Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

agehall

Medlem
Ja, då kan man enkelt se att rubriken inte stämmer. 10% lönesänkning och 15% mer timmar blir inte 25%. 21.7% om jag tänker rätt.

Näe, det hade ju varit lite för mycket begärt att journalsten faktiskt räknat ut vad lönesänkningen blev och inte bara la ihop äpplen och päron (eller ska man säga lönesäkning och arbetstid?)
 
SAS danska pilotförening hävdar att det senaste budet från piloterna möter SAS krav på varje punkt.
Lars Björking, ordförande för Dansk Pilotförening säger att om ledningen förkastar det här förslaget är det för att SAS styrelse har bestämt sig för en annan agenda..


di.se - Nyheter
 

Viking75

Medlem
Det har gått får långt tycker jag. Prestigen har slagit i taktet.
Alla misstänkte från början att detta var ett "take It or leave It" ultimatum. Man har mig veterligen aldrig visat med sådan tydlighet från ett företags sida att man menar vad man sagt.
Facket har prövat sig fram och borde ha insett detta nu.
På inget sätt kan jag se att varken ägare, anställda eller kunder har gjort annat än att förlora på det ägerande vi nu bevittnar.
 

Alx

Medlem
"Enligt Clayton Christensen är det inte för få oppfinnarjockar med propellerhatt på huvudkontoren som är grundproblemet utan något helt annat: ett för stort fokus på kortsiktiga vinster och så kallat aktieägarvärde. Det får företagsledningar att prioritera det som ser rätt ut istället för det som verkligen är rätt. Bolagens mål borde istället vara att ständigt förbättra för sina kunder. En positiv bieffekt är att även vinsterna stiger."
Så gick SAS från uppgång till fall | SvD


Tycker det där förklarar allt mycket bra. Verkar gälla överallt idag...

SAS kortsiktiga vinster?? Vart har du hållit hus de senaste 10-15 åren?? SAS har ju inte levererat annat än förlust på förlust på förlust... Att då ens påstå att de skulle se till kortsiktiga vinster är ju skrattretande!

Företag måste förr eller senare börja leverera vinster, det finns inte en frisk aktieägare som vill fortsätta pumpa in pengar i ett evigt förlustföretag. Aktieägarna har helt enkelt tröttnat på SAS oförmåga att prestera vinster.
 

NyfikenGrau

Medlem
SAS danska pilotförening hävdar att det senaste budet från piloterna möter SAS krav på varje punkt.
Lars Björking, ordförande för Dansk Pilotförening säger att om ledningen förkastar det här förslaget är det för att SAS styrelse har bestämt sig för en annan agenda..


di.se - Nyheter

Ja det där lät verkligen som att de definitivt menar att det är sista budet från piloterna, återstår att se om SAS köper det.
 

Johan1

Medlem
SAS kortsiktiga vinster?? Vart har du hållit hus de senaste 10-15 åren?? SAS har ju inte levererat annat än förlust på förlust på förlust... Att då ens påstå att de skulle se till kortsiktiga vinster är ju skrattretande!

Företag måste förr eller senare börja leverera vinster, det finns inte en frisk aktieägare som vill fortsätta pumpa in pengar i ett evigt förlustföretag. Aktieägarna har helt enkelt tröttnat på SAS oförmåga att prestera vinster.

Har SAS gjort annat än att sålt av för att få in pengar tillfälligt senaste tiden? Det här är som sagt inget nytt problem, varför har man väntat tills nu innan man tar tag i det på riktigt?
 

MarcusC

Medlem
"Åtta underskrifter eller konkurs"

Nagelbitare...eller vad säger man. Hade aldrig trott det skulle vara som en dokusåpa med SAS vara eller inte vara..med live rapporter etc...
 

NyfikenGrau

Medlem
Tydligen ska styrelsen ha ett möte med SAS långivare kl 20.00 i Stockholm.
Det mötet kommer högst troligt avgöra framtiden för SAS....


Ekonomi - DN.SE

Jag uppfattar det här som ett lite positivt tecken, när man fått ett bud nerifrån och ska fråga om det går bra uppifrån måste man väl ändå ha något hopp om att det kan accepteras.

Om det nu är det det handlar om, men det antar jag.
 
Toppen