Senaste nytt

SAS öppnar Toronto dagligen mixat från Arlanda och Köpenhamn

Capa

Medlem
Hej på er. Några kontrollfrågor nu när det börjar närma sig avfärd. Jag flyger till ARN-YYZ (SAS Business) och sedan YYZ-SFO (AC Economy) dagen efter (17h stopp i Toronto).

  1. Antar att jag behöver förtulla bagaget och hämta ut det som brukligt vid ankomst i Toronto? När jag checkar in väskan för resan YYZ-SFO, vad är det för bagageregler som gäller då?
  2. I dokumentationsväg har jag för Kanada: Pass, vaccinationsintyg (kivra), Kanadas ESTA motsvarande samt att jag kommer att fylla i ArriveCan appen och ladda upp vaccinationsbevis. För USA har jag: Pass, vaccinationsintyg (kivra), USA ESTA samt ett det ifyllda dokumentet från CDC. Är detta komplett eller har jag missat något?
  3. Landar 15:00 på eftermiddagen i Toronto och åker vidare 08:00 morgonen efter. Har bokat rum på Hilton vid flygplatsen. Kan man göra något vettigt på dessa 17h? Kommer säkert vara rätt trött, planerar att beställa väckning typ 04:30 och sedan ta mig till flygplatsen, checka in samt frukost på Maple Leaf Lounge (är Star Alliance Gold). Ska man bege sig in till stan en sväng eller finns det något OK ställe för öl/burgare liknande nära flygplatsen?
  4. Ni inser säkert också att detta inte är en optimal lösning för ARN-SFO. Vilken är min bästa chans för att bättra på detta? Uppgradera på något sätt sista sträckan till AC Business? Hur gör man detta i så fall? Försöka leta efter LH F FRA-SFO? Eller hålla utkik efter Swiss/LH/Austrian business från EU-hub samma dag direkt till SFO? Kul att få prova A321LR SAS Business, men övernattningen och sista benet (5h) i economy är såklart inte optimalt . Lägg till detta att ansiktsmask krävs på båda flygningarna…
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Hej på er. Några kontrollfrågor nu när det börjar närma sig avfärd. Jag flyger till ARN-YYZ (SAS Business) och sedan YYZ-SFO (AC Economy) dagen efter (17h stopp i Toronto).

  1. Antar att jag behöver förtulla bagaget och hämta ut det som brukligt vid ankomst i Toronto? När jag checkar in väskan för resan YYZ-SFO, vad är det för bagageregler som gäller då?
  2. I dokumentationsväg har jag för Kanada: Pass, vaccinationsintyg (kivra), Kanadas ESTA motsvarande samt att jag kommer att fylla i ArriveCan appen och ladda upp vaccinationsbevis. För USA har jag: Pass, vaccinationsintyg (kivra), USA ESTA samt ett det ifyllda dokumentet från CDC. Är detta komplett eller har jag missat något?
  3. Landar 15:00 på eftermiddagen i Toronto och åker vidare 08:00 morgonen efter. Har bokat rum på Hilton vid flygplatsen. Kan man göra något vettigt på dessa 17h? Kommer säkert vara rätt trött, planerar att beställa väckning typ 04:30 och sedan ta mig till flygplatsen, checka in samt frukost på Maple Leaf Lounge (är Star Alliance Gold). Ska man bege sig in till stan en sväng eller finns det något OK ställe för öl/burgare liknande nära flygplatsen?
  4. Ni inser säkert också att detta inte är en optimal lösning för ARN-SFO. Vilken är min bästa chans för att bättra på detta? Uppgradera på något sätt sista sträckan till AC Business? Hur gör man detta i så fall? Försöka leta efter LH F FRA-SFO? Eller hålla utkik efter Swiss/LH/Austrian business från EU-hub samma dag direkt till SFO? Kul att få prova A321LR SAS Business, men övernattningen och sista benet (5h) i economy är såklart inte optimalt . Lägg till detta att ansiktsmask krävs på båda flygningarna…

Skriv ut ditt vaccinationsintyg. Det uppskattas av folk i disken och av folk bakom dig i kön.
 

