Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

PYRZ

Medlem
Men det kommer jo rute fra ARN til GZP! De fleste som flyr til AYT skal jo til Alanya unasett, og da er GZP en mye mer sentral flyplass. 30 min i bil fremfor 2 t.....

Well, jag har aldrig varit i Alanya och kommer nog aldrig åka dit heller så GZP passar mig inte alls ;) AYT däremot hade varit kanon, för min egen del.

Som du säger, det är många som åker vidare till Alanya och då är GZP bättre alternativ för SAS.
 
SAS 737-700 & A319 klarar att starta från GZP med full kabin..SAS kärrorna till GZP har starkaste motor alternativen! Det går inte med A320/A321 & 737-800 pga av den 2000 meter långa banan som är omgiven av berg..särskillt inte på sommaren när det ofta är stekhett där.
 
SAS 737-700 & A319 klarar att starta från GZP med full kabin..SAS kärrorna till GZP har starkaste motor alternativen! Det går inte med A320/A321 & 737-800 pga av den 2000 meter långa banan som är omgiven av berg..särskillt inte på sommaren när det ofta är stekhett där.

SAS flyr med 737-800(w) den 1 juli 2013 mellom OSL og GZP. Har fått bekreftet fra SAS at alle seter er til salgs begge veier......
 

P.E.

Medlem
Från Stockholm
Pula - lördagar 22 jun till 17 aug
Palermo - lördagar 29 jun till 17 aug
Alanya - onsdagar och fredagar 21 jun till 16 aug
Cagliari - lördagar 29 jun till 17 aug
Tel Aviv - måndagar och fredagar 21 jun till 16 aug
Thessaloniki - tisdagar och lördagar 22 jun till 17 aug
Pristina - torsdagar och söndagar 4 jul till 29 aug
Innsbruck - torsdagar och söndagar 24 jan till 24 mar

Från Göteborg
Nice - tisdagar och fredagar 2 jul till 16 aug
Pristina - torsdagar 4 jul till 15 aug
Åre/Östersund - lördagar 9 feb till 16 mar

Från Köpenhamn
San Francisco - alla dagar utom tisdagar, start 8 apr
Budapest - alla dagar utom lördagar, start 31 mar
Prag - alla dagar utom lördagar, start 31 mar
Biarritz - måndagar och fredagar 28 jun till 16 aug
Cagliari - torsdagar 4 jul till 15 aug
Palermo - fredagar 21 jun till 16 aug
Alanya - måndagar, onsdagar och fredagar 1 jul till 16 aug
Thessaloniki - onsdagar och fredagar 3 jul till 16 aug
Pula - tisdagar 25 jun till 13 aug
Newcastle - vardagar, start 4 feb

Från Helsingfors
Åre/Östersund - torsdagar och söndagar 3 feb till 31 mar
Genève - lördagar 12 jan till 23 mar
Paris - fredagar och söndagar, start 31 mar
Rom - lördagar, start 6 apr
Prag - torsdagar och söndagar, start 31 mar

Från Tammerfors
Kittilä - lördagar 23 feb till 6 apr

Från Åbo
Kittilä - lördagar 2 feb till 6 apr

Från Oslo
Aten - tisdagar, torsdagar och
söndagar 27 jun till 11 aug
Berlin - måndagar, fredagar och söndagar, start 31 mar
Budapest - tisdagar, torsdagar och söndagar, start 31 mar
Cagliari - onsdagar 3 jul till 6 aug
Palermo - fredagar 5 jul till 9 aug
Pristina - tisdagar 2 jul till 27 aug
Valencia - måndagar och torsdagar 24 jun till 15 aug
Malta - måndagar och torsdagar 27 jun till 15 aug
Lissabon - måndagar och torsdagar 24 jun till 15 aug
Teneriffa - onsdagar 3 jul till 14 aug
Pula - onsdagar 26 jun till 7 aug
Santorini - söndagar 12 maj till 22 sep
Salzburg - lördagar 26 jan till 2 mar

Från Bergen
Dubrovnik - måndagar 1 jul till 5 aug
Antalya - onsdagar 3 jul till 7 aug

Från Stavanger
Antalya - onsdagar 3 jul till 7 aug

Från Trondheim
Split - onsdagar 26 jun till 7 aug

45 nya direktlinjer - SAS
 

fmansson

Medlem
Man har valt att flyga till Antalya (AYT) från både Bergen och Stavanger. Men från bl.a Stockholm flyger man till Alanya (GZP) som i mina ögon är en liten obetydlig flygplats. EN flygplats Ryanair säkert skulle vilja flyga på. Är det stavfel eller är det verkligen så att man hamnar såpass offside som GZP?
 
Man har valt att flyga till Antalya (AYT) från både Bergen och Stavanger. Men från bl.a Stockholm flyger man till Alanya (GZP) som i mina ögon är en liten obetydlig flygplats. EN flygplats Ryanair säkert skulle vilja flyga på. Är det stavfel eller är det verkligen så att man hamnar såpass offside som GZP?

AYT er hovedflyplassen i Antalya området. Men de fleste turister reiser videre til Alanya. Fra AYT til Alanya tar det ca 2t å kjøre. Fra GZP til Alanya tar det 30 minutter. Så GZP er på en måte mer sentral.

Men GZP er likevel en flyplass få flyplasser velger å fly til. Her er noen grunner:
- Rullebanen er kort(2000m), og man må ha spesialtilatele for HVER landing vist man skal lande med en 737-800. En 737-700 går greit.
- Det er høye fjell rundt flyplassen, som gjør at flyene må ha kraftige motorer for å klare climben.
- Flyplassen er relativt ny, rullebanen ble forlenget fra 1600m til 2000 m i 2011
- Eierne av AYT stikker så mange kjepper i hjulene til GZP som de klarer
- Piloter som skal lande på GZP må gjennom egne tester og simulatortrening tilpasset forholdene på GZP.
- Flyselskaper må ha egen sertifisering fra Tyrikske mydigheter for å lande her

Så flyr SAS til GZP fra OSL,ARN og CPH med 737-700 og a319. Fra BGO og SVG til AYT skal det flys med 737-800. Gitter på at SAS helst vil fly til GZP, men at det er 738 som er tilgjengelig fra SVG og BGO....
 

PYRZ

Medlem
Men från bl.a Stockholm flyger man till Alanya (GZP) som i mina ögon är en liten obetydlig flygplats. Är det stavfel eller är det verkligen så att man hamnar såpass offside som GZP?

Det må vara en obetydlig flygplats i dina (och mina) ögon men tydligen inte för SAS. Halva Sverige tillbringar tydligen sin sommarsemester i Alanya, så det är nog därför det väljer att flyga dit. Jag skulle också hellre vilja ha direkt flyg till AYT men så är det inte i det här fallet. Får bli TK via IST som vanligt helt enkelt.
 

MarcusC

Medlem
Det är bra publicitet starta många linjer men GOT/MMA--OSD ett par flighter....det är inte jätte många flighter.....
 
GZP förkortar ner transfertiden till turistorten till ca 30 min. Från AYT kan transferbussen till turistorten ta över 2 timmar.
Skumt att SAS ska flyga 737-800 utan reducering dit. Kan det verkligen stämma? BLX har undersökt den möjligheten med sina 738W(189 pax) med starkaste motorerna. Tydligen går det inte med full kabin att flyga från GZP. Det skulle däremot gå med 767-300ER
 
Toppen