Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

agehall

Medlem
Många på det här forumet verkar leva i förnekelse. Media vinklar och överdriver ofta men citerar fem olika tidningar SAS på detta så kan vi utgå från att det stämmer.

Ursäkta mig, men min personliga erfarenhet är att journalister har väldigt selektiv hörsel och gärna slinter i formuleringar för att få bättre rubriker.

Detta handlar inte om förnekelse utan om källkritik. Just nu finns lite av ett mediedrev mot SAS och man gör klokt i att ifrågasätta allt som sägs via media. Därmed inte sagt att allt är guld och gröna skogar, snarare tvärt om - det är illa, riktigt illa. Men vi har inget att vinna på att dras med i diverse spekulationer och osäkra uttalanden.

Om SAS verkligen gått ut med denna info till sina anställda, bör vi nog kunna hitta en säker källa via kontakter rätt snart och få det bekräftat.
 

Oscwo

Medlem
Som någon skrev tidigare i tråden "en pessimist blir aldrig besviken". Att följa den här tråden påminner lite om när jag följde det amerikanska valet på Fox News för två veckor sedan. In i det sista höll man fast vid att Romney har en god chans att vinna detta, man kritiserade allt från övriga media till valundersökningar som enligt dem "oftast har fel". Det mesta tyder objektivt på konkurs nu, finns ingen anledning att låtsas som att så inte är fallet även om det såklart fortfarande finns hopp.
 

Johan1

Medlem
Som någon skrev tidigare i tråden "en pessimist blir aldrig besviken". Att följa den här tråden påminner lite om när jag följde det amerikanska valet på Fox News för två veckor sedan. In i det sista höll man fast vid att Romney har en god chans att vinna detta, man kritiserade allt från övriga media till valundersökningar som enligt dem "oftast har fel". Det mesta tyder objektivt på konkurs nu, finns ingen anledning att låtsas som att så inte är fallet även om det såklart fortfarande finns hopp.

En rekonstruktion är heller inte omöjligt. Men att man klarar sig kommer inte hända. Loppet är som sagt kört, tråkigt att man förlorar nära på 300,000 bonuspoäng :/
 

agehall

Medlem
Att jämföra denna tråd med Fox News är ett slag under bältet. Fox News är inte direkt kända för att producera nyheter utan ska ses mer som en ren propagandakanal för det republikanska partiet.

Vi som skriver här må gilla SAS, men jag tror att de flesta av oss inser att det finns en reell risk att det blir KK inom timmar från nu.

Men man ska även komma ihåg att fackens jobb är att ta tuffa förhandlingar med arbetsgivare - de skulle faktiskt inte göra sitt jobb om de bara lagt sig platt och sagt "OK!" i måndags. Genom att förhandla in i det sista kan de övertyga sig själva om att det inte finns någon bättre deal att få.

Min poäng är att media i allmänhet vill måla fan på väggen redan innan han poserar. När det väl finns något av substans att rapportera, så lär det finnas officiella uttalanden från SAS. Tills dess kommer iaf jag att anse att allt som skrivs i media (som inte backas upp av video från presskonferens eller liknande) inte är trovärdigt.
 

Johan1

Medlem
Min poäng är att media i allmänhet vill måla fan på väggen redan innan han poserar. När det väl finns något av substans att rapportera, så lär det finnas officiella uttalanden från SAS. Tills dess kommer iaf jag att anse att allt som skrivs i media (som inte backas upp av video från presskonferens eller liknande) inte är trovärdigt.

Nu finns det väl bättre och sämre media. Expressen/Aftonbladet kan man ta med några hundra grävskopor salt varje dag. Medans SVD/SVT och liknande känns ha lite bättre på fötterna.
 

mry

Medlem
Jag har precis checkat in på min flight till Dublin (via Oslo) imorgon vid 09:00 från Kastrup. Det var inga problem att cheka in.

Frågan är dock om man ska flyga dit om man nu riskerar att inte komma hem på torsdag ;)
 
Toppen