Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Jag är tveksam till det. Av de utlåtande jag hittat så gäller skyldighet till ombokning inom bolagets egna rutter. Det finns inget som uttryckligen anger att ombokning skall ske även med annat flygbolag. Man anser att det kan vara ekonomiskt betungande för flygbolagen. Jag tror det blir mycket svårt att driva en sådan punkt.
Kolla post #5243 i tråden om EU261/2004. Det finns ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden som klargör att ombokningsskyldigheten även gäller till andra flygbolag samt ett svenskt hovrättsavgörande som säger samma sak.

Jag är tveksam till det. Av de utlåtande jag hittat så gäller skyldighet till ombokning inom bolagets egna rutter. Det finns inget som uttryckligen anger att ombokning skall ske även med annat flygbolag. Man anser att det kan vara ekonomiskt betungande för flygbolagen. Jag tror det blir mycket svårt att driva en sådan punkt.
Kan bara hålla med om det @SK1989 skriver och kan bekräfta att jag har avgörande från ARN på samma sak relativt nyligen (så händelser under pandemin) då SAS vägrade boka om till Finnair (de meddelade mig någon månad innan) och jag fick ersättning för merkostnaden med de nya biljjetterna. SAS vägrar dock som standard att boka om utanför Star Alliance. Mitt tips är att använda chatten för att få det skriftligt, de ljög i svar till ARN (de sa att jag tackat nej till ombokning till Finnair) men jag hade som tur var sparat chatten.

Kolla post #5243 i tråden om EU261/2004. Det finns ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden som klargör att ombokningsskyldigheten även gäller till andra flygbolag samt ett svenskt hovrättsavgörande som säger samma sak.
OK, det var den jag läste, fast uppenbart något slarvigt ser jag nu. Då gäller det att stå på sig som MTheC skriver.

Kan bara hålla med om det @SK1989 skriver och kan bekräfta att jag har avgörande från ARN på samma sak relativt nyligen (så händelser under pandemin) då SAS vägrade boka om till Finnair (de meddelade mig någon månad innan) och jag fick ersättning för merkostnaden med de nya biljjetterna. SAS vägrar dock som standard att boka om utanför Star Alliance. Mitt tips är att använda chatten för att få det skriftligt, de ljög i svar till ARN (de sa att jag tackat nej till ombokning till Finnair) men jag hade som tur var sparat chatten.
De vägrar även inom ☆A. Jag blir nekad konstant.

Svår tid för flygbolagen så de slingrar sig efter bästa förmåga. Lagtext via chat (som gör att de svarar snabbt och ej ”kan undvika”) och vid nej ref. om medialt ärende brukar hjälpa.
ARN skiter de blanka f*n i för stunden.

Hur biljetten är betald (eller vad den kostade) har ingen betydelse och hej heller allianstillhörighet för det bolag man kan bokas om till.

Det är bara att stå på sig! Lufthansa flyger frekvent till Bologna (A*) och likaså KLM mfl.
SAS själva kan ju rimligen erbjuda Milano som är en kort tågresa bort, om du skulle vilja acceptera det.

Tror man skjuter sig lagom i foten från SAS sida, då man snart plockat bort varenda USP man haft mot lågkostnadsflygen. Att vinna åter en kund, som man behandlar såhär, är generellt dyrt (om man inte har en monopolliknande ställning)....

Riktigt trist att läsa! Hoppas det löser sig

Utan att hamna allt för mycket OT. Men nu har jag försökt flera gånger via chatten. De hänvisar alla ombokningar till telefon, mao kört att få något skriftligt. När jag ringer så får jag alla möjliga bortförklaringar. Den senaste jag fick nu på morgonen är att om de bokar mig till Frankfurt med Lufthansa och gör det med en flight som går om mer än 14 dagar så finns risken att LH nekar mig ombordstigning. :eek: Hur mycket fantasier har kundservice att leverera?
(Jag har en bokning ursprungligen jan 2022 som bokats om pga inställda flyg 3 gånger där SAS först ändrat till 737-700 samtliga gånger.)

Utan att hamna allt för mycket OT. Men nu har jag försökt flera gånger via chatten. De hänvisar alla ombokningar till telefon, mao kört att få något skriftligt. När jag ringer så får jag alla möjliga bortförklaringar. Den senaste jag fick nu på morgonen är att om de bokar mig till Frankfurt med Lufthansa och gör det med en flight som går om mer än 14 dagar så finns risken att LH nekar mig ombordstigning. :eek: Hur mycket fantasier har kundservice att leverera?
(Jag har en bokning ursprungligen jan 2022 som bokats om pga inställda flyg 3 gånger där SAS först ändrat till 737-700 samtliga gånger.)
Kan du inte be den du pratar med på kundtjänst att mejla dig beskedet att de inte kan boka om dig till Lufthansa? Säg att du behöver ha informationen för ditt försäkringsbolag eller nåt i den stilen.

Kan du inte be den du pratar med på kundtjänst att mejla dig beskedet att de inte kan boka om dig till Lufthansa? Säg att du behöver ha informationen för ditt försäkringsbolag eller nåt i den stilen.
Nej, jag gav upp när jag fick den märkliga förklaringen. Jag gjorde ytterligare ett försök och ringde in. Denna gång fick jag annan information. SAS hade efter att man ställde in flyget bokat om mig med utresa i mars 2022 + 6h väntan i CPH och hem jan 2023(ursprungligen 2 dagar mellan ut och hemresa blev nu ca 300 dagar), där ett ben på hemresan var med LH. Därför kunde man nu erbjuda SAS metal dit men LH hem. Så nu är jag ombokad och väntar ivrigt på att ditresan får en 737-700. :D

Tillägg: Nu kom biljetten!

• SK443 | Flygplan Canadair CRJ 900
  • Trafikeras av Cityjet
  • Bokningsklass C
  • SAS Plus Full Flex
  • SK675 | Flygplan Boeing 737-700
  • Trafikeras av Scandinavian Airlines
  • Bokningsklass C
  • SAS Plus Full Flex
Hon lyckades alltså boka in mig på ett flyg som inte fanns på hemsidan. Undrar varför...... :mad:

Last edited:
Toppen