Senaste nytt

SAS öppnar Toronto dagligen mixat från Arlanda och Köpenhamn

Nej, reglerna har varit att alla flyg som lämnar Kanada så är det krav på mask enligt kanadensiska myndigheter. Huruvida flygbolagen följer det är väl en annan femma.

Är det regler? När man flyger från Kanada? Uppenbarligen följer (som du skriver) varken sas eller andra bolag detta..

• Gilla
Reactions: Gus
Är det regler? När man flyger från Kanada? Uppenbarligen följer (som du skriver) varken sas eller andra bolag detta..
Ja, det är Kanadas officiella regler att alla flyg som lämnar Kanada så är det krav på munskydd. När jag åkte första helgen linjen startade så följde sas detta på tillbakavägen.

Sen är väl frågan hur länge Kanada kan ställa sådana krav på när flyget befinner sig över Europa tex. Men de federala reglerna från Kanada är munskydd på för alla flighter till och från Kanada, om inget ändrats nyligen.

Jag åkte Air Canada via Montreal igår och både på flyget dit och flyget därifrån var det maskkrav, så uppenbarligen är du dåligt informerad att ingen följer detta!

Jag åkte Air Canada via Montreal igår och både på flyget dit och flyget därifrån var det maskkrav, så uppenbarligen är du dåligt informerad att ingen följer detta!

Skrev jag ingen? Att air canada följer det är självklart. Men flera bolag har struntat i det när dörren stängs (som ex. Nämns ovan).
Men bra att veta reglerna..

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har försökt att hitta reglerna på nått officielt website - men hittar inget. Vet du var man kan läsa exakt vad som gäller?
COVID-19 information posters for air travellers

Det finns 2 PDF med vad som gäller för ankommande och avgående flyg.
Detta är för departing flights.
Screenshot_20220824-212945_Drive.jpg

Requirements for Air Travel
The Government of Canada has several measures in place to limit the spread
of COVID-19 and ensure the safety of air travel such as:
• Requiring all passengers to wear a mask at the screening checkpoint,
during the boarding process, in-flight, and when deplaning.

Kan verkligen Kanada bestämma att när väl planet landat i Sverige så måste man ha på sig munskydd?
Ingen aning, tycker det låter orimligt personligen. Men när jag flög hem med sas fick vi infon att när vi landat är det ok att ta av masken när man går av.

Utan att veta hur det fungerar borde svenskar regler gälla när dörren öppnas på en svensk flygplats enligt mig. Nu är det ju dock inte jag som bestämmer. Om du flyger med den på i typ 10h totalt så är ju inte 1-2 minuter extra något att hetsa upp sig över.

Ingen aning, tycker det låter orimligt personligen. Men när jag flög hem med sas fick vi infon att när vi landat är det ok att ta av masken när man går av.

Utan att veta hur det fungerar borde svenskar regler gälla när dörren öppnas på en svensk flygplats enligt mig. Nu är det ju dock inte jag som bestämmer. Om du flyger med den på i typ 10h totalt så är ju inte 1-2 minuter extra något att hetsa upp sig över.

Det är inte så relevant egentligen vad lagen säger. Kanada kan ju bara säga ”följ våra regler eller så får ni inte flyga hit”. Så är det förvandlat till en avtalsfråga istället.

Toppen