Gus

Medlem
Hej på er. Några kontrollfrågor nu när det börjar närma sig avfärd. Jag flyger till ARN-YYZ (SAS Business) och sedan YYZ-SFO (AC Economy) dagen efter (17h stopp i Toronto).

  1. Antar att jag behöver förtulla bagaget och hämta ut det som brukligt vid ankomst i Toronto? När jag checkar in väskan för resan YYZ-SFO, vad är det för bagageregler som gäller då?
  2. I dokumentationsväg har jag för Kanada: Pass, vaccinationsintyg (kivra), Kanadas ESTA motsvarande samt att jag kommer att fylla i ArriveCan appen och ladda upp vaccinationsbevis. För USA har jag: Pass, vaccinationsintyg (kivra), USA ESTA samt ett det ifyllda dokumentet från CDC. Är detta komplett eller har jag missat något?
  3. Landar 15:00 på eftermiddagen i Toronto och åker vidare 08:00 morgonen efter. Har bokat rum på Hilton vid flygplatsen. Kan man göra något vettigt på dessa 17h? Kommer säkert vara rätt trött, planerar att beställa väckning typ 04:30 och sedan ta mig till flygplatsen, checka in samt frukost på Maple Leaf Lounge (är Star Alliance Gold). Ska man bege sig in till stan en sväng eller finns det något OK ställe för öl/burgare liknande nära flygplatsen?
  4. Ni inser säkert också att detta inte är en optimal lösning för ARN-SFO. Vilken är min bästa chans för att bättra på detta? Uppgradera på något sätt sista sträckan till AC Business? Hur gör man detta i så fall? Försöka leta efter LH F FRA-SFO? Eller hålla utkik efter Swiss/LH/Austrian business från EU-hub samma dag direkt till SFO? Kul att få prova A321LR SAS Business, men övernattningen och sista benet (5h) i economy är såklart inte optimalt . Lägg till detta att ansiktsmask krävs på båda flygningarna…
Jag är i en liknande situation. Ska åka till Toronto om två veckor och stannar i 26 timmar i staden innan vi åker hem igen. Vi ska äta middag på hooters ( boneless chicken wings med 911-marinad) samt besöka någon ölhall/bryggeri.

Känner mig väldigt ringrostig med allting då jag inte flugit på 2.5 år.

Du skulle teoretiskt hinna med Niagarafallen dagen du anländer. Men det har inte fått så bra recensioner från andra här på forumet samt att du måste hålla dig nykter på planet om du ska köra bil. Inte så kul i sas business.
 

Capa

Medlem
Jag är i en liknande situation. Ska åka till Toronto om två veckor och stannar i 26 timmar i staden innan vi åker hem igen. Vi ska äta middag på hooters ( boneless chicken wings med 911-marinad) samt besöka någon ölhall/bryggeri.

Känner mig väldigt ringrostig med allting då jag inte flugit på 2.5 år.

Du skulle teoretiskt hinna med Niagarafallen dagen du anländer. Men det har inte fått så bra recensioner från andra här på forumet samt att du måste hålla dig nykter på planet om du ska köra bil. Inte så kul i sas business.

