SAS A350-900 XWB!

MankanF skrev:Men vi får kämpa.. Sverige har 44% av aktierna Danmark 33%. Svenska staten också ca halv procent mer.Vad tror ni om en motion på bolagsstämman Öppna mer direkt flighter till Asien från ARN men vi kanske väntar några månader....Klicka för att utvidga...
SAS kommer öppna flighter där de tjänar mest pengar, med flygskatt så blir det inte från Stockholm.



ANA flyger till Tokyo, Air China flyger till Peking, Singapore till Singapore och Thai till Bangkok. Hong Kong har flyttats från Stockholm.



Vad blir det då kvar om man inte ska kanibalisera på egna alliansen? Shanghai? Seoul?

Kan inte se sas köra 2 flighter till Shanghai så den skulle behöva flyttas i så fall. Seoul har det ju spekulerats i en hel del, men då ligger nog tom Oslo bättre till för den linjen.
 
MankanF skrev:Men vi får kämpa.. Sverige har 44% av aktierna Danmark 33%. Svenska staten också ca halv procent mer.Vad tror ni om en motion på bolagsstämman Öppna mer direkt flighter till Asien från ARN men vi kanske väntar några månader....Klicka för att utvidga...


SAS syfte är att gå med vinst för ägarna. Att flighter går från CPH istället för ARN genererar nog en bättre avkastning för de svenska aktieägarna.



De enda aktieägare som skulle rösta för en sådan motion är de som vill förlora pengar på sitt aktieinnehav - vilket jag gissar att ingen sund person skulle vilja göra.



Jag tror inte heller det har med bara flygskatt att göra. CPH som flygplats ligger bättre till än ARN (och erbjuder säkert fler fördelar vad gäller service och avgifter) och köpstyrkan är högre i Danmark vilket gör att SAS kan ta mer för direktflighter därifrån.
 
igelkotten skrev:Jag tror inte heller det har med bara flygskatt att göra. CPH som flygplats ligger bättre till än ARN (och erbjuder säkert fler fördelar vad gäller service och avgifter) och köpstyrkan är högre i Danmark vilket gör att SAS kan ta mer för direktflighter därifrån.Klicka för att utvidga...
Vad menar du med att den ligger bättre till? I stort sätt alla SAS destinationer är närmre från Stockholm eller lika långt borta.

Finns mer connections till Köpenhamn och närmre dit från kontinenten, men det är väl det enda som är bättre rent geografiskt.
 
palmen skrev:Vad menar du med att den ligger bättre till? I stort sätt alla SAS destinationer är närmre från Stockholm eller lika långt borta.Finns mer connections till Köpenhamn och närmre dit från kontinenten, men det är väl det enda som är bättre rent geografiskt.Klicka för att utvidga...


Men detta har vi ju diskuterat många gånger.



Flygtiden är kortare till många destinationer från Köpenhamn tex New York och Boston, du har bra med inkommande anslutningar från Tyskland som inte servas av Lufthansa utan byte, såsom Stuttgart och Hamburg.



Och så tjänar man mer pengar från Köpenhamn trots att de har mycket avgifter.



Så ja, flygplatsen ligger mycket bättre till av många anledningar.
 
palmen skrev:Vad menar du med att den ligger bättre till? I stort sätt alla SAS destinationer är närmre från Stockholm eller lika långt borta.Finns mer connections till Köpenhamn och närmre dit från kontinenten, men det är väl det enda som är bättre rent geografiskt.Klicka för att utvidga...


Ja det är det jag menar med bättre geografiskt - ur ett strategiskt perspektiv för SAS. SAS behöver förstås fler passagerargrupper än de i Stockholmsområdet för att tjäna pengar och CPH är mycket bättre eller snarlikt för connections för passagerare som börjar sin resa utanför Skandinavien.



Jag själv skulle kunna tänka mig boka LON-CPH-[USA] t ex men skulle aldrig boka LON-ARN-[USA]. Bor man i norra kontinentaleuropa så är det ännu mer lättmotiverat att ta en connection i CPH.



Edit: @Hachans beskrev allt det jag ville ha sagt.
 
eliee skrev:Förutsatt att CC får gedigen utbildning på cocktails, max 2 minuter per drink, 1 ansvarig per sida av business-kabinen och 40 PAX som alla vill ha varsin cocktail så tittar vi på 40 minuter av rent vätskeblandande per vända.Klicka för att utvidga...
Här finns det goda möjligheter att vara samarit. Beställ gin utan is så går det undan. Gott? Absolut!
 
Hachans skrev:Flygtiden är kortare till många destinationer från Köpenhamn tex New York och BostonKlicka för att utvidga...


Nej flygtiden är inte kortare från Köpenhamn till EWR, SAS anger 8h30min ut för båda Stockholm och Köpenhamn. Nu flyger ju inte SAS till Boston från Arlanda så flygtiden går inte att jämföra, det stämmer dock att det är 67 miles kortare från Köpenhamn, eller om man så vill så kan man säga att det är ca 2% längre sträcka från Stockholm.



Alla Asiatiska destinationer sas flyger på samt Los Angeles och San Francisco är närmre från Stockholm än Köpenhamn. Chicago skiljer 1 mile så där är skillnaden försumbar.



Miami och Washington är närmre rent geografiskt och Miami har 10 minuter kortare flygtid enligt tidtabell.



