Palazzi
Medlem
Jag tvivlar inte på att det finns ett underlag. Delta hade nog haft större förutsättningar att bygga en lönsam linje från GOT med tanke på eventuella förbindelser både till Nord- och Centralamerika. Skyteam är dessutom redan väletablerade på GOT genom KLM, och Flying Blue har tagit mycket resenärer från SAS Eurobonus efter alla vändor och nedskärningar av avgångar GOT-CPH.
Men om det erbjuds goda förbindelser med United/Air Canada osv, kan SAS linje bli en succé och denna linje bli en en självklarhet i SAS linjenät. Jag tror satsningen är rätt men att man bör vara ödmjuk inför uppgiften. Det kommer kräva en del marknadsföring för att vinna tillbaka resenärer som nu vant sig vid KLM eller Lufthansa. Det räcker inte att bara sitta och vänta på kunderna. Göteborg är en industristad, så affärsresenärer kan inte ignoreras.
Jag tror också kontinuitet är lika viktigt och då räcker inte en sommarlinje, men det kan vara en bra början för att testa marknaden och sedan utöka. Jag förvånas inte om en widebody kan fyllas om linjen blir väletablerad på sikt.
Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk
Yes, jag borde omformulera mig. Med underlag menar jag givetvis inte andelen USA-resenärer av den totala populationen i området. (för den är väl snart 1,5 miljoner, så rent statistiskt går det väl). Jag hoppas inte att de har varit så naiva att de räknar med att det enkom bär sig om alla de som ska till USA väljer bolaget. Normalt har man ju en ambition om x% av underlaget.
Det är ju onekligen så att det dels finns konkurrens, och att vissa helt enkelt inte kommer ändra sina vanor och resande-mönster. Jag kikade också också i SAS egen boknings-dialog och där var resor med byte nästan alltid billigast. Får hoppas att de flesta resonerar att tid är pengar helt enkelt..
Jag är dock ändå orolig, utifrån att jag jobbar just i Göteborgs industrisektor, hur frekvent dessa reser (/tillåts resa). Jag hör bara om neddragningar både i sektorn i stort, och på hur man tillåts resa. Med tanke på hur många år det tog till beslut (30år?) så gissar jag att SAS själva känner att detta är en satsning som inte är en självskriven succé även om mindre flygplan såsom A321 nu är behjälpliga i ekvationen.