WSJ skrev:NEW YORK — American Airlines and US Airways are one step closer to a potential merger.
The companies said Friday they signed legal documents allowing them to confidentially exchange information. But a deal is still far from reality.
För er som undrar vad detta innebär för OW/star; merger =
oneworld. Anti trust kommer aldrig tillåta att star tar in AA eftersom det då inte finns någon US carrier i OW.
För er som undrar vad detta innebär för OW/star; merger =
oneworld. Anti trust kommer aldrig tillåta att star tar in AA eftersom det då inte finns någon US carrier i OW.
Så enkelt är det inte. Betänk det faktum att BA, AA och div OW-bolag fick antitrust-immunity för koordinering och JVs på TATL-rutter trots att det i praktiken gav OW total dominans på marknadssegmentet. Och vem skulle leda lobbyn för antitrust i det fallet att US-AA verkligen skulle vilja gå med i Star? Internationellt skulle Star ändå inte vara lika dominerande på TATL som OW är i detta nu, och inrikes i USA är marknaden hyfsat fragmenterad trots en massa mega-mergers (med tanke på Southwest, Republic-koncernen, JetBlue, Alaska Airlines etc).