Tack för tips! Bokade precis om till ARN-LHR-SFO (långa benet med UA Polaris Business). Så jag slipper övernattningen samt munskydd på båda flygningarna och får då business genomgående :)
 

LarsCph

Medlem
Fruen og jeg rejste København til Toronto i dag - pænt fyldt fly, dog 4 ledige sæder i business class. Vi sad på række 3 (sæderække som er 2-2). Meget fin flyvning og A321 var lydsvag og behagelig at rejse i syntes jeg. Sæderne og pladsen er mærkbart mindre end på SAS wide-body fly men det fungerede udmærket og man sidder godt. Vi flyver hjem igen mandag og jeg har seatet os om der så vi sidder på en 1-1 række, mest fordi man er meget tæt på gangen hvis man sover uden ret meget afskærmning og er man ved vindue på en 2-2 række er det ikke helt let at komme ud uden at forstyrre den anden hvis man sover. Meget fin flyvning med god service og rigtig god mad og drikke. Desværre stadig masker på vejen til Toronto, det bliver dejligt hjem at det ikke behøves hvor vi håber på at sove lidt.

Ankomst i Toronto er nok noget af det smidigste jeg længe har prøvet - vi havde udfyldt alt inklusive customs declaration i VisitCAN appen hjemmefra - så det var bare at scanne begge pas, tage et foto så fik vi en kvittering som bare skulle vises ved emigration. Hele processen tog mindre end 10 minutter og der var ingen kø så med hand luggage only var vi ude på rekordtid.

Billetterne er købt for bonus point med "business for go" pris via SAS Mastercard så jeg tænkte vi godt kunne bruge lidt ekstra på hotel, så bookede Huron Suite på Westin Harbour Castle, den er på etage 35 med udsigt over Lake Ontario og den lokale lufthavn.

Vi har aldrig været i Toronto (eller Canada) før, men det virker super til en weekend getaway! Forbi Distillery District nu til aften, i morgen sightseeing i byen og mandag morgen tager vi tidligt til lufthavnen for lejebil og så tager vi ud og ser Niagara vandfaldene inden vi flyver hjem igen mandag eftermiddag.
 

LarsCph

Medlem
Så er vi hjemme igen - hjemturen var endnu bedre. Det startede med at midt under boarding meddelte den kabineansvarlige at eftersom flyet var registreret i Sverige anså man det for at være svensk område og derfor var brug af masker frivilligt om bord. Men kunne mærke det stille "YES" gå gennem hele flyet hvorefter det var max 5% tilbage med masker inklusive de som stadig var ved at boarde. Vi sad på 6A og 6F for at teste 1-1 seatingen og der er en enorm forskel i plads til opbevaring og i det hele taget. Fordi alle boarder via forreste dør kan man ikke let tale sammen under boarding, men efter er der enormt god plads når man rejser to sammen selv om det kræver at den ene rejser sig og sidder på bordet ved den anden hvis man skal tale længere sammen undervejs. Men det var super at sidde sådan, specielt ved sovetid hvor sæderne både foran og bag (sidste række business) var tomme. Betjeningen var over forventet. Man blev spurgt om man ønskede morgenmad eller bare ville sove på den relativt korte tur - og så ville de lave serveringen effektivt så man hurtigt kunne sove. Vi blev også påmindet om at huske at lægge sædet ned for at sove "we see way too many people who sit up and sleep in business class" var kommentaren. De havde spottet at vi var på fornøjelsestur så der var højt humør og jeg fik udover min G&T med Hernö Gin serveret både den og Harahorn i hvert sit glas så jeg lige kunne smage forskellen på de to. Det var ikke noget jeg havde bedt om, men utrolig fint syntes jeg. Jeg er ikke helt klar over hvorfor - men både ved forret og hovedret kom steward forbi inden servingen begyndte for at spørge hvilken ret vi ønskede - super VIP følelse, specielt da den hovedret vi havde valgt (Short Rib) ikke længere var valgmulighed for de som sad foran os, men vi fik dem stadig - fisket frem fra under vognen. På samme måde kom han med to glas og en flaske Pinot Noir til inden serveringen - så vi ikke skulle vente til efter varmretten var stillet på bordet. Hele vejen igennem ekstraordinær god service og rigtig god mad, og jeg kom i tanke om hvorfor det er jeg nogengange virkelig godt kan lide at flyve med SAS. Om det er fordi jeg er SAS Diamond eller om det skyldes noget andet vi fik ekstra god service ved jeg ikke, men det var virkelig godt. Bemærk også at bakken kom væk efter hovedretten.