Att man tjänar mer från Köpenhamn är vi nog alla med på, men det har inget med geografin i sig att göra och hur långt det är till de olika destinationerna. Att de har bättre connections är dock ett strategiskt beslut från sas.
 
igelkotten skrev:Jag själv skulle kunna tänka mig boka LON-CPH-[USA] t ex men skulle aldrig boka LON-ARN-[USA]. Bor man i norra kontinentaleuropa så är det ännu mer lättmotiverat att ta en connection i CPH.Klicka för att utvidga...
Om du flyger med SAS blir enda valet via Köpenhamn och du startar då 0645 i London och landar 1515.

Från Arlanda är det inte möjligt att göra en sådan connection idag.

Första flighten till Stockholm går 0640 och landar 1010. Avgången till Newark är 1045 (35 minuter byte). MCT är dock 1h, men om New York planet skulle gå 1110 och då landa 1400, hade inte det varit ett bättre alternativ? De skulle tom kunna lägga New York flighten ytterligare 1h senare och du landar innan Köpenhamnsflighten.



Att Arlanda är tråkigt att byta på och generellt sämre än Köpenhamn på i stort sätt allt köper jag, men rent tidsmässigt skiljer det inte mycket med att byta på CPH jämfört med ARN om man ska västerut.
 
Tror ni här på forumet att det är helt uteslutet att Sas i framtiden nån gång stationerar en A350 på Arlanda? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji848.png
 
Remington Steele skrev:Nej det tror jag inte är uteslutet. Hoppas SAS nyttjar sina 6 optioner på A350 och fasar ut de 4 äldsta A330 classic. Men det är nog många år tills dess tyvärr.Klicka för att utvidga...
De äldsta 330 som SAS har är från 2002, så om man lägger en order när man tagit leverans på nuvarande order och ställer sig sist i kön så kommer 330 classic att vara närmare 25 år när en ersättningsmaskin levereras.
 
MankanF skrev:Såg SAS kör den andra 350 på CPH-IAD från 1 mars i stället för Peking. Hade varit trevligt att låta oss Stockholmare testa maskinen på ARN-ORD några veckor. Skulle kanske locka oss att flyga via CPH i framtiden..Klicka för att utvidga...
SAS kunde ju istället återgå till tidtabellen (som fortfarande annonseras på deras hemsida) och flyga på New York istället. Vilken bluff.
 
Mr.cake skrev:Någon som vet när A350 kommer att börja trafikera mellan Köpenhamn och Narita?Klicka för att utvidga...
Första planerade flight med 350 till Haneda är den 9 juni.

Sen kommer hälften av flighterna på de 5 långa linjerna (LAX, SFO, HND, PVG och HKG) att tursättas med 350, hälften med 340. Det åtgår 6 maskiner för dessa 5 linjer och tursättningen tycks vara tre dagar med 350 och sen tre dagar med 340. Redan i slutet av juni tycks ytterligare en 350 sättas in, då enligt schemat 4 dagar 350, 2 dagar 340.

Vid det här laget har ORD (943), PEK (995) och EWR (901) återgått till trafik med 330E.
 
Johan Hbg skrev:SAS kunde ju istället återgå till tidtabellen (som fortfarande annonseras på deras hemsida) och flyga på New York istället. Vilken bluff.Klicka för att utvidga...
Airbus 350 är mer optimerad för att flyga de långa linjerna. 350 ska ju ersätta 340 - som också huvudsakligen flygs på de långa linjerna. Så på sikt kommer alla New York-linjer att beflygas med den mer passande 330.

Under några månader (april - juni) går dock 901/902 (CPH-EWR) delvis med 350 - innan denna (och de kommande leveranserna) flyttas över till de riktiga långlinjerna (se mitt inlägg ovan)
 
Om man inte ska köra enhetsflotta på longhaul så vore A330 Neo perfekt för Sas, klarar alla nuvarande linjer utan problem.



Tror egentligen det hade varit den optimala produkten för Sas, klart billigare än A350 och det verkar ju inte vara några stora ambitioner på nya långlinjer som kräver A350s räckvidd.
 
Lauda 777 skrev:Om man inte ska köra enhetsflotta på longhaul så vore A330 Neo perfekt för Sas, klarar alla nuvarande linjer utan problem.Tror egentligen det hade varit den optimala produkten för Sas, klart billigare än A350 och det verkar ju inte vara några stora ambitioner på nya långlinjer som kräver A350s räckvidd.Klicka för att utvidga...
330 Enhanced klarar väl också alla dagens linjer, men med lite mindre möjligheter till frakt?

Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i pris på 350 och 330neo, men kan det vara så att på lång sikt är 350 bättre då den kanske har lägre bensinförbrukning?
 
palmen skrev:330 Enhanced klarar väl också alla dagens linjer, men med lite mindre möjligheter till frakt?Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i pris på 350 och 330neo, men kan det vara så att på lång sikt är 350 bättre då den kanske har lägre bensinförbrukning?Klicka för att utvidga...


350 har högre kapacitet (=fler platser) också.
 
Teoretiskt skulle väl SAS kunna flyga direkt till HNL från exempelvis ARN med en A350.

Skulle ju bli rätt attraktiv rutt för européer. Men lär knappast hända.



Fast Norwegian funderade väl på en direktlina från europa till Hawaii för några år sedan.
 
M@GNÜS skrev:Teoretiskt skulle väl SAS kunna flyga direkt till HNL från exempelvis ARN med en A350.Skulle ju bli rätt attraktiv rutt för européer. Men lär knappast hända.Fast Norwegian funderade väl på en direktlina från europa till Hawaii för några år sedan.Klicka för att utvidga...


Ja, det gjorde de! Sen blev det inget med det. ARN-HNL med SAS hade ju vart himla kul, men som sagt så är nog sannolikheten låg...
 
Back
Top