Senaste nytt

SAS Öppnar från Ålborg och Landvetter till New York

Jag tvivlar inte på att det finns ett underlag. Delta hade nog haft större förutsättningar att bygga en lönsam linje från GOT med tanke på eventuella förbindelser både till Nord- och Centralamerika. Skyteam är dessutom redan väletablerade på GOT genom KLM, och Flying Blue har tagit mycket resenärer från SAS Eurobonus efter alla vändor och nedskärningar av avgångar GOT-CPH.

Men om det erbjuds goda förbindelser med United/Air Canada osv, kan SAS linje bli en succé och denna linje bli en en självklarhet i SAS linjenät. Jag tror satsningen är rätt men att man bör vara ödmjuk inför uppgiften. Det kommer kräva en del marknadsföring för att vinna tillbaka resenärer som nu vant sig vid KLM eller Lufthansa. Det räcker inte att bara sitta och vänta på kunderna. Göteborg är en industristad, så affärsresenärer kan inte ignoreras.

Jag tror också kontinuitet är lika viktigt och då räcker inte en sommarlinje, men det kan vara en bra början för att testa marknaden och sedan utöka. Jag förvånas inte om en widebody kan fyllas om linjen blir väletablerad på sikt.

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk

Yes, jag borde omformulera mig. Med underlag menar jag givetvis inte andelen USA-resenärer av den totala populationen i området. (för den är väl snart 1,5 miljoner, så rent statistiskt går det väl). Jag hoppas inte att de har varit så naiva att de räknar med att det enkom bär sig om alla de som ska till USA väljer bolaget. Normalt har man ju en ambition om x% av underlaget.

Det är ju onekligen så att det dels finns konkurrens, och att vissa helt enkelt inte kommer ändra sina vanor och resande-mönster. Jag kikade också också i SAS egen boknings-dialog och där var resor med byte nästan alltid billigast. Får hoppas att de flesta resonerar att tid är pengar helt enkelt..

Jag är dock ändå orolig, utifrån att jag jobbar just i Göteborgs industrisektor, hur frekvent dessa reser (/tillåts resa). Jag hör bara om neddragningar både i sektorn i stort, och på hur man tillåts resa. Med tanke på hur många år det tog till beslut (30år?) så gissar jag att SAS själva känner att detta är en satsning som inte är en självskriven succé även om mindre flygplan såsom A321 nu är behjälpliga i ekvationen.

Jag tror också kontinuitet är lika viktigt och då räcker inte en sommarlinje, men det kan vara en bra början för att testa marknaden och sedan utöka. Jag förvånas inte om en widebody kan fyllas om linjen blir väletablerad på sikt.

Det är väl kanske en av de största fördelarna med A321LR, att det är väldigt bra för att testa underlag på rutter man inte vågat prova förr.
Om nu inte Air Canada hade startat Montreal hade man ju kunnat testa CPH-YUL också/istället.

Tillägg: Planet som ska köra dessa linjer tas från kvällsavgången CPH-EWR, eller?

Last edited:
Det är väl kanske en av de största fördelarna med A321LR, att det är väldigt bra för att testa underlag på rutter man inte vågat prova förr.
Om nu inte Air Canada hade startat Montreal hade man ju kunnat testa CPH-YUL också/istället.

Tillägg: Planet som ska köra dessa linjer tas från kvällsavgången CPH-EWR, eller?
En av dom största nackdelarna med A321LR är att den inte får med sig någon frakt att tala om, något som kan få en sån här linje att bära sig även utan full kabin.
Man kan ju hoppas att den placeras på bra tider så att anslutningsflyg från Arlanda med mera funkar.

Ja det återstår en avgång i veckan på tisdagar CPH-EWR

Aeroroutes:
SAS as of Tuesday 20DEC22 filed new update to its Copenhagen – Newark service for Northern summer 2023 season. The 2nd daily SK901/902 service is no longer available for reservation, for the period of 01MAY23 – 02OCT23.

Between 03OCT23 and 28OCT23, SK901/902 is only available for reservation on Day 2. Following schedule is effective 03OCT23 – 28OCT23.

SK909 CPH1240 – 1455EWR 359 D
SK901 CPH1815 – 2105EWR 32Q 2

SK910 EWR1735 – 0710+1CPH 359 D
SK902 EWR2330 – 1320+1CPH 32Q 2

Jag tvivlar inte på att det finns ett underlag.
Det går säkert att fylla flyget. Den stora frågan är väl om man kan sälja tillräckligt med Plus, Business och "dyra Go" för att det ska gå att räkna hem ordentligt. Det är ju knappast att Göteborgarna äntligen för möjlighet att spendera sina Eurobonus-poäng på awards som kommer göra det till en vinstmaskin för SAS... (Men blir den permanent kan det definitivt vara något som får en del i den regionen att stanna vid SAS av den anledningen och inte byta, men knappast tillräckligt många för att ändra ekvationen).

Det är nog möjligt. Långt ifrån säkert, men A321 borde ha betydligt större chans att gå ihop än A330/A350.

Delta hade nog haft större förutsättningar att bygga en lönsam linje från GOT med tanke på eventuella förbindelser både till Nord- och Centralamerika. Skyteam är dessutom redan väletablerade på GOT genom KLM, och Flying Blue har tagit mycket resenärer från SAS Eurobonus efter alla vändor och nedskärningar av avgångar GOT-CPH.

Varför skulle Delta har så mycket större möjlighet där? United har runt 150 destinationer från Newark, plus seasonal routes. Delta har "bara" strax under 100 från JFK. Så vad gäller förbindelser torde SAS/StarAlliance via Newark ge betydligt bättre alternativ i den änden.