Flyvningen var god, A321 flyver stille og behageligt og på 1-1 sæderne er der god plads. Dog er sædet mærkbart smallere end de fleste andre business sæder når man skal sove, jeg er ikke så stor så jeg lå OK. Desuden er der kun ét toilet så der kan godt være lidt ventetid hvis den som er på toilettet skifter til pyjamas, børster tænder osv. Men jeg var så den eneste som havde skiftetøj med til at flyve i og kabinen var kun halv fyldt, så intet problem på denne flyvning.

Bemærk også kabinelyset som skiftede lidt mellem at være dansk og svensk :)

2022-09-06 18.35.35.jpg
2022-09-06 18.35.40.jpg
2022-09-06 18.35.44.jpg
2022-09-06 18.35.47.jpg
2022-09-06 18.35.52.jpg
2022-09-06 18.35.54.jpg
2022-09-06 18.35.58.jpg
2022-09-06 18.36.01.jpg
2022-09-06 18.36.05.jpg
2022-09-06 18.36.08.jpg
2022-09-06 18.36.12.jpg
2022-09-06 18.36.16.jpg
2022-09-06 18.36.19.jpg
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Så er vi hjemme igen - hjemturen var endnu bedre. Det startede med at midt under boarding meddelte den kabineansvarlige at eftersom flyet var registreret i Sverige anså man det for at være svensk område og derfor var brug af masker frivilligt om bord. Men kunne mærke det stille "YES" gå gennem hele flyet hvorefter det var max 5% tilbage med masker inklusive de som stadig var ved at boarde. Vi sad på 6A og 6F for at teste 1-1 seatingen og der er en enorm forskel i plads til opbevaring og i det hele taget. Fordi alle boarder via forreste dør kan man ikke let tale sammen under boarding, men efter er der enormt god plads når man rejser to sammen selv om det kræver at den ene rejser sig og sidder på bordet ved den anden hvis man skal tale længere sammen undervejs. Men det var super at sidde sådan, specielt ved sovetid hvor sæderne både foran og bag (sidste række business) var tomme. Betjeningen var over forventet. Man blev spurgt om man ønskede morgenmad eller bare ville sove på den relativt korte tur - og så ville de lave serveringen effektivt så man hurtigt kunne sove. Vi blev også påmindet om at huske at lægge sædet ned for at sove "we see way too many people who sit up and sleep in business class" var kommentaren. De havde spottet at vi var på fornøjelsestur så der var højt humør og jeg fik udover min G&T med Hernö Gin serveret både den og Harahorn i hvert sit glas så jeg lige kunne smage forskellen på de to. Det var ikke noget jeg havde bedt om, men utrolig fint syntes jeg. Jeg er ikke helt klar over hvorfor - men både ved forret og hovedret kom steward forbi inden servingen begyndte for at spørge hvilken ret vi ønskede - super VIP følelse, specielt da den hovedret vi havde valgt (Short Rib) ikke længere var valgmulighed for de som sad foran os, men vi fik dem stadig - fisket frem fra under vognen. På samme måde kom han med to glas og en flaske Pinot Noir til inden serveringen - så vi ikke skulle vente til efter varmretten var stillet på bordet. Hele vejen igennem ekstraordinær god service og rigtig god mad, og jeg kom i tanke om hvorfor det er jeg nogengange virkelig godt kan lide at flyve med SAS. Om det er fordi jeg er SAS Diamond eller om det skyldes noget andet vi fik ekstra god service ved jeg ikke, men det var virkelig godt. Bemærk også at bakken kom væk efter hovedretten.

