt på SAS. Så detta är väl bra exempel på nya trenden med helt falska nyheter (kallas ju numera "alternativa fakta") ;)
 

mha321

Medlem
Verkligen? Jag tycker nya A320 NEO har betydligt bekvämare kabin än de flesta andra av SAS shorthaul. Men jag har visserligen inget stort behov av benutrymmet, så om det är försämrat så kan jag nog missa det. Men min spontana (men inte uppmätta) uppfattning är ändå att det känns som man har påtagligt mer plats där än på åtminstone en del av de gamla kärrorna. Intressant att man kan ha så olika uppfattning dock :)

(Däremot skriver de helt klart fel om sätesbredd - jag hade gärna sett 30" bredd då det indikerat någon formav "riktig" businessclass på shorthaul, men det lär ju inte hända)
 

gklinga

Ny medlem
I pressreleasen då 320 neo introducerades skrev SAS att sätespitch är 30". Detta är då 1-2" mindre än i dagens 319-320-321-inredning. Detta är faktum. Någon marknadsföringsnisse som inte fattar skriver sedan att det är sätesbredden som är 30" vilket ju är ganska komiskt.
 

mha321

Medlem
I pressreleasen då 320 neo introducerades skrev SAS att sätespitch är 30". Detta är då 1-2" mindre än i dagens 319-320-321-inredning. Detta är faktum. Någon marknadsföringsnisse som inte fattar skriver sedan att det är sätesbredden som är 30" vilket ju är ganska komiskt.
Det är det. Men det är ju en annan sorts tunnare säten också. Nuvarande 319/320/321 har väl i princip den äldsta kabinen de har idag? En del 737or har ju en annan variant av de tunna sätena, och det köper ju lite extra utrymme även med mindre pitch. Säljarna av stolarna hävdar väl att man tjänar ett antal tum, men de är ju säljare...

Jag ifrågasätter inte att det är kortare, jag har som sagt inte knän i position att mäta det, vilket jag inser att många andra har. Jag har bara min spontana uppfattning att gå på.
 

TasselT

Medlem
Så var premiären avklarad med LN-RGL UME-ARN, ARN-GOT.
Mina intryck:
Plus:
- Satt på 21F resp 27A och planet är mycket tystare än äldre A320 och 737:eek:rna. Detta är det stora pluset.
- USB-laddning - dock hade jag ingen USB-sladd med så kunde inte testa.
- Upplevde accelerationen vid start som snabbare än 737:eek:rna. Skön känsla.
- Väldigt mjuk inbromsning vid landning, kan ju iofs bero på duktiga piloter.

Minus:
- För hårda säten med lite för kort sittdyna. Benutrymmet var ok för mig. Men tror inte jag skulle vilja sitta 3-4 timmar i dessa. Då har dagens 737:eek:r bättre säten.
- Innan starten från UME hördes en hel del konstiga och irriterande ljud strax innan och i samband med start av motorerna. Såg flera passagerare som reagerade på detta och undrade vad som pågick.
- Upplever att uppstart av motorerna tar längre tid än brukligt + svart rök från motorerna och en hel del missljud.
- Mitt bälte på både 21A och 27F var felmonterat med spännet åt fel håll. En snabb undersökning medan vi väntade på att få gå av visade att knappt hälften av de 6-7 bälten jag hann kolla var felvända. Kan låta löjligt, men en sådan kvalitetsmiss gör att jag funderar på vad mer man missat vid tillverkningen och kvalitetskontrollen ?
- Trots att planet bara är ca ett halvår gammalt så känns det som "nykänslan" redan är borta.

Totalt - flygkänslan och den låga ljudnivån trots att jag satt långt bak är det stora pluset, men dras ner av de sämre stolarna och att kvalitetskänslan inte känns riktigt bra.

/ TT
 

Patrik

Medlem
Minus:
- Innan starten från UME hördes en hel del konstiga och irriterande ljud strax innan och i samband med start av motorerna. Såg flera passagerare som reagerade på detta och undrade vad som pågick.

/ TT

A320 har något som heter power transfer unit (ptu) som skapar märkliga ljud, låter när man taxar ut till start, som man oftast gör på en motor för att spara soppa. Säkert det ni hörde.
 

TasselT

Medlem
A320 har något som heter power transfer unit (ptu) som skapar märkliga ljud, låter när man taxar ut till start, som man oftast gör på en motor för att spara soppa. Säkert det ni hörde.
Jo, det stämmer nog att det var PTUn som jobbade innan man fick igång motor 2. Men det var innan vi taxade ut, så gissnings hade man problem med att få igång motor 2 av någon anledning, för det tog lång tid från start av motor 1 innan vi började röra på oss.

/ TT
 

Moco

Medlem
Så var premiären avklarad med LN-RGL UME-ARN, ARN-GOT.
Mina intryck:
Plus:
- Satt på 21F resp 27A och planet är mycket tystare än äldre A320 och 737:eek:rna. Detta är det stora pluset.
- USB-laddning - dock hade jag ingen USB-sladd med så kunde inte testa.
- Upplevde accelerationen vid start som snabbare än 737:eek:rna. Skön känsla.
- Väldigt mjuk inbromsning vid landning, kan ju iofs bero på duktiga piloter.

Minus:
- För hårda säten med lite för kort sittdyna. Benutrymmet var ok för mig. Men tror inte jag skulle vilja sitta 3-4 timmar i dessa. Då har dagens 737:eek:r bättre säten.
- Innan starten från UME hördes en hel del konstiga och irriterande ljud strax innan och i samband med start av motorerna. Såg flera passagerare som reagerade på detta och undrade vad som pågick.
- Upplever att uppstart av motorerna tar längre tid än brukligt + svart rök från motorerna och en hel del missljud.
- Mitt bälte på både 21A och 27F var felmonterat med spännet åt fel håll. En snabb undersökning medan vi väntade på att få gå av visade att knappt hälften av de 6-7 bälten jag hann kolla var felvända. Kan låta löjligt, men en sådan kvalitetsmiss gör att jag funderar på vad mer man missat vid tillverkningen och kvalitetskontrollen ?
- Trots att planet bara är ca ett halvår gammalt så känns det som "nykänslan" redan är borta.

Totalt - flygkänslan och den låga ljudnivån trots att jag satt långt bak är det stora pluset, men dras ner av de sämre stolarna och att kvalitetskänslan inte känns riktigt bra.

/ TT

Är det inte stolarna på dessa maskiner som man menar ska vara så mycket bättre/bredare/skönare? Var ju bara någon vecka sedan man skickade ut ett mail om det.
 
Toppen