Och Skyteam har visserligen en del på GOT, men varken Delta eller KLM är nog speciellt intresserade av att slinga transferpax new york-göteborg-amsterdam, med tanke på den kapacitet de har direkt på new york-amsterdam. Och Amsterdam och Paris är väl de enda Skyteam som har daglig från GOT? Till skillnad från Star Alliance som har SAS, Lufthansa, Ausrian, Swiss, Brussels, LOT och Turkish.

Nu tror jag inte den här linjen handlar om transfer pax i Göteborgs-änden alls, men om den gjorde det så borde Star Alliance vara den absolut starkaste för det.

Tittar man på det ur transfer perspektiv så har ju t.ex. alla de destinationer som Star Alliance eller Skyteam eller Oneworld flyger till GOT från redan egna linjer till New York, förutom SAS (som skulle kunna ha transfer pax från Luleå och Malaga året runt, samt från diverse medelhavsdestinationer som seasonal.

Jag tror det helt handlar om pickup i området runt GOT, vilket också innefattar de delar av Sverige som man enkelt(?) tar sig till GOT med tåg.

Det går säkert att fylla flyget. Den stora frågan är väl om man kan sälja tillräckligt med Plus, Business och "dyra Go" för att det ska gå att räkna hem ordentligt. Det är ju knappast att Göteborgarna äntligen för möjlighet att spendera sina Eurobonus-poäng på awards som kommer göra det till en vinstmaskin för SAS... (Men blir den permanent kan det definitivt vara något som får en del i den regionen att stanna vid SAS av den anledningen och inte byta, men knappast tillräckligt många för att ändra ekvationen).

Det är nog möjligt. Långt ifrån säkert, men A321 borde ha betydligt större chans att gå ihop än A330/A350.

Varför skulle Delta har så mycket större möjlighet där? United har runt 150 destinationer från Newark, plus seasonal routes. Delta har "bara" strax under 100 från JFK. Så vad gäller förbindelser torde SAS/StarAlliance via Newark ge betydligt bättre alternativ i den änden.

Och Skyteam har visserligen en del på GOT, men varken Delta eller KLM är nog speciellt intresserade av att slinga transferpax new york-göteborg-amsterdam, med tanke på den kapacitet de har direkt på new york-amsterdam. Och Amsterdam och Paris är väl de enda Skyteam som har daglig från GOT? Till skillnad från Star Alliance som har SAS, Lufthansa, Ausrian, Swiss, Brussels, LOT och Turkish.

Nu tror jag inte den här linjen handlar om transfer pax i Göteborgs-änden alls, men om den gjorde det så borde Star Alliance vara den absolut starkaste för det.

Tittar man på det ur transfer perspektiv så har ju t.ex. alla de destinationer som Star Alliance eller Skyteam eller Oneworld flyger till GOT från redan egna linjer till New York, förutom SAS (som skulle kunna ha transfer pax från Luleå och Malaga året runt, samt från diverse medelhavsdestinationer som seasonal.

Jag tror det helt handlar om pickup i området runt GOT, vilket också innefattar de delar av Sverige som man enkelt(?) tar sig till GOT med tåg.
Vad gäller "transferpax" så är det här en ren punkt-till-punkt linje. Däremot finns det en poäng att Delta kunde presterat bättre än SAS i ett avseende. SAS har många anslutningar vidare ut med United i USA, men United säljer inga SAS-långlinjer för sina passagerare. För den som startar resan i USA, men inte i New York så blir SAS inget alternativ om man bokar med United.

Vad gäller "transferpax" så är det här en ren punkt-till-punkt linje. Däremot finns det en poäng att Delta kunde presterat bättre än SAS i ett avseende. SAS har många anslutningar vidare ut med United i USA, men United säljer inga SAS-långlinjer för sina passagerare. För den som startar resan i USA, men inte i New York så blir SAS inget alternativ om man bokar med United.
Det är onekligen en poäng. Men utifrån den poängen är det ju United som borde kunna prestera bäst på den. Men det stämmer onekligen att transfertrafik åt det håller är en svag punkt pga att SAS inte är med i StarAlliance atlantic JV. Å andra sidan säljer ju SAS de biljetterna, så alla de som söker med google flights och liknande kommer ju fortsatt hitta dem.

Det är onekligen en poäng. Men utifrån den poängen är det ju United som borde kunna prestera bäst på den. Men det stämmer onekligen att transfertrafik åt det håller är en svag punkt pga att SAS inte är med i StarAlliance atlantic JV. Å andra sidan säljer ju SAS de biljetterna, så alla de som söker med google flights och liknande kommer ju fortsatt hitta dem.
Precis lite utav min poäng, att ett amerikanskt bolag hade haft större genomslag, men det är deras förlust som inte tagit den chansen. Anledningen till Delta i min analys är just pga majoriteten av dem i min bekantskapskrets som flyger frekvent från GOT har börjat satsa på just Skyteam. Många valde tidigare också aktivt bort Qatar för resor till Asien just pga detta, så visst har det betydelse för oss nördar.

Det stämmer att Star alliance har många bolag på GOT, men hela Lufthansa-koncernen har otroligt snål poängintjäning och den är ännu sämre om du har Eurobonus. SAS frånvaro från GOT innebär därför att man har en gammal kundkrets att attrahera på nytt.

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk

Detta är ju grymt och bra täckningsområde med 1,75M boende i VGR. Sedan har ju Halland, Värmland, Småland och boende upp tom Mjölby bättre logistik med bil till Landvetter istället för Arlanda. Killgissning på att 2,5M pers föredrar Landvetter före Arlanda och Köpenhamn alla dagar i veckan. Sedan har ju många redan bokat sommaresan men tjänsteresenärerna står ju för de dyra biljetterna.

Toppen