Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

karho

Medlem
Har precis fått nytt jobb på annat dotterbolag inom samma koncern. En av första frågorna, då det blir mer resor nu, var hur resepolicyn ser ut. Fick den i skriftlig form, ser ut som nedan

Bransch: Säkerhetsbranschen
Antal anställda: Mitt nya dotterbolag ca 2000. Koncern ca 40.000
Resepolicy flyg:
All employees, Contractors and Consultants are to accept the lowest reasonable economy fares offered by the company’s authorized travel agency at the time of booking.

For Intercontinental flights of more than eight (8) hours in one leg, business class may be purchased only AT THE DISCRETION OF THE EXECUTIVE COMMITTEE MEMBERS (Direct reports to President/CEO of xxx Corporation). Where more than one flight is required but none is of more than eight (8) hours duration then economy travel must be purchased.

Grad av efterlevnad: vet ej.

Ska resa till Denver i december, hoppades på en generös policy där, men icke. Så nu bokade jag SK eco, och hoppas på uppgradering med OT, för egna pengar.
 

Palazzi

Medlem
Har precis fått nytt jobb på annat dotterbolag inom samma koncern. En av första frågorna, då det blir mer resor nu, var hur resepolicyn ser ut. Fick den i skriftlig form, ser ut som nedan

Bransch: Säkerhetsbranschen
Antal anställda: Mitt nya dotterbolag ca 2000. Koncern ca 40.000
Resepolicy flyg:
All employees, Contractors and Consultants are to accept the lowest reasonable economy fares offered by the company’s authorized travel agency at the time of booking.

For Intercontinental flights of more than eight (8) hours in one leg, business class may be purchased only AT THE DISCRETION OF THE EXECUTIVE COMMITTEE MEMBERS (Direct reports to President/CEO of xxx Corporation). Where more than one flight is required but none is of more than eight (8) hours duration then economy travel must be purchased.

Grad av efterlevnad: vet ej.

Ska resa till Denver i december, hoppades på en generös policy där, men icke. Så nu bokade jag SK eco, och hoppas på uppgradering med OT, för egna pengar.

När du får en destination där TK kör Comfort Class kan det vara värt att testa iaf. Om du bokar långt innan heter klassen: " Economy Comfort Restricted".... Innehåller iaf orden Economy & Restricted... Och du kan hävda att det är komforten som är begränsad. Utnyttja potentiellt syftningsfel! Gäller att prova var ledningens gräns ligger:p
 

karho

Medlem
När du får en destination där TK kör Comfort Class kan det vara värt att testa iaf. Om du bokar långt innan heter klassen: " Economy Comfort Restricted".... Innehåller iaf orden Economy & Restricted... Och du kan hävda att det är komforten som är begränsad. Utnyttja potentiellt syftningsfel! Gäller att prova var ledningens gräns ligger:p

Haha, ja den ska jag prova! Kanske inte första veckan på jobbet bara...

Nu blir det nog främst resor till Tyskland och UK, så då känns väl IST kanske som en liten omväg, även om jag gillar TK. Men till kommande USA-resor, absolut!
 

Valley

Medlem
Som egen kan jag styra lite grand som jag vill. Men som regel
Försäljningsresor - Lågprisalternativ rakt över.
Kunduppdrag - Försöker lägga ansvaret på kunden. Som regel får man då åka någon Economyvariant. Eller så får man ordna biljetten själv. I sistnämnda fallet är det samvetet och projektets art som får avgöra klassen.

Ett uppdrag som är på löpande timtid där orsaker kan göra att man inte kan planera allt till 100 behöver normalt biljetter som går att ändra fram till avgång.
Vissa kunder tänker kanske inte på att många konsulter även tar betalt för restid. Och att bli skickad kors och tvärs med långa restider bara för att biljetterna är billiga är oftast en mycket dyr lösning för dem i slutändan. Själv kan jag stå ut när taxametern rullar ;-)
 

Bamsefar

Medlem
Tänk på följande, om du bokar seeeeeeeeeeeeent, typ någon vecka innan avfärd *garv* så kan economy på SK bli dyrare än business.... Detta utnyttjades av min kollega.... Bra å veta!
 

Secutor

Medlem
Finns det något (större) företag i Sverige som inte tillåter att anställda samlar poäng privat på flygbiljetter som företaget betalar?
 
Toppen