Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Jag har trots 40-50 flygningar med SAS senaste året inte råkat ut för detta. En fråga, gäller samma fenomen med 737-800? Såg det på en flygning jag tänkte boka nu. Spelar egentligen inte så stor roll om den skulle bli inställd då jag kan åka andra tider den dagen också, men tyckte mest att det var intressant ett av 8 flyg det datumet är med en 737, sträckan har de senaste åren alltid varit med A320 och någon enstaka gång A319 de gånger jag åkt. Just flygningen med 737 skulle passa bäst tidsmässigt för mig.

Edit: gäller LLA - ARN.
 
Jag har trots 40-50 flygningar med SAS senaste året inte råkat ut för detta. En fråga, gäller samma fenomen med 737-800? Såg det på en flygning jag tänkte boka nu. Spelar egentligen inte så stor roll om den skulle bli inställd då jag kan åka andra tider den dagen också, men tyckte mest att det var intressant ett av 8 flyg det datumet är med en 737, sträckan har de senaste åren alltid varit med A320 och någon enstaka gång A319 de gånger jag åkt. Just flygningen med 737 skulle passa bäst tidsmässigt för mig.

Edit: gäller LLA - ARN.
Verkar högst osannolikt att SAS börjar flyga svensk inrikes med 737. För så vitt det inte handlar om en extra sväng för en norsk maskin med ovanligt lång turn around på Arlanda.
Vilken dag och flight handlar det om?
 
Verkar högst osannolikt att SAS börjar flyga svensk inrikes med 737. För så vitt det inte handlar om en extra sväng för en norsk maskin med ovanligt lång turn around på Arlanda.
Vilken dag och flight handlar det om?
Nu är detta väldigt långt fram, 17 dec, och det finns för tillfället 8 bokningsbara flighter LLA - ARN det datumet så jag räknar med ändringar oavsett vilken flight jag bokar. Flight SK005 flygs med 737-800 enligt SAS sida, alla andra med A320 (som vanligt). Tyckte mest att det var intressant eftersom jag flyger denna sträcka ofta och har inte sett att det står 737 på någon flight tidigare.

I vanliga fall bokar jag visserligen rätt nära inpå mina flygningar (typ 1-3 veckor innan) så jag vet inte om det är vanligt att det står 737 på sträckorna om man bokar långt innan, har inte kollat andra datum. Jag bokade i alla fall SK005 så får jag se vad som händer. Stor sannolikhet för ändringar oavsett vilken av de 8 man väljer känns det som.

Känns väl osannolikt att SAS planerar att ställa in en flight 7-8 månader i förväg så det kanske bara beror på något annat?
 
Last edited:
Nu är detta väldigt långt fram, 17 dec, och det finns för tillfället 8 bokningsbara flighter LLA - ARN det datumet så jag räknar med ändringar oavsett vilken flight jag bokar. Flight SK005 flygs med 737-800 enligt SAS sida, alla andra med A320 (som vanligt). Tyckte mest att det var intressant eftersom jag flyger denna sträcka ofta och har inte sett att det står 737 på någon flight tidigare.

I vanliga fall bokar jag visserligen rätt nära inpå mina flygningar (typ 1-3 veckor innan) så jag vet inte om det är vanligt att det står 737 på sträckorna om man bokar långt innan, har inte kollat andra datum. Jag bokade i alla fall SK005 så får jag se vad som händer. Stor sannolikhet för ändringar oavsett vilken av de 8 man väljer känns det som.

Känns väl osannolikt att SAS planerar att ställa in en flight 7-8 månader i förväg så det kanske bara beror på något annat?
I och med att det är så långt fram i tiden, så tror jag att det är tämligen preliminära planer än så länge.
Jag kollade i SAS tidtabeller, och alla övriga flygningar LLA-ARN den dagen är faktiskt planerade med Airbus 320 Classic. Och det är väl egentligen lika osannolikt. Så det blir nog en hel del förändringar både i tidtabell och flottplanering fram till dess.
 
Fick min CPH-LHR 11Maj SK501 är ändrad till A330. Är det nya 737-700 och A319 må tro ?
Jag tänker komma med en gissning och säga nej. En long haul-kärra CPH-LHR kan ju verka märkligt, men troligen har bokningsläget varit så gott att de sätter in en kärra med fler platser just den dagen, istället för de A320neo som används dagen före och efter. Returen LHR-CPH samma dag, SK502, står nämligen också som A330-300 och biljetterna är svindyra, vilket tyder på högt bokningstryck!
Såvitt jag har sett har SAS (till skillnad mot BA) inte lagt in fler turer mellan Skandinavien och Storbritannien i schemat inför den lättnad av brittiska reserestriktioner som kommer 17 maj. Det kan nog vara ett antal som vill resa ut från Storbritannien veckan innan (trots att de egentligen behöver giltiga skäl för utlandsresa) för att sedan resa tillbaka 17 maj eller strax efter.
 
Jag tänker komma med en gissning och säga nej. En long haul-kärra CPH-LHR kan ju verka märkligt, men troligen har bokningsläget varit så gott att de sätter in en kärra med fler platser just den dagen, istället för de A320neo som används dagen före och efter. Returen LHR-CPH samma dag, SK502, står nämligen också som A330-300 och biljetterna är svindyra, vilket tyder på högt bokningstryck!
Såvitt jag har sett har SAS (till skillnad mot BA) inte lagt in fler turer mellan Skandinavien och Storbritannien i schemat inför den lättnad av brittiska reserestriktioner som kommer 17 maj. Det kan nog vara ett antal som vill resa ut från Storbritannien veckan innan (trots att de egentligen behöver giltiga skäl för utlandsresa) för att sedan resa tillbaka 17 maj eller strax efter.
Kan vara att de redan nu vet att det ska vara mycket frakt och/eller att plan/crew behöver motioneras.
 
Toppen