Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Hm trodde det här betydde Neo.
eec77c09e715cacd215a69d110ecf8a7.jpg

Ändå sitter jag här nu på en 16 år gammal Hjörnulf Viking OY-KBB

Typiskt.
Equipment change, surt :(

Det har varit nån form av byte mellan Danmark och Sverige idag, så Danmark har flugit en del SK14xx nummer med 321 och Sverige Sk4xx med 320NEO.
Finns säkert något rationellt skäl till detta.

Det har varit nån form av byte mellan Danmark och Sverige idag, så Danmark har flugit en del SK14xx nummer med 321 och Sverige Sk4xx med 320NEO.
Finns säkert något rationellt skäl till detta.
Det där med att Danmark flyger 4XX och Sverige flyger SK14XX upphörde för ett par år sedan.
Danmark har i bland besättning övernattandes i Stockholm för att flyga SK1415, som är första avgången till CPH.

Flög ARN-CPH i måndags. Me liked! Satt på nödutgång och gottade mig med ett väldigt brett säte, gott om benutrymme samt en massa alkohol till sällskapet. Så mycket att jag fick frågan "Är du Diamond, eller?" varpå den andra flygvärden svarade "Klart han är Diamond, kolla som det gnistrar om honom" och log

Stolarna såg väsentligt tunnare ut än de gamla men upplevdes som bekvämare ändå!

Stolarna såg väsentligt tunnare ut än de gamla men upplevdes som bekvämare ändå!

Ja, det är något som jag har tänkt på på senare tid. När jag först sätter mig så känns stolarna lite tunnare och hårdare, men när jag väl har suttit en timme i de nya stolarna känns det bättre än efter en timme i de gamla.

Det där med att Danmark flyger 4XX och Sverige flyger SK14XX upphörde för ett par år sedan.
Danmark har i bland besättning övernattandes i Stockholm för att flyga SK1415, som är första avgången till CPH.

Danmark har väl alltid besättning övernattandes i Stockholm. Är det inte första morgonflighten 1415 som tursätts av Danmark så är det den något senare SK419 (som ankommer kvällen innan som SK414).
De gånger Sverige tursätter 419 brukar den maskinen sen användas på Köpenhamnsbaserade linjer ut i Europa . Senast igår gick LN-RGN som SK793 till Nice.
Så visst är bas-tanken på väg att luckras upp - och det borde väl rimligen innebära ett bättre utnyttjande av flottan.
SAS är sakta men säkert på väg tillbaka till tiden före Lindegaard.

Edit: också idag ses LN-RGN på SK793.

Last edited:
Hm trodde det här betydde Neo.
Det gör det, men det här är bara ytterligare ett bevis på hur vi tenderar att övertolka information. Vad det där säger är inte att du kommer att flyga i en viss typ av flygplan, det säger att en viss typ av flygplan är planerat för att utföra flighten.

Tittar man i flightstats så ser man att det skiftats runt lite vilket plan som ska utföra flighten. Det är inte alls ovanligt, framförallt på shorthaul och därför är det rätt meningslöst i de flesta fall att titta allt för noga på sådant innan man är rätt nära inpå avgång.

Tittar man i flightstats så ser man att det skiftats runt lite vilket plan som ska utföra flighten. Det är inte alls ovanligt, framförallt på shorthaul och därför är det rätt meningslöst i de flesta fall att titta allt för noga på sådant innan man är rätt nära inpå avgång.

Ibland sker byte väldigt nära avgång.
En klassiker, som jag drabbats av ett par gånger, och som visserligen inte handlar om Airbus 320NEO, men ändå:
Jag har en förkärlek för plats 10A i Boeing 737-600. Ingen stol framför. Gott om benutrymme.
Fasan uppstår när denna 600 byts ut mot en 800. Plats 10A är planets sämsta plats. Inget fönster och dessutom nån obekväm balk i väggen som gör sittkomforten urusel och begränsar kroppens rörelseschema, vilket omöjliggör intag av föda.
En gång skedde detta byte inför öppen ridå. En 600 stod parkerad vid gaten. Plötsligt backades den ut och in rullar en 800...
2,5 timmars pina ner till Zürich.
Nu har jag lärt mig att välja plats 10F när jag drabbas av 600 och har Go-biljett.

Toppen