Jag har regelbundet brukar titta på vad som är tillgängligt på just rutten ARN-LHR. Sedan åtskilliga månader har SAS bara kört en flight per dag (söndag-fredag), men växlat mellan avgång 07:50 eller 15:25 från ARN på olika veckodagar.
Vad gäller nybokning av biljetter har schemat varit "gallrat" 1-1,5 månader framåt, d.v.s. en flight per dag och inga 737-700.
Tidigare gick det direkt från en flight/dag till "fullt schema" med 5-6 flighter per dag om man gick några månader framåt. Just nu kan man se "fullt schema" från 5 oktober. På senare tid har schemat har schemat dock varit "halvgallrat" till tre flighter/dag söndag-fredag (där några är 737-700), totalt 19 flighter/vecka, under en period som börjar 1-1,5 månad framåt; just nu från 11 september. Tre avgångar = 07:50, 11:15 och 15:25 från ARN. Omväxlande en A320neo och två 737-700 eller tvärtom.
Hittills har de lättade brittiska resereglerna mot Sverige (EU-vaccinpass ger undantag från karantän från 2 aug) alltså inte lett till ökad trafik från SAS, vilket är något förvånande. Kanske är de bara långsamma i vändningarna? Det är först från 4 september som man alls kan se en ökning i vad som är bokningsbart: då från 6 till 9 flighter per vecka: från 4 sep går även en lördagsflight och från 9 sep går det två A320neo-flighter två dagar i veckan, både 07:50 och 15:25.
Det ser tyvärr ut som att det inte går att få förbindelse med SK 525 med avgång 07:50 från ARN om man flyger GOT-ARN-LHR, eftersom första ankomst från GOT är lite för sen för det. Om det är SK 531 med avgång 11:15 du hoppas på, kommer det nog att krävas att SAS är uppe på tre flighter per dag för den faktiskt ska gå, eftersom det verkar vara 07:50 och 15:25 som de satsar på när de kör två flighter per dag.
BA har under senare månader i och för sig haft ett mycket "mindre systematiskt" schema ARN-LHR, som varierar lite godtyckligt mellan 0 och 2 flighter per dag, och kan se olika ut vecka från vecka. Jag har inte hållit koll på GOT-LHR med BA. Under perioden med ändrande brittiska reseregler, och därmed varierande efterfrågan, har jag fått intrycket att BA både lägger till och tar bort flighter snabbare än SAS, både nära i tid och längre fram. (Åter pratar jag om vad som syns som bokningsbart.) Så jag har inte lyckats formulera lika enkla "tumregler" för BA som för SAS om vad som faktiskt har hög chans att flygas.
Jag hade nog satsat på båda precis som
@igelkotten säger.