Senaste nytt

SAS Öppnar från Ålborg och Landvetter till New York

En av dom största nackdelarna med A321LR är att den inte får med sig någon frakt att tala om, något som kan få en sån här linje att bära sig även utan full kabin.
Man kan ju hoppas att den placeras på bra tider så att anslutningsflyg från Arlanda med mera funkar.
Den har dykt upp på hemsidan nu.
Avgår Göteborg 1830 så bör gå fint att ansluta. Returen landar 1315.
Visas inte ännu om man söker från Arlanda.
Verkar inte heller släppts rena poängbiljetter, endast relativt dyra poäng o cash.
 
Precis lite utav min poäng, att ett amerikanskt bolag hade haft större genomslag, men det är deras förlust som inte tagit den chansen. Anledningen till Delta i min analys är just pga majoriteten av dem i min bekantskapskrets som flyger frekvent från GOT har börjat satsa på just Skyteam. Många valde tidigare också aktivt bort Qatar för resor till Asien just pga detta, så visst har det betydelse för oss nördar.

Det stämmer att Star alliance har många bolag på GOT, men hela Lufthansa-koncernen har otroligt snål poängintjäning och den är ännu sämre om du har Eurobonus. SAS frånvaro från GOT innebär därför att man har en gammal kundkrets att attrahera på nytt.

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk

Majoriteten väljer nog inte bort sas pga låga poäng på Lufthansa. Det påverkar såklart sådana som oss :) men det är inte vi som gör make or break på en sådan linje.

Och det finns nog fortfarande betydligt fler ebg än fbg med bas i Göteborg. Mycket arbetspendling inrikes och liknande. Tror målet snarare är att fånga in dessa resenärer även på usa och där har sas en klar fördel över delta.

Det känns som underlaget måste vara betydligt större med västsvenskar som ska till USA än det är med amerikaner som ska till Göteborg. Vore det tvärt om skulle såklart ekvationen se annorlunda ut.
 
Vad gäller "transferpax" så är det här en ren punkt-till-punkt linje. Däremot finns det en poäng att Delta kunde presterat bättre än SAS i ett avseende. SAS har många anslutningar vidare ut med United i USA, men United säljer inga SAS-långlinjer för sina passagerare. För den som startar resan i USA, men inte i New York så blir SAS inget alternativ om man bokar med United.
Amerikanerna kan väl boka via SAS?
 
Sedan har ju Halland, Värmland, Småland och boende upp tom Mjölby bättre logistik med bil till Landvetter istället för Arlanda. Killgissning på att 2,5M pers föredrar Landvetter före Arlanda och Köpenhamn alla dagar i veckan.
Väldigt bra poäng säger en som är uppväxt i småstad utan bra järnvägs- eller bussförbindelser. Eftersom det i praktiken inte går att lita på kollektivtrafik utanför stambanorna och med tanke på avgifter/krångel/köer till CPH eller ARN, är GOT klart säkraste kortet för de som kör bil till/från flygplatsen. I princip ingen körisk alls öster om Landvetter i hela södra Sverige. En lyx att slippa behöva ta till marginaler som till de flesta andra flygplatser.
 
Undra hur SAS ska få till det med cateringen från GOT när de inte har några andra långlinjer därifrån? Förbereds den på CPH och fraktas upp kanske?

Det är väl bara att beställa från cateringfirman? Ålborg lär ju bli en ännu större utmaning.

Alternativt får de ju lasta mat för returen på EWR och bara fylla på med dryck, chips, ecomåltider etc på GOT och AAL. Blir ju rätt skabbiga måltider dock för amerikansk catering är ingenting att hänga i julgranen.

Detta är ju grymt och bra täckningsområde med 1,75M boende i VGR. Sedan har ju Halland, Värmland, Småland och boende upp tom Mjölby bättre logistik med bil till Landvetter istället för Arlanda. Killgissning på att 2,5M pers föredrar Landvetter före Arlanda och Köpenhamn alla dagar i veckan. Sedan har ju många redan bokat sommaresan men tjänsteresenärerna står ju för de dyra biljetterna.
Tjänsteresenärerna är inte så många under sommaren så det tror jag inte på.

Däremot saknar Landvetter spåranslutning. Det är lättare för boende i Halland, Mjölby mfl att ta tåget och sen åka utan att behöva byta till Köpenhamn. Det är värt oerhört mycket.
 
Detta är ju grymt och bra täckningsområde med 1,75M boende i VGR. Sedan har ju Halland, Värmland, Småland och boende upp tom Mjölby bättre logistik med bil till Landvetter istället för Arlanda. Killgissning på att 2,5M pers föredrar Landvetter före Arlanda och Köpenhamn alla dagar i veckan. Sedan har ju många redan bokat sommaresan men tjänsteresenärerna står ju för de dyra biljetterna.

Precis! Och innan covid så har jag från mycket säkra källor hört att det var fler PAX än ett fullt A321LR per dag som reste point-to-point GOT-EWR/LGA/JFK. Så underlaget finns nog.

Sen är väl frågan om det går att hitta en prismodell som kommer kunna ta tillräckligt av efterfrågan och samtidigt göra vinst. Får cargo är väl inget att räkna in någon större slant på A321lr?
 
Precis! Och innan covid så har jag från mycket säkra källor hört att det var fler PAX än ett fullt A321LR per dag som reste point-to-point GOT-EWR/LGA/JFK. Så underlaget finns nog.

Sen är väl frågan om det går att hitta en prismodell som kommer kunna ta tillräckligt av efterfrågan och samtidigt göra vinst. Får cargo är väl inget att räkna in någon större slant på A321lr?
Ingen cargo. Men istället en lägre kostnad per avgång och mindre personalkostnad. Fler gungor och färre karuseller. Men utan cargo kommer det ju definitivt krävas att man kommer upp i en ganska hög kabinfaktor.
 
Ingen cargo. Men istället en lägre kostnad per avgång och mindre personalkostnad. Fler gungor och färre karuseller. Men utan cargo kommer det ju definitivt krävas att man kommer upp i en ganska hög kabinfaktor.
Nja, just nu har SAS ingen bas på någon flygplatserna och de behöver att flyga in/ut personal (både FD och CC), vilket ökar kostnaderna.
 
Nja, just nu har SAS ingen bas på någon flygplatserna och de behöver att flyga in/ut personal (både FD och CC), vilket ökar kostnaderna.
Det torde väl fortfarande bli en lägre personal kostnad? Det blir några timmar längre dag för de som flyger men det är väl ett antal färre cc på 321an?
 
Nja, just nu har SAS ingen bas på någon flygplatserna och de behöver att flyga in/ut personal (både FD och CC), vilket ökar kostnaderna.
De borde väl kunna utgå från ARN bas och flyga ARN-GOT-EWR och sen tillbaka samma väg? Jobbtiden borde väl räcka för det på utresan, men jag gissar de inte kan/får ta GOT-ARN direkt efter EWR-GOT?
 
Toppen