Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

AABack2ARN

Medlem
De här nya flyglinjerna har ju gjort att SAS numer flyger på "Ryanair-tider". De italienska destinationerna är numera eftermiddagsflyg ut och morgonflyg hem.. Inte ens via Köpenhamn finns det längre vettiga alternativ.
För min del känns det viktigare med bra flygtider än många destinationer, om de inte har flygplan nog för båda...

Håller med. Men för SAS är "kvantitet en kvalitet i sig" och deras kunder tycker uppenbarligen om att åka till Pula eller andra utpräglade chartermål en gång i veckan med någon form av semicharter som SAS verkar bedriva.

Bra service och bra tidtabeller borde kunna höja genomsnittsbiljettpriserna något. Och det borde vara bättre för SAS än massa tillfälliga förbindelser.
 

Palazzi

Medlem
Håller med. Men för SAS är "kvantitet en kvalitet i sig" och deras kunder tycker uppenbarligen om att åka till Pula eller andra utpräglade chartermål en gång i veckan med någon form av semicharter som SAS verkar bedriva.

Bra service och bra tidtabeller borde kunna höja genomsnittsbiljettpriserna något. Och det borde vara bättre för SAS än massa tillfälliga förbindelser.

Jag förstår SAS tankegångar, kortsiktigt. Hörde senast idag, på ett café, två personer som pratade om hur bra det var med SAS direktlinje till Antalya. Jag antar att SAS resonerat att affärsresenärer inte kommer vara deras största inkomstkälla i framtiden (de har ju försämrat i fler aspekter).

Problemet är väl om SAS tänker mycket kortsiktigt med charterkonceptet, vilket mestadels är aktuellt sommartid... Jag misstänker att fler resenärer, lik mig själv, inte har lust att komma tillbaka i vinter, även om de ändrar tillbaka tidtabellen.
Det krävs ungefär 3x mer pengar/insatser att få tillbaka en förlorad kund, gentemot att vinna en ny.

Om man inte ens har flygplan nog att flyga till Milano, Rom och Madrid någorlunda vettiga tider, då vet jag inte om man ka få kalla sig flag carrier....
 

xvikmic

Medlem
Jag förstår SAS tankegångar, kortsiktigt. Hörde senast idag, på ett café, två personer som pratade om hur bra det var med SAS direktlinje till Antalya. Jag antar att SAS resonerat att affärsresenärer inte kommer vara deras största inkomstkälla i framtiden (de har ju försämrat i fler aspekter).

Problemet är väl om SAS tänker mycket kortsiktigt med charterkonceptet, vilket mestadels är aktuellt sommartid... Jag misstänker att fler resenärer, lik mig själv, inte har lust att komma tillbaka i vinter, även om de ändrar tillbaka tidtabellen.
Det krävs ungefär 3x mer pengar/insatser att få tillbaka en förlorad kund, gentemot att vinna en ny.

Om man inte ens har flygplan nog att flyga till Milano, Rom och Madrid någorlunda vettiga tider, då vet jag inte om man ka få kalla sig flag carrier....

Det är bara att inse att man måste försöka driva SAS lönsamt. Idag är det en stor trend att åka till charterresemål reguljärt, för Norwegian och Ryanair har detta varit en succé och skulle inte förvåna mig om detta är otroligt lönsamt för SAS.

I takt med att företagskunder väljer att betala mindre för sina biljetter, så kommer företagskunderna i framtiden att bli mindre och mindre viktigare. Detta gäller inte bara SAS, se på andra företag som t.ex. Lufthansa(Germanwings).
 

Dr. Miles

Expert
Det är bara att inse att man måste försöka driva SAS lönsamt. Idag är det en stor trend att åka till charterresemål reguljärt, för Norwegian och Ryanair har detta varit en succé och skulle inte förvåna mig om detta är otroligt lönsamt för SAS.
Jag misstänker också att charterflygning är lönsamt.
Folk är beredda att betala mer för direktflyg. Annars måste man byta minst 1-2 gånger för att komma till charterresemål.
 

