Senaste nytt

SAS öppnar Toronto dagligen mixat från Arlanda och Köpenhamn

palmen

Moderator
Det är inte så relevant egentligen vad lagen säger. Kanada kan ju bara säga ”följ våra regler eller så får ni inte flyga hit”. Så är det förvandlat till en avtalsfråga istället.
Absolut, men har svårt att se att de kan driva igenom något sådant mot flera bolag att de bestämmer hur passagerarna ska gå i land i ett annat land.

Så länge man är i Kanadensiskt luftrum har de väl dock legal rätt att bestämma saker, men inte utanför gissar jag.
 

Hachans

Medlem
Absolut, men har svårt att se att de kan driva igenom något sådant mot flera bolag att de bestämmer hur passagerarna ska gå i land i ett annat land.

Så länge man är i Kanadensiskt luftrum har de väl dock legal rätt att bestämma saker, men inte utanför gissar jag.

Jo, absolut. Men som sagt, det är blir ju en avtalsfråga. Står det avtalet att de ska följa kanadensiska regler och det inte finns något i mottagande land som explicit förbjuder det så blir det ju så.

Man kan ju alltid sluta flyga på destinationen annars om det är för besvärligt att följa upp.

Sen vad man tycker om det är sin sak eller om det är rimligt eller ej, min poäng är mer att det är fullt möjligt för kanadensiska luftfartsmyndigheter att diktera vad som gäller på flyg till eller från Kanada. Ingen tvingar flygbolagen att flyga dit. Så passar inte reglerna får man ju flyga någon annanstans.
 

palmen

Moderator
Jo, absolut. Men som sagt, det är blir ju en avtalsfråga. Står det avtalet att de ska följa kanadensiska regler och det inte finns något i mottagande land som explicit förbjuder det så blir det ju så.

Man kan ju alltid sluta flyga på destinationen annars om det är för besvärligt att följa upp.

Sen vad man tycker om det är sin sak eller om det är rimligt eller ej, min poäng är mer att det är fullt möjligt för kanadensiska luftfartsmyndigheter att diktera vad som gäller på flyg till eller från Kanada. Ingen tvingar flygbolagen att flyga dit. Så passar inte reglerna får man ju flyga någon annanstans.
Det är säkert fullt möjligt att diktera vilka villkor som helst. Jag tror ju dock inte att Kanada kommer tvinga flygbolag att flyga till Kanada om man inte följer detta slaviskt. Det kommer ingen vinna på.

Sverige skulle ju kunna skriva en Covid-förordning som säger att flygbolag med svenskt eller skandinaviskt säte bestämmer själva vad som gäller ombord på flygplan när de är över eget eller internationellt luftrum, såvida iata (eller vilka det nu är som bestämmer) säger något annat.

Att det är mask på som gäller från Kanada är det ju dock inte mycket att orda om. Sen när den får tas av blir ju lite mer gråzon.
 

Hachans

Medlem
Det är säkert fullt möjligt att diktera vilka villkor som helst. Jag tror ju dock inte att Kanada kommer tvinga flygbolag att flyga till Kanada om man inte följer detta slaviskt. Det kommer ingen vinna på.

Sverige skulle ju kunna skriva en Covid-förordning som säger att flygbolag med svenskt eller skandinaviskt säte bestämmer själva vad som gäller ombord på flygplan när de är över eget eller internationellt luftrum, såvida iata (eller vilka det nu är som bestämmer) säger något annat.

Att det är mask på som gäller från Kanada är det ju dock inte mycket att orda om. Sen när den får tas av blir ju lite mer gråzon.

Nej, Kanada tvingar ingen och jag har svårt att se att någon som inte gillar masker men vill åka till eller från Kanada skulle låta det stoppa dem.

Visst skulle Sverige kunna skriva en förordning om det, men då hamnar man i en konfliktsituation och riskerar att man blir utan flygförbindelser helt och hållet tills någon ger sig.

Och det är absolut en gråzon, men som flygbolag är det lättare att kommunicera ut ett krav utan en massa undantag till resenärerna. Annars öppnar det för en massa förståsigpåare ombord som ska diskutera om maskgränsen gäller den nautiska gränsen eller när det flygplanet tas över av flygledningen. Alternativt om det gäller när hjulen slår i backen eller när dörren öppnas. Det är ingen som orkar med det.
 

LarsCph

Medlem
Ni som har rest - funkar det att uploade det vanlige vaccinationsbevis från ehälsomyndigheten? På Travel to Canada: Requirements for COVID-19 vaccinated travellers står, att dokumentationen skal ha datum for alla vaccinationer ("must be official certificates, passes, cards, receipts, or confirmations that show any first and second doses of COVID-19 vaccine you received")

På mitt certifikat står "dose 2 of 2" och bara datum för senaste vaccinationen. Men kanske det funkar enddå?
 

Flyer722

Medlem
Ni som har rest - funkar det att uploade det vanlige vaccinationsbevis från ehälsomyndigheten? På Travel to Canada: Requirements for COVID-19 vaccinated travellers står, att dokumentationen skal ha datum for alla vaccinationer ("must be official certificates, passes, cards, receipts, or confirmations that show any first and second doses of COVID-19 vaccine you received")

På mitt certifikat står "dose 2 of 2" och bara datum för senaste vaccinationen. Men kanske det funkar enddå?
Själv laddade jag upp bild på alla tre doser med datum, finns på ditt kivra.
 

Non-stop

Medlem
Ni som har rest - funkar det att uploade det vanlige vaccinationsbevis från ehälsomyndigheten? På Travel to Canada: Requirements for COVID-19 vaccinated travellers står, att dokumentationen skal ha datum for alla vaccinationer ("must be official certificates, passes, cards, receipts, or confirmations that show any first and second doses of COVID-19 vaccine you received")

På mitt certifikat står "dose 2 of 2" och bara datum för senaste vaccinationen. Men kanske det funkar enddå?

Jag fyllde i datum för dos 1 och 2 men laddade upp covidbevis som visar dos 3/3 och det gick bra. Vad jag minns kollades bara appen innan boarding för flyget till Kanada.
 

mha321

Medlem
Ni som har rest - funkar det att uploade det vanlige vaccinationsbevis från ehälsomyndigheten? På Travel to Canada: Requirements for COVID-19 vaccinated travellers står, att dokumentationen skal ha datum for alla vaccinationer ("must be official certificates, passes, cards, receipts, or confirmations that show any first and second doses of COVID-19 vaccine you received")

På mitt certifikat står "dose 2 of 2" och bara datum för senaste vaccinationen. Men kanske det funkar enddå?
Fungerade för mig på den tiden man bara hade 2 doser (men det bara stod datum för dos nr 2). Eftersom kravet fortsatt är 2 och inte 3 så borde det fungera nu också tycker jag, men det var i november förra året så det kan ju ha ändrat sig.
 

LarsCph

Medlem
Det är bara 2 doser som krävs, så det borde nok funka. Totalt är jag vaccinerat ganske mycket (1 Johnson + 1 Moderna i Danmark som är att jämnföra med 2 doser + booster) och sen 2 Pfizer i Sverige) och har dessutom haft Covid-19, jag blev sjuk 2 veckor efter 4:de sprutan. Men det är troligen enklast bara att visa upp det svenska beviset om det går eftersom jag också reser med svenskt pass :)
 
Toppen