Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Men vi får kämpa.. Sverige har 44% av aktierna Danmark 33%. Svenska staten också ca halv procent mer.
Vad tror ni om en motion på bolagsstämman Öppna mer direkt flighter till Asien från ARN men vi kanske väntar några månader....
SAS kommer öppna flighter där de tjänar mest pengar, med flygskatt så blir det inte från Stockholm.

ANA flyger till Tokyo, Air China flyger till Peking, Singapore till Singapore och Thai till Bangkok. Hong Kong har flyttats från Stockholm.

Vad blir det då kvar om man inte ska kanibalisera på egna alliansen? Shanghai? Seoul?
Kan inte se sas köra 2 flighter till Shanghai så den skulle behöva flyttas i så fall. Seoul har det ju spekulerats i en hel del, men då ligger nog tom Oslo bättre till för den linjen.

Men vi får kämpa.. Sverige har 44% av aktierna Danmark 33%. Svenska staten också ca halv procent mer.
Vad tror ni om en motion på bolagsstämman Öppna mer direkt flighter till Asien från ARN men vi kanske väntar några månader....

SAS syfte är att gå med vinst för ägarna. Att flighter går från CPH istället för ARN genererar nog en bättre avkastning för de svenska aktieägarna.

De enda aktieägare som skulle rösta för en sådan motion är de som vill förlora pengar på sitt aktieinnehav - vilket jag gissar att ingen sund person skulle vilja göra.

Jag tror inte heller det har med bara flygskatt att göra. CPH som flygplats ligger bättre till än ARN (och erbjuder säkert fler fördelar vad gäller service och avgifter) och köpstyrkan är högre i Danmark vilket gör att SAS kan ta mer för direktflighter därifrån.

Jag tror inte heller det har med bara flygskatt att göra. CPH som flygplats ligger bättre till än ARN (och erbjuder säkert fler fördelar vad gäller service och avgifter) och köpstyrkan är högre i Danmark vilket gör att SAS kan ta mer för direktflighter därifrån.
Vad menar du med att den ligger bättre till? I stort sätt alla SAS destinationer är närmre från Stockholm eller lika långt borta.
Finns mer connections till Köpenhamn och närmre dit från kontinenten, men det är väl det enda som är bättre rent geografiskt.

Vad menar du med att den ligger bättre till? I stort sätt alla SAS destinationer är närmre från Stockholm eller lika långt borta.
Finns mer connections till Köpenhamn och närmre dit från kontinenten, men det är väl det enda som är bättre rent geografiskt.

Men detta har vi ju diskuterat många gånger.

Flygtiden är kortare till många destinationer från Köpenhamn tex New York och Boston, du har bra med inkommande anslutningar från Tyskland som inte servas av Lufthansa utan byte, såsom Stuttgart och Hamburg.

Och så tjänar man mer pengar från Köpenhamn trots att de har mycket avgifter.

Så ja, flygplatsen ligger mycket bättre till av många anledningar.

Ja det är det jag menar med bättre geografiskt - ur ett strategiskt perspektiv för SAS. SAS behöver förstås fler passagerargrupper än de i Stockholmsområdet för att tjäna pengar och CPH är mycket bättre eller snarlikt för connections för passagerare som börjar sin resa utanför Skandinavien.

Jag själv skulle kunna tänka mig boka LON-CPH-[USA] t ex men skulle aldrig boka LON-ARN-[USA]. Bor man i norra kontinentaleuropa så är det ännu mer lättmotiverat att ta en connection i CPH.

Edit: @Hachans beskrev allt det jag ville ha sagt.

Förutsatt att CC får gedigen utbildning på cocktails, max 2 minuter per drink, 1 ansvarig per sida av business-kabinen och 40 PAX som alla vill ha varsin cocktail så tittar vi på 40 minuter av rent vätskeblandande per vända. :)
Här finns det goda möjligheter att vara samarit. Beställ gin utan is så går det undan. Gott? Absolut!

Flygtiden är kortare till många destinationer från Köpenhamn tex New York och Boston

Nej flygtiden är inte kortare från Köpenhamn till EWR, SAS anger 8h30min ut för båda Stockholm och Köpenhamn. Nu flyger ju inte SAS till Boston från Arlanda så flygtiden går inte att jämföra, det stämmer dock att det är 67 miles kortare från Köpenhamn, eller om man så vill så kan man säga att det är ca 2% längre sträcka från Stockholm.

Alla Asiatiska destinationer sas flyger på samt Los Angeles och San Francisco är närmre från Stockholm än Köpenhamn. Chicago skiljer 1 mile så där är skillnaden försumbar.

Miami och Washington är närmre rent geografiskt och Miami har 10 minuter kortare flygtid enligt tidtabell.

Att man tjänar mer från Köpenhamn är vi nog alla med på, men det har inget med geografin i sig att göra och hur långt det är till de olika destinationerna. Att de har bättre connections är dock ett strategiskt beslut från sas.

Jag själv skulle kunna tänka mig boka LON-CPH-[USA] t ex men skulle aldrig boka LON-ARN-[USA]. Bor man i norra kontinentaleuropa så är det ännu mer lättmotiverat att ta en connection i CPH.
Om du flyger med SAS blir enda valet via Köpenhamn och du startar då 0645 i London och landar 1515.
Från Arlanda är det inte möjligt att göra en sådan connection idag.
Första flighten till Stockholm går 0640 och landar 1010. Avgången till Newark är 1045 (35 minuter byte). MCT är dock 1h, men om New York planet skulle gå 1110 och då landa 1400, hade inte det varit ett bättre alternativ? De skulle tom kunna lägga New York flighten ytterligare 1h senare och du landar innan Köpenhamnsflighten.

Att Arlanda är tråkigt att byta på och generellt sämre än Köpenhamn på i stort sätt allt köper jag, men rent tidsmässigt skiljer det inte mycket med att byta på CPH jämfört med ARN om man ska västerut.

Toppen