Svårt att se varför man skulle vilja flyga denna linje, när priserna på Air Greenlands tilltänkta linje (i November 2024) flygs med en A330 och till i snitt 30% lägre pris. Personligen hade jag hellre betalat 8000kr T/R än 30.000p för att sitta 6h i en all economy A320, men smaken är väl som baken..
Air Greenland startar också en linje till Billund, så man kan heller inte räkna värst många transitpassagerare för SAS inom Danmark. Ett rimligt antagande är ju att den stora mängden transitpassagerare från Europa befinner sig just i Danmark, Island och Färöarna. De senare har ju enligt nyheterna precis, genom codeshare Air Greenland, Atlantic Airways och Icelandair, etablerat god trafik för jobbresenärer (enligt pressrelease).
Jag läser mig till att detta sker med en turismambition, och så garanterat också linjen med United till Newark. Det stora problemet jag ser med Grönland är dock den extremt komplexa, och dyra, infrastrukturen för att sedan ta sig runt. I ärlighetens namn är ju inte enkom Nuuk något jag skulle rekommendera för en längre vistelse. Till skillnad från på t.ex. Island och Färöarna, så måste man flyga mellan precis varenda plats för att få se något av ön (förutom en liten del av säsongen då det finns hundspann någon sträcka).
Tänker att hela resan riskerar att ändå bli så dyr att man knappast (om man är så intresserad och bemedlad att man väljer resa till Grönland) kommer bry sig om poäng till Nuuk för att sedan betala cash 4x mer för att ta sig vidare till det man vill se. Det kostar t.ex. 6500kr T/R att ta sig 55min till Sisimiut.