Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Som den kortsamlare man är lockar såklart Metal, men blir ändå inte så hög spend utomlands då Plat används till alla Hotell/Flyg/Uber numera. Något som lönar sig då utbetalningen från försäkringen förra resan redan är på väg. :)

Kollade in resans spend i min research, inte resan sista dagarna som var inrikes, mer detaljerat, och det blir inte så mycket över till Revolut/TW via Curve efter Plat spenden. Kanske premium räcker då det räknas hem gratis med fördelarna.

Av ca 30k i spend på plats gjordes endast knappt 10k med Curve. Då detta var i Europa hade det då resulterat i obefintliga 10kr i cashback med Revolut Metal som underliggande till allt. Missar jag något annat? Trots allt stor skillnad i månadsavgift och mina totala kortavgifter motsvarar snart ett Centurion. :rolleyes:

Jag klarar mig vanligtvis med gratisuttagen på ATM via Curve/Revolut då kort primärt används men 2000/4000sek till utan avgift kanske kommer till användning två månader per år på gamblingresor med dålig ROI. :D Det ser även ut att vara samma försäkringar till bägge alternativen.

Fler fördelar med Metal förutom det estetiska?
Du kan ju spendera på hemmaplan ;)

Tack för infon @Robert flysas :)

Förseningsersättningen slår faktiskt Amex Plat där jag «bara» fick max 2k mot kvitto sist. Mera skumpa!

Inte fel heller om bagaget kommer bort att få ca 8k efter fyra timmar och totalt ca 12k efter fyrtioåtta timmar mot bägge korten med olika kvitton givetvis. Man kommer ju lätt upp i dessa belopp om det behövs ersättningskostym och skjortor mm som jag nästan alltid har i det incheckade bagaget.

Jag förstår det som att Platinum-försäkringen täcker fler saker än Revolut-försäkringen. Exempelvis råkade jag ut för ett fullbokat flyg från München med LH, så jag blev ombokad till dagen efter. Amex ersatte kostnader, Revolut/
WhiteHorse gjorde det inte.

Men det beror ju som sagt på vad som orsakar förseningen. :)

Absolut @lucasd men inget fel om oturen är framme att använda bägge försäkringarna då det går mot olika kvitteringar. Jag håller med om att Plats försäkring täcker mest. Därför jag ser till att ha den aktiverad på resorna.

Tack för infon @Robert flysas :)

Förseningsersättningen slår faktiskt Amex Plat där jag «bara» fick max 2k mot kvitto sist. Mera skumpa!

Inte fel heller om bagaget kommer bort att få ca 8k efter fyra timmar och totalt ca 12k efter fyrtioåtta timmar mot bägge korten med olika kvitton givetvis. Man kommer ju lätt upp i dessa belopp om det behövs ersättningskostym och skjortor mm som jag nästan alltid har i det incheckade bagaget.

Bara roligt att hjälpa till @M.K
Jag är lite ”nördig” när det gäller kort:rolleyes:

• Gilla
Reactions: M.K
Fan vad bra diskussioner! För mig som har Amex elite borde väl ändå tjäna på att låta det gå varmt utomlands för spend och vouchers skull såvida ställena inte myglar och bara tar MC och Visa.

I viket avseende är MC bra? :)

Detta med försening etc fick jag hjälp med när det var snöstorm på Arlanda mm:rolleyes: Ankomstförsening och bagageförsening.

När du betalar din resa till minst 75% med ditt kort ingår en kompletterande reseförsäkring.
Försäkringen kan ge dig ersättning om*:

Du måste avboka resan

• Avbeställningsskydd som kan ge dig upp till 15 000 kr/försäkrad (högst 45 000 kr/kort och försäkringsfall) mot kvitto och läkarintyg.
Ankomsförsening

• efter 6 timmar får du 700 kr i schablonersättning per försäkrad, högst 2 800 kr/kort.
Ditt bagage är försenat

• mer än 6 timmar får du 1 000 kr (högst 4 000 kr/kort och försäkringsfall),
  • mer än 48 timmar får du 2 000 kr (högst 8 000 kr/kort och försäkringsfall).
  • Utlägg ersätts mot kvitton i original
Försäkringen kan även ge dig självriskeliminering för hem/villa och bilförsäkring samt en olycksfallsförsäkring.

Tycker mig ha läst ngnstans att de som identifierat sig i appen via svenskt körkort behöver identifiera om sig med passet. Spelar det ngn roll om man väljer id via pass eller körkort i Revolut appen?

Last edited:
Toppen