Senaste nytt

Run for EBG

toer00

Medlem
H
Flög under julen CPH-OGG (Maui) med United P (en Dr Miles deal). Väl medveten om "risken" med code share valde jag retur SFO-FRA med Lufthansa för jag ville flyga A380 . Döm om min förvåning då UA P blev LH D, alltså 200% till Eurobonus, på denna leg.
Var det ren tur eller har någon annan noterat att UA P blir LH D?

Eftersom jag jobbar som IT-konsult med inriktning mot just resebranschen så vet jag att det finns IT system för allt. Tyvärr återstår att hacka codeshare matching vs klasser och framtida kampanjer.. ;)
 

toer00

Medlem
Kanske skulle "chansa" med UA i alla fall?
Som mha321 säger, i dagsläget så knappast under 100%, dom ändrade väl från 150% till 100% för inte så länge sedan?

Nästa fråga, eftersom *A har P -kampanj under den jag tänker resa ut 23-30 Dec 2015, skall jag avvakta/chansa på att dom går ner ännu mer jmf med dagens pris ca. 14 000 plus skatt till MIA. Eller risken att de monbitorerar alla mina sökningar på P-klss och stänger denna klass...?? ;)

Framförallt LH verkar vara väldigt "snåla" med P-klass tilldelningen trots att det inte lär vara så många affärsresenärer som åker den tiden på året?
 

AABack2ARN

Medlem
Flög under julen CPH-OGG (Maui) med United P (en Dr Miles deal). Väl medveten om "risken" med code share valde jag retur SFO-FRA med Lufthansa för jag ville flyga A380 . Döm om min förvåning då UA P blev LH D, alltså 200% till Eurobonus, på denna leg.
Var det ren tur eller har någon annan noterat att UA P blir LH D?

Det var med stor sannolikhet ren tur. Blev det LH D på ena vägen eller bägge vägarna? Saken med codeshare är att de är dynamiska beroende på bokningsläget hos operating carrier just när bokningen biljetteras. Det regelverket verkar mest basera sig på en rad IF-THEN-satser som börjar i de lägre klasserna och letar sig uppåt. Det lär nog finnas någon form av logik i hur bokningsklassen bestäms men ingen dödlig människa har sett den kodsnutten och stordatorprogrammeraren är nu pensionär.
 

AABack2ARN

Medlem
Kanske skulle "chansa" med UA i alla fall?
Som mha321 säger, i dagsläget så knappast under 100%, dom ändrade väl från 150% till 100% för inte så länge sedan?

Nästa fråga, eftersom *A har P -kampanj under den jag tänker resa ut 23-30 Dec 2015, skall jag avvakta/chansa på att dom går ner ännu mer jmf med dagens pris ca. 14 000 plus skatt till MIA. Eller risken att de monbitorerar alla mina sökningar på P-klss och stänger denna klass...?? ;)

Framförallt LH verkar vara väldigt "snåla" med P-klass tilldelningen trots att det inte lär vara så många affärsresenärer som åker den tiden på året?

Jag tror det kommer vara svårt att komma under det priset. Oljepriset är väl ganska instabilt och kan sjunka lite, men dollarn är på väg åt fel håll som det ser ut nu (för oss svenskar) vilket inte lär sänka biljettpriserna. Eftersom Euron står sig ganska bra mot dollarn är det fortfarande många Euro-resenärer som tycker det är prisvärt i USA och kommer äta upp de platser som finns. Så bevaka P-tillgången (exempelvis genom att skaffa ExpertFlyer) och boka när tillfälle ges.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har nu tecknat mig för en UTO på Optiontown, SK till INN för 37 Euro/ väg, INN sönd - sönd i mrs, så kanske jag för 74 Euro kan fixa 3 000 färska statuspoäng? Håll tummarna för mig! :cool:

Absolut håller vi tummarna, men jag hoppas du är medveten om att resan kommer ge 3000 statuspoäng i stället för 1000 som det är med din nuvarande bokning, så resultatet om det lyckas är 2000 statuspoäng extra. Men varje liten (status)poäng räknas ;)
 

toer00

Medlem
Absolut håller vi tummarna, men jag hoppas du är medveten om att resan kommer ge 3000 statuspoäng i stället för 1000 som det är med din nuvarande bokning, så resultatet om det lyckas är 2000 statuspoäng extra. Men varje liten (status)poäng räknas ;)

Så det är inte upp hela vägen till C när man kör på Optiontown? SK och C ger 2000 p per väg? (1500 i lägre Plus klasser). Fick full C för 2 år sedan när en Optiontown gav resultat fr. Ek plus till Busines på SK hem fr. NYC.
 

toer00

Medlem
Är det någon som har koll på en prisvärd SK biljett i C inom vårt närområde? Alt partner, Estonian fr. BMA??
 
Så det är inte upp hela vägen till C när man kör på Optiontown? SK och C ger 2000 p per väg? (1500 i lägre Plus klasser). Fick full C för 2 år sedan när en Optiontown gav resultat fr. Ek plus till Busines på SK hem fr. NYC.
Man har lige lavet differentieret indtjening mellem "low" og "fullfare"
 
Toppen