Altitud och barometertryck lär också påverka.JensE skrev:Nej, det sliter för mycket på motorerna.Så vikt, längd, temperatur, ac av eller på och underlag påverkar det flex värde som man matar in så blir det en optimal start med säkerhet i behåll så det går att avbryta start.Dessutom så startar man om möjligt oftast med ac avstängd då det ger lite extra kraft.Klicka för att utvidga...
Japp lufttryck och flaps settings glömde jag nämna samt om packs är on eller off (air condition)Jönsson skrev:Altitud och barometertryck lär också påverka.Klicka för att utvidga...
Är det inte i APU som levererar bleed air till att driva AC under take off? Om det nu inte är någon äldre Boeing eller liknande.JensE skrev:Japp lufttryck och flaps settings glömde jag nämna samt om packs är on eller off (air condition)Klicka för att utvidga...
Jönsson skrev:Är det inte i APU som levererar bleed air till att driva AC under take off? Om det nu inte är någon äldre Boeing eller liknande.Klicka för att utvidga...
Vet att APU kan köras under take off för att avlasta motorerna, speciellt under förhållanden då mer kraft behövs (korta landningsbanor) och för att man vill förlänga livslängden på motorerna. Det senare då motorernas temperatur är en avgörande faktor för livslängden. Nu kan jag ha fel vad gäler just AC men definitivt när det kommer till att trycksätta kabinen.lucasd skrev:Man stänger väl av APUn när man startat motorerna? Den behövs ju inte då..Klicka för att utvidga...
Jönsson skrev:Vet att APU kan köras under take off för att avlasta motorerna, speciellt under förhållanden då mer kraft behövs (korta landningsbanor) och för att man vill förlänga livslängden på motorerna. Det senare då motorernas temperatur är en avgörande faktor för livslängden. Nu kan jag ha fel vad gäler just AC men definitivt när det kommer till att trycksätta kabinen.Klicka för att utvidga...
Vad jag förstår så varierar det beroende på typ av maskin men det normala är att APU stängs ner och motorerna tar över. Sedan kan piloten, beroende på förhållanden och flygbolagets direktiv, välja att låta APU vara på.lucasd skrev:Så det varierar beroende på temperatur och förhållanden för take off? Används APUn alltid för att driva ACn för trycksättning av kabinen, klarar inte motorerna detta också? Eller är det återigen beroende på vilka förhållanden som gäller för starten?Klicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Dom verkar få leverans av en ny a320neo per månad nu vilket är riktigt braDet skulle vara intressant att veta vilka fåglar som lämnar boet också om någon har den infon?Klicka för att utvidga...
737-600 har alla lämnat innan 2019-års utgång. Samtliga 737 lämnar SAS senast 2023. Enhetsflotta shorthaul då framöver.Robert flysas skrev:Vet de tar ut 737-600 först av alla o sen uppåt. Troligen är alla 737 ur trafik om några år. Pratade med en 737 kapten som skulle till Toulouse nu och träna för Airbus 320neo. Riktigt intressant. Skulle varit kul att hänga med och se hur det går tillKlicka för att utvidga...