Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Tjaeng

Medlem
Misstänker att du syftar på New York - London och inte TATL generellt?

Både ja och nej beroende på hur man ser det. LHR-JFK är i sig den överlägset största och mest lukrativa rutten TATL, samtidigt så finns det en systembred effekt av att AA och IAG har den största och mest väloljade JVn på de rutter som täcks. Och då snackar vi om det som faktiskt är på spel, dvs transferpax. Captive O&D-passagerare är rätt irrelevanta i sammanhanget.

Jag vet inte, men reglerar verkligen anti-trust vilka bolag som ska ingå i vilken allians?

Egentligen inte, men det var väl något tjafs från Chiles motsvarighet när LATAM skulle skapas ur LAN och TAM.

Något man kan vara tämligen säker på är att Virgin Atlantic lär gå med i Star om de blir ännu mer pressade av OW på LHR.
 
Last edited:

Knucket

Medlem
Så enkelt är det inte. Betänk det faktum att BA, AA och div OW-bolag fick antitrust-immunity för koordinering och JVs på TATL-rutter trots att det i praktiken gav OW total dominans på marknadssegmentet. Och vem skulle leda lobbyn för antitrust i det fallet att US-AA verkligen skulle vilja gå med i Star? Internationellt skulle Star ändå inte vara lika dominerande på TATL som OW är i detta nu, och inrikes i USA är marknaden hyfsat fragmenterad trots en massa mega-mergers (med tanke på Southwest, Republic-koncernen, JetBlue, Alaska Airlines etc). Nej, jag tror inte att myndigheterna hade gått in och hindrat inträde i Star. Däremot tror jag att varken US Airways eller AA ser någon fördel i att gå med i Star vid merger.

OW har väl knappast ens 50 % av TATL trafiken, var har du siffror som visar att dom är helt dominerande?
 

Tjaeng

Medlem
OW har väl knappast ens 50 % av TATL trafiken, var har du siffror som visar att dom är helt dominerande?

Läs ovanstående. JV med tilldelade antitrustimmuniteter såsom de är utformade mellan Europa och Nordamerika syftar till att koordinera priser och locka transitpax. Att AA/IAG inte når upp till 50% av en summa som inkluderar alla O&D-passagerare mellan Europa och USA är mindre viktigt då flaskhalsen inte handlar om hur många man kan flyga över pölen mellan 2nd tier-städer så länge all prestige och revenue ligger i LHR som finns med på 8 av de tio med trafikerade TATL-linjerna, varav LHR-JFK har mer än dubbelt så många pax som tvåan på listan (LHR-ORD).

http://centreforaviation.com/analys...-and-especially-london-continue-to-rule-58970
 
Last edited:

Senator

Moderator
Vad får man om man blandar skräp med skräp? Dubbelt så mycket skräp. Merger mellan AA och US skapar världens värsta bolag, helt övertygad:
US American Assline. "Our mission statement is: We fly you on s****, we feed you s**** , and most importantly dear paying customer, we will treat you like s****!"

Ser för mig Doug Parker på video IFE :p
 

Tjaeng

Medlem
Vad får man om man blandar skräp med skräp? Dubbelt så mycket skräp. Merger mellan AA och US skapar världens värsta bolag, helt övertygad:
US American Assline. "Our mission statement is: We fly you on s****, we feed you s**** , and most importantly dear paying customer, we will treat you like s****!"

Ser för mig Doug Parker på video IFE :p

Däremot skulle en merger möjligtvis vara ett väldigt billigt sätt att skaffa OW-status från scratch, med tanke på US Airways get-rich-q... öh, jag menar, get-status-quick-scheme.. US Airways | Buy up to Preferred
 

Dr. Miles

Expert
Dags att tömma USDM kontot? Eller tvärtom - spara så man kan flyga Qantas billigt snart? :D

Det finns massa förmånliga bonusresor med American Airlines AAdvantage.
Här kan du läsa massor av tips. :)

AAdvantage oneworld Explorer Award i First class:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

  • Stockholm-London: British Airways Business
  • London-Kuala Lumpur: Malaysia Airlines First
  • Kuala Lumpur-Sydney: Malaysia Airlines First
  • Sydney-Johannesburg: Qantas First
  • Johannesburg-Hong Kong: Cathay Pacific First
  • Hong Kong-Beijing: Dragonair First
  • Beijing-Tokyo: Japan Airlines Business
  • Tokyo-New York: Japan Airlines First
  • New York-Buenos Aires: American Airlines First
  • Buenos Aires-Santiago: LAN Business
  • Santiago-Sao Paulo: LAN Business
  • Sao Paulo-London: British Airways First
  • London-Stockholm: British Airways Business
Jag har klämt in Malaysia Airlines flygningar för de blir medlem av oneworld i år eller 2014.
Det faller inom 50.000 miles och då räcker 330.000 AAdvantage miles för denna resa i First class.
Stopover är tillåten i varje städer en gång.
 

agehall

Medlem
Den stora risken är ju att de sabbar USDM i samgåendet. Devalverar värdet på miles och liknande. Annars är jag inte överdrivet negativ till detta.
 

henrik l

Medlem
Den stora risken är ju att de sabbar USDM i samgåendet. Devalverar värdet på miles och liknande. Annars är jag inte överdrivet negativ till detta.

Hyser själv samma farhåga, uttagsnivåerna i USDM är ju extremt förmånliga. I och för sig är det ju också ganska bra på AA också. Men ska man spekulera kring hur nivåerna kan komma att förändras, kanske man kunde jämföra med vad som hände när UA och Continental gick ihop. Någon som har koll på det?
 
Toppen