Flyvningen var god, A321 flyver stille og behageligt og på 1-1 sæderne er der god plads. Dog er sædet mærkbart smallere end de fleste andre business sæder når man skal sove, jeg er ikke så stor så jeg lå OK. Desuden er der kun ét toilet så der kan godt være lidt ventetid hvis den som er på toilettet skifter til pyjamas, børster tænder osv. Men jeg var så den eneste som havde skiftetøj med til at flyve i og kabinen var kun halv fyldt, så intet problem på denne flyvning.

Bemærk også kabinelyset som skiftede lidt mellem at være dansk og svensk :)

Visa bifogad bild 133478 Visa bifogad bild 133479 Visa bifogad bild 133480 Visa bifogad bild 133481 Visa bifogad bild 133482 Visa bifogad bild 133483 Visa bifogad bild 133484 Visa bifogad bild 133485 Visa bifogad bild 133486 Visa bifogad bild 133487 Visa bifogad bild 133488 Visa bifogad bild 133489 Visa bifogad bild 133490

Intressant med tanke på diskussionen tidigare om att det var krav från kanadensiska myndigheter att ha mask FRÅN kanada. Stort plus för sas denna gång.
 

Gus

Medlem
Flyger till Toronto på fredag, två personer som vill sitta bredvid varandra. Är rad 1 eller 3 trevligast? Om man skulle "glömma" att sätta på munskyddet efter måltiden, är man mest dold på rad 7 då? (men då kanske den godaste maten är slut?)
 

palmen

Moderator
Flyger till Toronto på fredag, två personer som vill sitta bredvid varandra. Är rad 1 eller 3 trevligast? Om man skulle "glömma" att sätta på munskyddet efter måltiden, är man mest dold på rad 7 då? (men då kanske den godaste maten är slut?)
Skulle tagit rad 1 alla dagar i veckan, mer utrymme där.
Du är inte dold någon stans i Business kabinen förutom fönster rad 1 typ. Fokusera mindre på munskyddet, min gissning är att det inte kommer följas slaviskt förrän det är dags för landning. Välja säte utifrån munskydd, mycket ska man läsa på detta forum om hur man väljer plats.
 

LarsCph

Medlem
Vi sad på række 3 ud - og det var ret tight for business class og ikke meget plads til opbevaring ved sædet. Der er nok mere plads på række 1 - men vi valgte at flytte til række 6 hjem og det er som et helt andet sæde i forhold til dobbelt sæderne og da vi skulle sove en del af tiden hjem var det en meget bedre løsning. Der var kun halvt fyldt i business class og da vi først var i luften var det intet problem at række ind mod midten eller stå, halvt siddende på bordet, mod gangen ved "den andens" sæde. Men absolut, det er enklere at tale sammen på dobbelt sæderne.

På flyvningen ud var kabinenchefen ganske opmærksom på face masks og hvis man sad for længe uden mad kom hun forbi og mindede om at man skulle huske maske. Jeg tror ikke det var mindre på række 7, hun gik helt enkelt ned gennem rækkerne. Det var intet problem ved måltiderne - og man kan spise i lang tid - at sidde uden maske. Hun var nok mere pedantisk end gennemsnittet - under taxi ud til takeoff sad hun og talte højlydt med sine kollegaer om "besværlige" rejsende som ikke forstod det var et krav og man måtte tænke på at nogen kunne blive rigtig syge. Ikke særlig positiv oplevelse at starte rejsen med må jeg sige - hun tøede dog noget op da vi først var i luften, men alligevel.

Korrekt med valg af måltider - vi sad på række 6 hjem og der var det kun fordi vi blev spurgt som de første før serveringen startede, at der var 2 ggr short ribs til os på hjemrejsen. Vores hjemrejse var med et andet (svensk) crew og her var oplevelse og service meget bedre end på udrejsen. Servicen ud var også OK, men hjem var det bare bedre.

Hos at gøre told deklaration mv i appen hjemmefra - det gjorde vi og det tog os bare 5 minutter at komme igennem emigration+customs på Toronto flyplads.
 
Last edited:
Toppen