Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Dags för uppföljning. Är A319 det nya 737-700?

Avgångar den 3 maj som tidigare har sålts och varit planerad med A319:

SK400 CPH-ARN 06.05-07.20
- KVAR
SK402 CPH-ARN 07.15-08.30
- KVAR
SK1870 CPH-SVG 08.05-09.15
- INSTÄLLD
SK843 ARN-OSL 07.45-08.45
- KVAR
SK1708 CPH-HEL 08.00-10.35
- KVAR
SK689 ARN-LIN 09.25-12.05
- INSTÄLLD
SK403 ARN-CPH 09.10-10.20
- KVAR
SK1419 ARN-CPH 09.55-11.10
- KVAR
SK595 CPH-KEF 08.30-09.45
-KVAR

De avgångar som är kvar är nästan rimligt att genomföra med 4 st plan, men ingen av SAS A319 har ännu flugits hem till boet på CPH. Gissar att ARN-OSL kommer ändras till A320 eller ställas in. Följer upp igen :)
LIN-ARN fans den inte med från början, lika med SVG-CPH?
Har det innan pandemin funnits A319 med bas på ARN vill minnas att har flugit inrikes några gånger hösten 2019 kanske oraklet @KalleSus kan reda ut det.

LIN-ARN fans den inte med från början, lika med SVG-CPH?
Har det innan pandemin funnits A319 med bas på ARN vill minnas att har flugit inrikes några gånger hösten 2019 kanske oraklet @KalleSus kan reda ut det.
Sista halvåret (minst) innan pandemin drabbade oss var alla 4 Airbus 319 stationerade på Arlanda.
Om jag inte minns alldeles fel så var det troligen tidigare än så.

Jag hade två resor (fyra bokningar) som blivit inställda idag. De fick 737-700 för ett par dagar sedan så det var inte helt oväntat. Två fick jag en notis om i appen idag (att de var flyttade till dagen) efter men två bokningar bara försvann. Märkligt förfarande.

Jag har en bokning kvar med A319 i mitten av juni, vi får hoppas att den blir av!

Idag skriver CHECK-IN.dk om 737-700 och A340-300 och att dessa avgångar blir inställda, detta ligger bakom en betalvägg
Man ger några exempel på avgångar från Oslo och Stockholm till New York som SAS fortfarande säljer biljetter till och det är A340-300 som skall flyga dessa turer.
Man skriver även om 737-700 som er "tvievelsamma" CHECK-IN.dk att det kanske är ett sätt att kontrollera efterfrågan på avgångarna.

SAS Presschef i Danmark Alexandra Lindgren Kaoukji svarar till CHECK-IN.dk att "detta är ett systemproblem under coronatider"
I dessa tider och tills vi ser ett full uppstart igen utvärderar och uppdaterar vi löpande vårt trafikprogram efter behov.

Detta är första gången jag ser att SAS på något sätt förklara 737-700, jag är inte tillfredsställd med svaret.
Sedan konstigt att CHECK-IN.dk först nu skriver om detta.
Personligen upptäckte jag detta för ca 1 år sedan på en resa till Tromsö där jag tyckte det så konstigt ut med mitt plasterna inte bokningsbara
BC hade första inlägget om detta den 21 september

Jag talade med en kompis om detta, han har i sin tur en kamrat som jobbar med etermedia och jag diskuterade detta honom, han tyckte det var intressant men det är för svårt för allmänheten att förstå detta med flygplansbyte, och vad kan allmänheten se ändringen, "redaktionen skulle bli ned ringd och få förklara för allmänheten" de fick många förfrågningar när man berättade att 737MAX hade flygförbud.

Vet inte om det kanske diskuterats i någon annan tråd men SAS har ändrat informationen kring erhållning av statuspoäng på, av SAS, inställda flygningar.

"För resor planerade före den 31 augusti 2021: Kontakta SAS Customer Service före den 31 augusti 2021 med uppgifterna om din ursprungliga bokning, så kommer vi att ge dig de motsvarande EuroBonus-statuspoängen.

Obs! Poäng från eventuella kampanjer kommer inte att erhållas."

Källa:
Kan SAS hjälpa mig med uppgradering till en högre medlemsnivå? | SAS

Gdansk-resa som blev 737ad för ett par månader sen. 12 dagar innan avresa cancellerad och ombokad till flight 12h tidigare. Verkar som jag hamnade i "inte hunnit skicka ut cancellerings-mail"-sloten..
Känns som ett solklart EU261-case (SAS lär nog tycka annorlunda..) Wish me luck!

Toppen