Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

Jag är delägare (vi är två) i ett litet fåmansföretag. Någon som vet om det finns någon policy vad gäller businessbiljetter på flyg hos Skatteverket? Räcker det med motiveringen att man inte hade åkt om det varit economy-biljetter och att företaget troligtvis tjänar på resan?
 

agehall

Medlem
Om du behöver resa i tjänsten (oavsett bolagsform) så skiter skattemyndigheten i ifall du reser i cargo eller F. Jag har iaf aldrig hört talas om att de skulle bry sig om hur resan företas. Har de synpunkter så beror det på det som Bonden säger, men detta gäller oavsett hur du reste.
 
Ok tack för svaren. Försökte hitta på deras hemsida men såg inget...tänkte bara att det kunde bli problem om biljetterna kostar en stor % av omsättningen per år.
 

agehall

Medlem
Så länge du inte har 0 i intäkter och bränner massor med pengar på omotiverade resor per år, flera år i rad så tror jag knappast att skattemyndigheten bryr sig. De har nog bättre saker för sig än att gnälla på hur en företagare har generös resepolicy för sina anställda.
 

flybob

Medlem
Gräver upp ett gammalt lik.

Så vad är egentligen "straffet" för att man frångår policyn? Några tusenlappar extra på en långresa för möjligheten att få sig lite sömn på planet tycker jag känns tämligen lätt att argumentera för.
 

Senator

Moderator
Gräver upp ett gammalt lik.

Så vad är egentligen "straffet" för att man frångår policyn? Några tusenlappar extra på en långresa för möjligheten att få sig lite sömn på planet tycker jag känns tämligen lätt att argumentera för.

Jag skulle gissa att förlora jobbet skulle ingå om man medvetet bryter mot en företagspolicy. Jag skulle i alla fall sparka första och bästa anställd som gjorde så för att statuera ett exempel alternativt kräva pengar tillbaka och ge en skriftlig varning.

Om en anställd däremot frågade och jag sa nej, men erbjöd sig att betala mellanskillnaden själv mot en annan kostnad hade det varit ok. Jag är ingen paragrafryttare i vanliga i fall. Men i snart 3 år har jag tittat på vad som händer när det blir "free for all" och när man inte har tydligt policy och lever därefter. Två saker händer: människor känner sig berättigade till saker man inte är berättigade till, och man agerar helt annorlunda med andras pengar. Respolicy är bara en kostnadsmassa.. Vad blir nästa? Multi-media datorer för arbete?
 

Valley

Medlem
Gräver upp ett gammalt lik.

Så vad är egentligen "straffet" för att man frångår policyn? Några tusenlappar extra på en långresa för möjligheten att få sig lite sömn på planet tycker jag känns tämligen lätt att argumentera för.

Kort svar. Frågan bör troligtvis ställas i annat forum än Businessclass (ex Driva Eget siten's forum eller något annat ekonomi-/skatteforum)
Staten har ingen policy för hur du vill resa och vilken klass du vill resa i. Du bestämmer.
Det enda staten bryr sig om är att det är en tjänsteresa. Skulle du inte kunna bevisa att ditt resande är förknippat med tjänsten lär straffet bli att det klassas som inkomst och beskattas såsom lön eller förmån.

Ett exempel finns att läsa här.
Tomas drar av Thailandsresan - Driva Eget, starta eget företag, tidningen för småföretagare
 

Alx

Medlem
Men i snart 3 år har jag tittat på vad som händer när det blir "free for all" och när man inte har tydligt policy och lever därefter. Två saker händer: människor känner sig berättigade till saker man inte är berättigade till, och man agerar helt annorlunda med andras pengar. Respolicy är bara en kostnadsmassa.. Vad blir nästa? Multi-media datorer för arbete?

Helt rätt! Det är ju bara att lyssna i fikarummet (eller på bc.se emellanåt) hur resonnemanget går. När det är dags för privatresa är det oftast billigast möjliga ekonomibiljett och billiga hotell som gäller om man inte råkar ha bonuspoäng att resa för. Man är knappt beredd att betala några futtiga hundralappar extra för komfort, flygbolag eller flygtider. Detta samtidigt som man ser det både som en rättighet att resa minst C och plötsligt är det värt ganska många tusenlappar extra att resa flygbolag A istället för B etc.

En god vän hade en i mitt tycke rimlig resepolicy: Ingen ska behöva resa sämre i tjänsten än vad man är van vid hemifrån. Det vill säga, kunde man verifiera att man vanligtvis reste C (eller F för den delen) och bodde på femstjärniga hotell betalt ur egen ficka så fick man också resa så i tjänsten. Självklart var det på det företaget inte en enda person som reste C eller bodde på femstjärniga hotell. Han drog dock gränsen vid att ingen skulle behöva resa fullt så enkelt som många gjorde privat, inte heller några omvägar eller bo på sämre än trestjärniga hotell.

Så nog stämmer det att det alltid är lättare att spendera andras pengar.
 

Agö

Medlem
En god vän hade en i mitt tycke rimlig resepolicy: Ingen ska behöva resa sämre i tjänsten än vad man är van vid hemifrån. Det vill säga, kunde man verifiera att man vanligtvis reste C (eller F för den delen) och bodde på femstjärniga hotell betalt ur egen ficka så fick man också resa så i tjänsten.

Låter inte särskilt rimligt i mitt tycke och definitivt något som arbetsgivaren inte ska blanda sig i. Låter dessutom synnerligen opraktisk. Nu vet jag inte hur denna person agerade men att ägna tid åt administration, dvs. följa upp varje enskild medarbetare privata resvanor istället för att syssla med det företaget bör syssla med, dvs. göra affärer, förefaller helt galet.
 
Toppen