Senaste nytt

Sammanslagning av American och US Airways (2013-DEC-09)

Nope, CO var Star Alliance redan innan sammanslagningen. Däremot lämnade CO Sky Team ett par år innan sammanslagningen. Så det stämmer att CO har tillhört en annan allians.

Förvisso, men beslutet att slå samman var redan taget även om bolagen formellt inte flög under samma flagg förrän mitten av 2010. Dessutom hade ju både CO, UA och *A arbetat med denna övergång under lång tid innan. Jag ser det som att CO kom från en annan allians, och hade de inte gått samman med UA hade de sannolikt inte lämnat SkyTeam.

Analogt är det ingen omöjlighet att US annonserar att de lämnar *A för OW en tid innan mergern legalt går igenom.

Dags att tömma USDM kontot? Eller tvärtom - spara så man kan flyga Qantas billigt snart? :D
Denna bonusresa i Business class för 150.000 AA miles. Stopover är tillåten i alla städer.
(resans flygavstånd: 24.826 miles)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

AAdvantage oneworld Explorer award
Distance Zone 7
Total Trip Miles = 20,001 - 25,000
Economy Class 120,000
Business Class 150,000
First Class 230,000

[td ] Miles Required [/td]

Förvisso, men beslutet att slå samman var redan taget även om bolagen formellt inte flög under samma flagg förrän mitten av 2010. Dessutom hade ju både CO, UA och *A arbetat med denna övergång under lång tid innan. Jag ser det som att CO kom från en annan allians, och hade de inte gått samman med UA hade de sannolikt inte lämnat SkyTeam.

Analogt är det ingen omöjlighet att US annonserar att de lämnar *A för OW en tid innan mergern legalt går igenom.

Inte för att det spelar så stor roll. Men eftersom vi är inne på händelseförloppet så drog faktiskt CO sig ur diskussionerna om en fusion med UA 2009 efter det att de lämnade Sky Team. Så nog lämnade CO Sky Team för *A alldeles oavsett merger eller inte.

Hur som helst så var CO sedan flera år medlem i *A när UA och CO FFP slogs samman fullt ut förra året. Så jag vidhåller att skillnaderna mellan CO och UA FFP var betydligt mindre än skillnaderna mellan US och AA som fortfarande tillhör två olika allianser.

Last edited:
Inte för att det spelar så stor roll. Men eftersom vi är inne på händelseförloppet så drog faktiskt CO sig ur diskussionerna om en fusion med UA 2009 efter det att de lämnade Sky Team. Så nog lämnade CO Sky Team för *A alldeles oavsett merger eller inte.

Hur som helst så var CO sedan flera år medlem i *A när UA och CO FFP slogs samman fullt ut förra året. Så jag vidhåller att skillnaderna mellan CO och UA FFP var betydligt mindre än skillnaderna mellan US och AA som fortfarande tillhör två olika allianser.

CO lämnade Sky Team 24 okt 2009 och gick med i Star Alliance 27 okt 2009. Sommaren 2010 mergades bolagen legalt så flera år är att överdriva.

Seriösa förhandlingar om mergers pågick från början av 2008 och spelet till och från med inblandade fack gjorde att förhandlingarna gick upp och ned. Jag vill dock vidhålla att hade inte dessa förhandlingar inletts hade CO inte påbörjat processen att lämna Sky Team.

Men nu släpper vi detta för varken du eller jag ger oss och det är OT.

US Airways + American Airlines Merger

Ryktet om en merger har pågått under 2012 men diskussionerna har intensifierats under 2013 och The Economist skriver att förhandlingarna är i ett slutskede samt att det kan avgöras "inom veckor".

Vad är Er uppfattning om denna process? Vad kommer hända praktiskt och vad innebär ett samgående för USDM poäng? Hur kommer poängen rimligtvis att kunna användas vid en affär? Gå över till One World, kanske med Award tillgänglighet inom CX?

Flera av oss har resor inbokade och en hel del poäng i lager eller på väg att köpa i nuvarande kampanj.

Det vore super om flera av er kan ge er feed back på utvecklingen.

Om det blir en merger kommer det antagligen ta minst ett år från att det annonseras till dess att FF programen mergas. Dvs gott om tid för både US och AA medlemmar att göra sina val, spara eller spendera i respektive allians.

Jag tror också som A380*G att de bägge programmen kommer att löpa parallellt under en längre tid (ca 1 år) om en merger kommer till stånd. Det är väl bara att simma lugnt så länge och sedan får man väl anpassa sig beroende på hur ett ev nytt programm kommer att se ut. Jag antar att de kommer att hantera det hela på ett vettigt sätt för ett stort värde för dem måste ju vara att kunna behålla så många FF-medlemmar som möjligt. Bägge programmen har ju sina för- och nackdelar och så blir det antagligen även med ett mergat FF-program.

Frågan är om USDMs buy-miles-kampanjer kommer fortsätta komma lika frekvent (och lukrativt) framöver om det annonseras en merger...

Toppen