Palazzi

Medlem
Det är bara att inse att man måste försöka driva SAS lönsamt. Idag är det en stor trend att åka till charterresemål reguljärt, för Norwegian och Ryanair har detta varit en succé och skulle inte förvåna mig om detta är otroligt lönsamt för SAS.

I takt med att företagskunder väljer att betala mindre för sina biljetter, så kommer företagskunderna i framtiden att bli mindre och mindre viktigare. Detta gäller inte bara SAS, se på andra företag som t.ex. Lufthansa(Germanwings).

De förstår jag, och säkert många med mig. Det enda jag konstaterar är att SAS aldrig mer blir ett alternativ för mig (så även LH/Germanwings)...

Denna desperation för SAS är dock, enligt min mening, lönlös. Det är kostnaderna per flygstol som är SAS problem, inte destinationerna de har, eller resmålen de väljer.

Norwegian levererar snart samma produkt (då SAS försöker efterapa) men med lägre produktionskostnader. När DY har än fler flygplan kan de även konkurrera med SAS på alla destinationer och med billiga priser.
Vem ska resa SAS när de är för "dåliga" för oss på BC.se och för dyra för de som lika gärna reser DY?

Jag påpekar dock att jag förstår SAS, för vad tusan ska man göra i detta läge.....(?) Det gäller ju kriga tills luftslottets väggar rämnat.
De stretar emot så länge de orkar, men tiden kommer hinna ifatt dem (tyvärr). Inte finns det många mer åtgärder de kan vidta heller.... "Vart man än vänder sig har man alltid arslet bak"
 

xvikmic

Medlem
De förstår jag, och säkert många med mig. Det enda jag konstaterar är att SAS aldrig mer blir ett alternativ för mig (så även LH/Germanwings)...

Denna desperation för SAS är dock, enligt min mening, lönlös. Det är kostnaderna per flygstol som är SAS problem, inte destinationerna de har, eller resmålen de väljer.

Norwegian levererar snart samma produkt (då SAS försöker efterapa) men med lägre produktionskostnader. När DY har än fler flygplan kan de även konkurrera med SAS på alla destinationer och med billiga priser.
Vem ska resa SAS när de är för "dåliga" för oss på BC.se och för dyra för de som lika gärna reser DY?

Jag påpekar dock att jag förstår SAS, för vad tusan ska man göra i detta läge.....(?) Det gäller ju kriga tills luftslottets väggar rämnat.
De stretar emot så länge de orkar, men tiden kommer hinna ifatt dem (tyvärr). Inte finns det många mer åtgärder de kan vidta heller.... "Vart man än vänder sig har man alltid arslet bak"

För att kostnaderna ska ner är också planen ifrån SAS att man ska ha flyget uppe i luften så mycket som möjligt, detta kommer säkerligen medföra att det blir svårt att motivera att ett flygplan ska vara sittandes i Milano i några timmar.

Nya plan, nya arbetsvillkor, bättre planering. Om det kommer räcka? Vi får väll se.
 

Homer

Medlem
De italienska destinationerna är numera eftermiddagsflyg ut och morgonflyg hem.. Inte ens via Köpenhamn finns det längre vettiga alternativ.

Hem, menar du då Italien?
Det som alla flygbolag försöker undvika är att besättningen måste övernatta, fast just till Milano verkar det ju vara
så att de gör just det, för det går ju ett flyg från LIN till CPH 06:00 .
 
A

Aurora

Guest
Norwegian levererar snart samma produkt (då SAS försöker efterapa) men med lägre produktionskostnader. När DY har än fler flygplan kan de även konkurrera med SAS på alla destinationer och med billiga priser.
Vem ska resa SAS när de är för "dåliga" för oss på BC.se och för dyra för de som lika gärna reser DY?

