Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt till Nuuk på Grönland!

Vilken transportrevolution det blir för Grönland med den här typen av direktförbindelser möjliga från den utbyggda flygplatsen i huvudstaden (Nuuk, GOH efter det gamla danska namnet Godthåb). För den som inte känner till går den klassiska rutten från Köpenhamn inte dit, utan till Kangerlussuaq (SFJ, också känd som Søndre Strømfjord), byggd av amerikaner som "Bluie West-8" mitt i ingenstans under andra världskriget, med byte till förbindelser till kortbaneflygplatser runt om i landet, inklusive Nuuk. Det har också funnits förbindelser från Nuuk till Island och norra Kanada, men inget transatlantiskt. Hoppas att detta kan komma grönlänningarna till nytta.
 

Timotey

Medlem
15k poäng i ekonomi blev det, så den klassas som Europa. Vet inte om det är en sweet spot, lite som att flyga till LPA, väldigt långt på en A320.
Biljetter betalade med pengar antar jag kommer vara väldigt dyra, det har dem även varit med Air Greenland. 30.000p t/r istället för 10.000-15.000 i ekonomi anser jag ändå vara en "sweet spot"
 

Jannes

Medlem
Vilken transportrevolution det blir för Grönland med den här typen av direktförbindelser möjliga från den utbyggda flygplatsen i huvudstaden (Nuuk, GOH efter det gamla danska namnet Godthåb). För den som inte känner till går den klassiska rutten från Köpenhamn inte dit, utan till Kangerlussuaq (SFJ, också känd som Søndre Strømfjord), byggd av amerikaner som "Bluie West-8" mitt i ingenstans under andra världskriget, med byte till förbindelser till kortbaneflygplatser runt om i landet, inklusive Nuuk. Det har också funnits förbindelser från Nuuk till Island och norra Kanada, men inget transatlantiskt. Hoppas att detta kan komma grönlänningarna till nytta.
Tack för ditt informativa inlägg, jag hamnade i ett djupt Wikipedia-hål där jag läste om alla olika små flygplatser som finns på Grönland.
Jag misstänker att det finns en risk att Kangerlussuaq flygplats kommer få kraftigt minskad trafik i.o.m. att Nuuk flygplats öppnar sin förlängda landningsbana i november.
Blev överraskad när jag läste att samhället Kangerlussuaq bara har cirka 500 invånare! Det kommer nog sjunka drastiskt efter detta.

Samma med Narsarsuaq flygplats, som är en minihub då samhället själv är minimalt.

Fascinerande.
 

palmen

Moderator
Biljetter betalade med pengar antar jag kommer vara väldigt dyra, det har dem även varit med Air Greenland. 30.000p t/r istället för 10.000-15.000 i ekonomi anser jag ändå vara en "sweet spot"
Allt beror på definition, 6h i ekonomisäte på en A320 är sådär. Men absolut, poängvärdet är bra.
 

Palazzi

Medlem
Svårt att se varför man skulle vilja flyga denna linje, när priserna på Air Greenlands tilltänkta linje (i November 2024) flygs med en A330 och till i snitt 30% lägre pris. Personligen hade jag hellre betalat 8000kr T/R än 30.000p för att sitta 6h i en all economy A320, men smaken är väl som baken..

Air Greenland startar också en linje till Billund, så man kan heller inte räkna värst många transitpassagerare för SAS inom Danmark. Ett rimligt antagande är ju att den stora mängden transitpassagerare från Europa befinner sig just i Danmark, Island och Färöarna. De senare har ju enligt nyheterna precis, genom codeshare Air Greenland, Atlantic Airways och Icelandair, etablerat god trafik för jobbresenärer (enligt pressrelease).

Jag läser mig till att detta sker med en turismambition, och så garanterat också linjen med United till Newark. Det stora problemet jag ser med Grönland är dock den extremt komplexa, och dyra, infrastrukturen för att sedan ta sig runt. I ärlighetens namn är ju inte enkom Nuuk något jag skulle rekommendera för en längre vistelse. Till skillnad från på t.ex. Island och Färöarna, så måste man flyga mellan precis varenda plats för att få se något av ön (förutom en liten del av säsongen då det finns hundspann någon sträcka).

Tänker att hela resan riskerar att ändå bli så dyr att man knappast (om man är så intresserad och bemedlad att man väljer resa till Grönland) kommer bry sig om poäng till Nuuk för att sedan betala cash 4x mer för att ta sig vidare till det man vill se. Det kostar t.ex. 6500kr T/R att ta sig 55min till Sisimiut.
 
Toppen