Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Concorde

Founding Member
För er som undrar vad detta innebär för OW/star; merger =
oneworld. Anti trust kommer aldrig tillåta att star tar in AA eftersom det då inte finns någon US carrier i OW.
 

henrik l

Medlem
För er som undrar vad detta innebär för OW/star; merger =
oneworld. Anti trust kommer aldrig tillåta att star tar in AA eftersom det då inte finns någon US carrier i OW.

Hade just denna fundering i början av tråden. Men det intressanta är nog för det flesta vad som kommer att hända med möjligheterna att köpa att köpa poäng, US har ju inget årlig tak i likhet med AA.Sen känner jag mig lite kluven inför möjligheterna att ta ut poäng. När det gäller F-awards så är det riktigt bra produkter man kan komma åt, CX, EY och BA. Däremot känns som att möjligheten att få tag på F-awards blir svårare. Känner inte till EY så bra, men det är inte helt lätt att hitta en F med CX mellan Europa och Asien. Hos *A har ju alltid TG och OZ varit pålitliga nästan oavsett när man vill ha en F-biljett Europa-Asien.
 

A380*G

Medlem
Out of the blue... AA/US skapar allians med någon gulf carrier och tar även in något kinesiskt bolag. Grym täckning på tre bolag isf.
 

Tjaeng

Medlem
För er som undrar vad detta innebär för OW/star; merger =
oneworld. Anti trust kommer aldrig tillåta att star tar in AA eftersom det då inte finns någon US carrier i OW.

Så enkelt är det inte. Betänk det faktum att BA, AA och div OW-bolag fick antitrust-immunity för koordinering och JVs på TATL-rutter trots att det i praktiken gav OW total dominans på marknadssegmentet. Och vem skulle leda lobbyn för antitrust i det fallet att US-AA verkligen skulle vilja gå med i Star? Internationellt skulle Star ändå inte vara lika dominerande på TATL som OW är i detta nu, och inrikes i USA är marknaden hyfsat fragmenterad trots en massa mega-mergers (med tanke på Southwest, Republic-koncernen, JetBlue, Alaska Airlines etc). Nej, jag tror inte att myndigheterna hade gått in och hindrat inträde i Star. Däremot tror jag att varken US Airways eller AA ser någon fördel i att gå med i Star vid merger.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Så enkelt är det inte. Betänk det faktum att BA, AA och div OW-bolag fick antitrust-immunity för koordinering och JVs på TATL-rutter trots att det i praktiken gav OW total dominans på marknadssegmentet. Och vem skulle leda lobbyn för antitrust i det fallet att US-AA verkligen skulle vilja gå med i Star? Internationellt skulle Star ändå inte vara lika dominerande på TATL som OW är i detta nu, och inrikes i USA är marknaden hyfsat fragmenterad trots en massa mega-mergers (med tanke på Southwest, Republic-koncernen, JetBlue, Alaska Airlines etc).

Misstänker att du syftar på New York - London och inte TATL generellt?

Jag vet inte, men reglerar verkligen anti-trust vilka bolag som ska ingå i vilken allians?
 
Toppen