Unnskyld meg, men det er da en ekstremt PEN måte å si det på. Lavere produksjonskostnader er ikke en parantes, det er et rimelig stort utropstegn. Norwegian leverer ikke samme produkt, som SAS.

Norwegian ansetter utenlandsk arbeidskraft til lavere lønn enn nordmenn, og benytter i stor utstrekning vikarkontrakter. Norwegian lager flere og flere baser i utlandet, hvor for eksempel spanske og estlandske piloter som får mindre betalt enn sine norske kollegaer jobber ut fra. Spanjoler flyr bl.a Norwegians krevende rute mellom LPA-TOS, hvor Norwegians nye "Ryanair-policy" på fuel kan skape - og har skapt - farlige situasjoner hvor Tromsø Lufthavn blir stengt pga snørydding og flyene har ekstremt lite fuel igjen til holding og evt divertions. Tromsø har en krevende innflyvning med 4 graders glidescope i stedet for den mer normale 3 grader, og kan være MEGET krevende i dårlig vær. Det er ikke bra, det er å øke risiko kun fordi det er billigere. Det sparer penger. Er det moralsk?

Det er ikke bare piloter som får lite betalt, også cabin crew får minimumsbetalt. Særlig spanske CC's. Dette undergraver alt som heter rettigheter for arbeiderene, og det er ikke rart Norwegian kan tilby lave priser på billettene for noe som "på overflaten" ser pent ut. Det er ikke så himla pent på innsiden. Kjenner til piloter i Norwegian som er på veg ut i andre bransjer fordi de ikke orker å se hvordan deres arbeidsgiver ødelegger bransjen. Kjenner forsåvidt også til piloter i Norwegian jeg aldri ville satt meg på et fly sammen med, men er man i en fase hvor man utvider tar man vel til takke med det meste. (Det er jo gjerne slike som ikke får napp hos andre flyselskap som også godtar alle slags kontrakter, også "slavekontrakter").

Norwegians nye Dreamliner er jo også Irsk. Heller ironisk at navnet Norwegian bærer irsk registrering, irsk AOC (svjv?), og norwegian longhaul er et selskap driftet fra Irland. Home of Ryanair. Og på Norwegianflyet registrered in Ireland jobber både Thais og Spanjoler som har lavere enhetskostnad enn det skandinaviske crewet til SAS. Er det rart Norwegian har lavere produksjonskostnad? Men til hvilken moralsk pris, og hvilke andre konsekvenser har dette på andre parametre av flyvningen...

Så at Norwegian leverer det samme produktet som SAS? Vel, om du ser på det overfladiske, kanskje. Men om du ser på det helhetlige bildet er det så uendelig langt fra sannheten som du kan komme. Og jeg tror etisk aktive forbrukere vil utgjøre en stor forskjell i framtiden. Mer om dette kan du lese i denne utmerkede kommentaren: "Å fly er også blitt et moralsk valg. Krigen i lufta har åpnet opp for et urimelig press på lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte. Dette er et faktum norske forbrukere ikke kan stille seg likegyldige til. Et sterkt og anstendig SAS kan og skal være en motvekt mot denne skumle utviklingen for arbeidsfolk i lufta."

SAS flyr høyt - Nye meninger
 
Last edited by a moderator:

Palazzi

Medlem
Hem, menar du då Italien?
Det som alla flygbolag försöker undvika är att besättningen måste övernatta, fast just till Milano verkar det ju vara
så att de gör just det, för det går ju ett flyg från LIN till CPH 06:00 .

Med "hem" menade jag till Sverige, från Italien. 06.00 från Linate är för mig inte optimalt, lika lite som 16.00 (eller när den nu går exakt) är till MXP. Förut kunde man åka morgonflyg till Milano, ha ett möte vid lunch, ströva runt lite och sedan åka hem med kvällsflyg...

Det ska dock sägas att MXP ändå är att föredra, om man jämför med tabeller till t.e.x FCO eller BLQ.
 
Toppen