Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

seat56f

Medlem
Gjorde en snabb koll i Norwegians årsrapport. Det hävdas att de har utgifter för personal på 1,84 Mdr NOK. De har också drygt 2400 heltidsekvivalenter i styrkan, bägge siffrorna inklusive inhyrd personal. Dividera lite kvickt och multiplicera med växelkursen - ca 70kSEK/anställd och månad, inklusive allt. Dvs ungefär samma som SAS, isåfall...

Det kan finnas ett gäng felkällor som gör att jämförelsen haltar/kan halta:
* Norwegian har huvudsakligen norska anställda, vilket borde dra upp lönesnittet eftersom Norge ligger högre generellt.
* SAS siffror skulle kunna inkludera deltidare, vilket isf skulle betyda att SAS har högre kostnad/heltid.
* Det här är bokförda utgifter, det säger inget som den latenta pensionsskulden som SAS sitter med.

Och dessutom så sägs det ju vara en viss skillnad på hur mycket en heltidare faktiskt jobbar i Norwegian resp SAS - så personalkostnaden per flygkilometer blir ju annorlunda. Dessutom ett större antal tjänstemän per flight i SAS... Men det skulle tyda på att problemet isf inte är att lönerna är för höga. Det är personalen som är för många/jobbar för lite. Allt i jämförelsen med Norwegian, alltså.
 

nilsson

Medlem
Dagens skämt hehe?

Det brukar inte skämtas i årsrapporter.

Jag har precis checkat in på min flight till Dublin (via Oslo) imorgon vid 09:00 från Kastrup. Det var inga problem att cheka in.

Frågan är dock om man ska flyga dit om man nu riskerar att inte komma hem på torsdag ;)

Det var 28 grader och växlande molnighet igår, så det finns ju fördelar att bli kvar.
 
Detta känns inte bra alls! Frågan är om facket klarar av att vara de som yxar bolaget i KK? Kul att skriva i CV't sen!

Iofs så börjar jag luta åt att SAS ledning har en alternativ plan, att låta SAS gå i KK, ta tillgångarna & starta upp på nytt med helt blanka ark! Drabbar mig hårt, men kanske att det är det bästa?

Inte för att det är ett stort bidrag, men jag kan tänka mig att efterskänka mina 550k poäng mot att de överlever!
 
businessclass.se går spikrakt uppåt i alla fall, mer än 300 läsare av SAS-delen just nu :eek:


ja inte hinner man med att tvätta idag inte..hoppar mellan BC, AB´s debattsida ( vilket skämt ) och SAS hemsida och Expressen mfl...vilken lördagsunderhållning jag som ska flyga med SAS imorgon 08:20 till köpenhamn..se om man ens behöver packa för morgondagen..
 

nilsson

Medlem
Och vad var SAS krav? Det låter inte som att det där når hela vägen fram..

edit: Bra källa fö. Foto på underskrifter ger trovärdighet i min värld.

Ja, då kan man enkelt se att rubriken inte stämmer. 10% lönesänkning och 15% mer timmar blir inte 25%. 21.7% om jag tänker rätt.
 

JonW

Medlem
SAS group årsredovisning 2011, not 3, sidan 64.
Lön och ersättningar utan sociala avgifter och pension: 9293 MSEK
Antal anställda: 15142
9293M / 15142 / 12 = 51k
Och ca 84 anställda per flygplan alltså.
De kan alltså knappt flyga sina anställda till en firmafest utan att hyra in sig hos konkurrenter.
Och detta trots omfattande outsourcing på senare år.
Undra på att det går åt helvete...
 

nilsson

Medlem
Nu var jag lite mer inne på att om du skämtade, för att bara räkna så där upp och ner, det ger en jävligt skev bild.

Ja, man kan ju t.ex. plocka löner och antal anställda från relevanta dotterbolag för att skapa en mer nyanserad bild. Det får du gärna göra. Själv har jag inte koll på vilken personal som finns på vilka bolag. Jag svarade bara på den enkla frågan om källa till siffrorna som florerat tidigare i tråden.
 
Toppen