mha321
Medlem
Inte nog med det, DOY står vid gaten och väntar på mig nuNoterade att det har kommit in två till i boet senaste månaden, totalt sex stycken nu efter att SE DOX och SE DOY har anslutit.
Inte nog med det, DOY står vid gaten och väntar på mig nuNoterade att det har kommit in två till i boet senaste månaden, totalt sex stycken nu efter att SE DOX och SE DOY har anslutit.
Det är det. Men det är ju en annan sorts tunnare säten också. Nuvarande 319/320/321 har väl i princip den äldsta kabinen de har idag? En del 737or har ju en annan variant av de tunna sätena, och det köper ju lite extra utrymme även med mindre pitch. Säljarna av stolarna hävdar väl att man tjänar ett antal tum, men de är ju säljare...I pressreleasen då 320 neo introducerades skrev SAS att sätespitch är 30". Detta är då 1-2" mindre än i dagens 319-320-321-inredning. Detta är faktum. Någon marknadsföringsnisse som inte fattar skriver sedan att det är sätesbredden som är 30" vilket ju är ganska komiskt.
Minus:
- Innan starten från UME hördes en hel del konstiga och irriterande ljud strax innan och i samband med start av motorerna. Såg flera passagerare som reagerade på detta och undrade vad som pågick.
/ TT
Jo, det stämmer nog att det var PTUn som jobbade innan man fick igång motor 2. Men det var innan vi taxade ut, så gissnings hade man problem med att få igång motor 2 av någon anledning, för det tog lång tid från start av motor 1 innan vi började röra på oss.A320 har något som heter power transfer unit (ptu) som skapar märkliga ljud, låter när man taxar ut till start, som man oftast gör på en motor för att spara soppa. Säkert det ni hörde.
Så var premiären avklarad med LN-RGL UME-ARN, ARN-GOT.
Mina intryck:
Plus:
- Satt på 21F resp 27A och planet är mycket tystare än äldre A320 och 737rna. Detta är det stora pluset.
- USB-laddning - dock hade jag ingen USB-sladd med så kunde inte testa.
- Upplevde accelerationen vid start som snabbare än 737rna. Skön känsla.
- Väldigt mjuk inbromsning vid landning, kan ju iofs bero på duktiga piloter.
Minus:
- För hårda säten med lite för kort sittdyna. Benutrymmet var ok för mig. Men tror inte jag skulle vilja sitta 3-4 timmar i dessa. Då har dagens 737r bättre säten.
- Innan starten från UME hördes en hel del konstiga och irriterande ljud strax innan och i samband med start av motorerna. Såg flera passagerare som reagerade på detta och undrade vad som pågick.
- Upplever att uppstart av motorerna tar längre tid än brukligt + svart rök från motorerna och en hel del missljud.
- Mitt bälte på både 21A och 27F var felmonterat med spännet åt fel håll. En snabb undersökning medan vi väntade på att få gå av visade att knappt hälften av de 6-7 bälten jag hann kolla var felvända. Kan låta löjligt, men en sådan kvalitetsmiss gör att jag funderar på vad mer man missat vid tillverkningen och kvalitetskontrollen ?
- Trots att planet bara är ca ett halvår gammalt så känns det som "nykänslan" redan är borta.
Totalt - flygkänslan och den låga ljudnivån trots att jag satt långt bak är det stora pluset, men dras ner av de sämre stolarna och att kvalitetskänslan inte känns riktigt bra.
/ TT