Senaste nytt

SAS öppnar 45 (!!) nya linjer 2013

Detta är frekvenserna.. (S) = sommarlinje och flygs främst under sommartiden och (W) = vinterlinje..
Troligen kommer det gå att kombinera med connections så man inte måste vara borta 1 vecka...ex BGO-DBV-ARN/CPH-BGO.

Bergen – Antalya (S) 1x weekly
Bergen – Dubrovnik (S) 1x weekly
Copenhagen – Alanya (S) 3x weekly
Copenhagen – Biarritz (S) 2x weekly
Copenhagen – Budapest 6x weekly
Copenhagen – Cagliari (S) 1x weekly
Copenhagen – Newcastle 7x weekly
Copenhagen – Palermo (S) 1x weekly
Copenhagen – Prague 6x weekly
Copenhagen – Pula (S) 1x weekly
Copenhagen – San Francisco 6x weekly
Copenhagen – Thessaloniki (S) 2x weekly
Gothenburg – Nice (S) 2x weekly
Gothenburg – Ostersund (W) 2x weekly
Gothenburg – Pristina (S) 1x weekly
Helsinki – Geneva (W) 1x weekly
Helsinki – Ostersund (W) 2x weekly
Helsinki – Paris (S) ?
Helsinki – Prague (S) ?
Helsinki – Rome (S) ?
Oslo – Athens (S) 3x weekly
Oslo – Berlin Tegel 3x weekly
Oslo – Budapest 3x weekly
Oslo – Cagliari (S) 1x weekly
Oslo – Lisbon (S) 2x weekly
Oslo – Malta (S) 2x weekly
Oslo – Palermo (S) 1x weekly
Oslo – Pristina (S) 1x weekly
Oslo – Pula (S) 1x weekly
Oslo – Salzburg (W) 1x weekly
Oslo – Tenerife (S) 1x weekly
Oslo – Valencia (S) 2x weekly
Stavanger – Antalya (S) 1x weekly
Stockholm – Alanya (S) 2x weekly
Stockholm – Cagliari (S) 1x weekly
Stockholm – Innsbruck (W) 2x weekly
Stockholm – Palermo (S) 1x weekly
Stockholm – Pristina (S) 2x weekly
Stockholm – Pula (S) 1x weekly
Stockholm – Thessaloniki (S) 2x weekly
Stockholm – Tel Aviv (S) 2x weekly
Tampere – Kittila (W) 1x weekly
Turku – Kittila (W) 1x weekly
Trondheim – Split (S) 1x weekly

Det verkar som enda nuvarande linje som upphör är BKK. Kanske vat de nya avtalen för kabin och flightdeck en förutsättning för denna satsning....
 
Tänk på att många av linjerna kommer flygas under sommaren när efterfrågan är mindre på traditionella affärslinjer.
En stor del av de 12 leasade Airbus A320 och 17(?)Boeing 737-700/800 har också blivit operativa till sommaren 2013. Dessa maskiner är betydligt med bränsle ekonomiska än klassiska MD80 som de ersätter.
SAS satsar stort på AYT iaf. Speciellt Kul med Lissabon och Budapest tycket jag!
 

NyfikenGrau

Medlem
Copenhagen – Budapest 6x weekly
Copenhagen – Newcastle 7x weekly
Copenhagen – Prague 6x weekly
Copenhagen – San Francisco 6x weekly

Oslo – Berlin Tegel 3x weekly
Oslo – Budapest 3x weekly

Det där är alltså de ytterst få icke-säsongslinjerna och jag är inte ens säker på att hälften av dessa ovan införs för affärsresandets skull (tror Budapest, Berlin och Prag är mer fritidsresor). Det verkar rimligt som AHO säger att man tjänar mer på leisure än business och i så fall lär vi ju verkligen se ett bolag som kommer bli allt mer likt Norwegian.
 
SAS flyger väl redan på alla de flesta stora affärslinjerna inom Europa sedan länge?
Frekvenserna på viktiga affärslinjerna till ZRH, LHR, BRU, FRA, MUC, CDG tycker iaf jag är bra...
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok, det är möjligt, det segmentet kanske redan är mättat. Jag tycker dock det ser relativt tunt ut till södra Tyskland (inget alls till NUE t.ex.) som rent industriellt väl är Sveriges klart största handelspartner.

Då är den spännande frågan om det finns tillräckligt stor "leisuremarknad" för två relativt stora bolag från Norden, eller om man kallt räknar med att tränga undan DY...
 

Homer

Medlem
Fin satsning på Italien, även om Sardinien är ett jäkla rövarställe:p


Till skillnad mot Sicilien ;)


Pula borde vara något som intresserar Senator :cool:
 
Toppen