Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Testade nyligen min första A320NEO. Inredningen kändes fräschare det går inte att förneka men på 1D saknar jag den lilla "inbuktningen" för fötterna som 737orna har. Jag kände något i ryggen som jag tror var passageraren på 2Ds knän utan att fälla stolen men jag tror också att personen var ganska lång. Överlag tyckte jag stolen var helt ok.

Visst var planet betydligt tystare men det kompenserades av att det var ett flygande dagis så nu hörde jag barnskriken från åtminstone 10 rader bak i kabinen men allra mest från de två som satt på andra sidan gången.

Däremot funderar jag på hur SAS resonerade när de inte beställde plan med någon form av IFE om inte annat för att visa flygkartan på? Är det så otroooooligt mycket dyrare att få sådan utrustning installerad? Och vill man använda planen på charterflyg/semesterflyg skulle det väl vara perfekt att använda de skärmarna för att kränga skattefria varor, visa serier, säkerhetsgenomgången och kartan...
Vad jag hört/läst är att det krävs väldigt mycket kablar mm som väger en hel del om man ska installera IFE i alla stolar. Den vikten måste släpas runt varje flight och kostar ju en hel del bränsle. Är ju lite delad marknad av detta, vissa bolag har detta, andra inte. Tycker personligen det är perfekt att man kan göra sin beställning på en skärm och betala där och de kommer ut med detta, huruvida det driver merförsäljning eller inte låter jag vara osagt.
Sen finns det ju en annan nackdel med IFE som folk kan knappa på med touchscreen, den som sitter framför brukar vara mindre nöjd efter att man klickat runt på skärmen ett tag.

I dagens samhälle har ju dock i stort sätt alla personer en "egen IFE" i form av telefon eller tablet. Tror mer på att man ska utveckla en app eller liknande som fungerar som IFE där man kan koppla upp och få kartan, filmer mm. United har detta redan i dagsläget där man kan koppla upp på planets wifi och få information om flygningen. Den vägen är nog mer rätt väg att gå nu än att installera IFE i varje säte. Tänk bara alla som klagar här på ej fungerande IFE och hur mycket Eurobonus-poäng man kräver för detta, det är ju också en kostnad.

Jag slår vad om att boxen inte bara är stor utan också betydligt dyrare också ;) För övrigt verkar det gälla allt som har ett "partnummer" ombord på ett flygplan till minsta lilla klisterlapp...

Jag tänkte mig inte ens en så modern sak som skärmar i stolarna för det förstår jag blir betydligt dyrare. Utan de nedfällbara skärmarna i taket som många andra flygbolag uppenbarligen kan installera på sina Airbus-flottor. Typ Swiss, Finnair, British Airways, Iberia...

Jag tänkte mig inte ens en så modern sak som skärmar i stolarna för det förstår jag blir betydligt dyrare. Utan de nedfällbara skärmarna i taket som många andra flygbolag uppenbarligen kan installera på sina Airbus-flottor. Typ Swiss, Finnair, British Airways, Iberia...
Det skulle ju bli billigare helt klart, men personligen tittar jag typ aldrig på dom längre då jag har med egen underhållning (även om moving map är bästa underhållningen).
Som jag skrev i posten innan tror jag att man i dagsläget ska ha en app som kan koppla upp mot flygets wifi och på så sätt streama underhållning, information, möjlighet till köp av produkter. Något sådant skulle jag gärna se. Personalen har ju även fått ipads så dessa borde kunna kopplas till ett sådant system för att snabbt se var i planet som beställningar har lagts.

Kan också sakna IFE med bilder från start, landning och kartor mm, men det är säkert inte billigt och något som inte enbart ska köpas in utan även underhållas och uppdateras. Tror att SAS tänker att i höst när väldens snabbaste flygande wifi börjar installeras på alla SAS plan så minskar behovet av IFE på kort och medeldistans planen. (A319+A321 är alla utrustade med ett enklare IFE system som tyvärr inte används längre). Från i höst kan alla titta på sina egna mobiler, laptops och paddor istället och se precis vad de vill och när de vill. Valfrihet är tidens melodi! ;)

Lite OT: Vet inte om alla känner till möjligheten, men i väntan på någon sorts IFE lösning kan man idag få reda på var man befinner sig genom att köra google maps och hålla telefonen intill fönstret några sekunder. Det kräver förstås att man laddar kartan i förväg och det fungerar utmärkt i flight mode.

Kanske lite OT men svar på din fråga på semigrekiska: Om du använder en förcertifierad modul med inbyggd antenn där alla ledningsbundna tester och strålade tester redan körts behövs det inte nej. Om så inte är fallet måste en wifiprodukt alltid certifieras.
Och jag skulle säga att det är fullständig idioti att köpa något som inte är förcertifierat. Skulle jag tillverka eller köpa in en WiFi-produkt för flygplan så skulle jag se det som ett absolut grundläggande krav.

Toppen