Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

Om någon "råkar" resa i fel klass, t.ex. Business, på vårt bygge, så får personen en redogörelse för vad som är fel och inga flera resor på några år... Dessvärre brukar även kollegor dras med i dess fall... Som ett exempel då två skulle till Singapore och göra en liten installation, det tog FEM dagar på plats (jobbet var under en timme, resten var "fritid") och Businessclass flighter - det vara bara det, att resan inte var sanktionerad på DEN nivån (antal dagar, och val av flighter med mera). Det drabbade alltså stora delar av medarbetarna under ett år... Dvs budgeten skall hållas för avdelningen, missbrukar någon detta så slår det garanterat tillbaka.

Om någon "råkar" resa i fel klass, t.ex. Business, på vårt bygge, så får personen en redogörelse för vad som är fel och inga flera resor på några år... Dessvärre brukar även kollegor dras med i dess fall... Som ett exempel då två skulle till Singapore och göra en liten installation, det tog FEM dagar på plats (jobbet var under en timme, resten var "fritid") och Businessclass flighter - det vara bara det, att resan inte var sanktionerad på DEN nivån (antal dagar, och val av flighter med mera). Det drabbade alltså stora delar av medarbetarna under ett år... Dvs budgeten skall hållas för avdelningen, missbrukar någon detta så slår det garanterat tillbaka.

Det låter som om de flesta resor är onödiga om man bara kan "dra in på dem". Varför reser ni överhuvudtaget i tjänsten?
På vårt företag reser vi när tjänsten kräver det, varken mer eller mindre.

Låter inte särskilt rimligt i mitt tycke och definitivt något som arbetsgivaren inte ska blanda sig i. Låter dessutom synnerligen opraktisk. Nu vet jag inte hur denna person agerade men att ägna tid åt administration, dvs. följa upp varje enskild medarbetare privata resvanor istället för att syssla med det företaget bör syssla med, dvs. göra affärer, förefaller helt galet.

Vem har sagt att företaget la ner någon tid alls på att följa upp de anställdas resvanor? eller inte ägnade sig åt sina affärer?? Tvärtom var det inte en enda person som påstod sig vara berättigad att resa C. Så administrationen kring C, Y eller M var obefintlig. Hade ändå någon påstått sig resa C och bo på femstjärniga hotell privat så är jag övertygad om att den aktuella chefen hade köpt det utan någon djupare efterforskning. Det ju generellt sett inte särskilt svårt att särskilja det fåtal svennebananer som faktiskt privat brukar betala för C från övriga befolkningen. Är man som i det här fallet en närvarande chef så både ser och hör man hur folk har det hemma, vad de gör på semestern etc. vare sig man vill det eller ej.

Det är som sagt väldigt lätt att spendera andras pengar och dessutom tycka att den vars pengar man bränner inte har rätt att ifrågasätta varför personer som gladerligen sätter sig på Ryanair privat, inte för sitt liv kan tänka sig attresa i ekonomi i tjänsten. Frågan är om samma personer hade resonerat likadant om man själv hade ägt företaget?

En god vän hade en i mitt tycke rimlig resepolicy: Ingen ska behöva resa sämre i tjänsten än vad man är van vid hemifrån. Det vill säga, kunde man verifiera att man vanligtvis reste C (eller F för den delen) och bodde på femstjärniga hotell betalt ur egen ficka så fick man också resa så i tjänsten.

Lysande policy. Den tycker jag att de skulle anamma hos min arbetsgivare. I tjänsten är det bara ekonomi som gäller oavsett om det är longhaul. Inte ombokningsbara biljetter eller någon "fancy" klass.
Privat reser jag oftast C om det är utanför Europa. Jag bor oftast på bra hotell. Skulle jag få samma resepolicy på jobbet som jag har privat så skulle jag göra vågen...

Halloj,

Svårt att hitta ftg som bara reser business. Inom Sandvik togs business bort år 2000, då bara Svenska dottern reste för över 1000k SEK, bara business. Idag måste busniess godkännas av högsta chef på flighter över 10 hrs. Annars gäller Eco Plus. Michelin har business för anställda som rest fler än 6 flighter över 6 timmar under ett kalenderår. Ledningsgrupp och landschefer har också möjlighet att resa business.

Själv tycker jag sunt förnuft är vettigt när en respomicy skrivs. Har fortfarande inte fattat varför någon reser Oslo - Stockholm i J. För övrigt har Gates Foundation en vettig resepolicy. Se länk nedan och sektionerna 3:2 och 3:3

http://docs.gatesfoundation.org/about/documents/staff-travel-expense-policy.pdf

Tveksamt ledarskap och definitivt dålig styrning tycker jag. Hur svårt är det att ha ett system där den kostnadsansvarige godkänner resebeställningen i förväg i stället för att bestraffa felaktigt beteende i efterhand?

Vi fick en ny policy från England för några månader sedan. Tidigare hade vi i Norge Business på 7h+ flighter. Nu är det premium economy (finns inte premium economy läs t.ex Lufthansa) ska eco tas för 9h+ flighter. Den tycks vara så ny så HR verkar ha lite svårt att tyda den. Allt ska givetvis vara så fixt som möjligt och "måste" bokas 2 veckor innan.

Tveksamt ledarskap och definitivt dålig styrning tycker jag. Hur svårt är det att ha ett system där den kostnadsansvarige godkänner resebeställningen i förväg i stället för att bestraffa felaktigt beteende i efterhand?
Det kan handla om ledtider och snabba beslut. Allt som sker behöver inte vara planerat i förväg.

Jag är delägare (vi är två) i ett litet fåmansföretag. Någon som vet om det finns någon policy vad gäller businessbiljetter på flyg hos Skatteverket? Räcker det med motiveringen att man inte hade åkt om det varit economy-biljetter och att företaget troligtvis tjänar på resan?

Det finns inga restriktioner från Skatteverket om vilken typ av biljetter eller typ av hotell man kan bo på som egen företagare om man har ett AB. (Vet inte vad som gäller för andra företagsformer). Däremot skall resan vara motiverad och det bör du kunna styrka på något sätt som visar att den har med ditt företags verksamhet att göra. Gör du en resa för en kunds räkning är det ju väldigt enkelt för då fakturerar du ju ut kostnaden och då är det fråga om vad kunden vill betala ekonomi eller C klass.

Vem har sagt att företaget la ner någon tid alls på att följa upp de anställdas resvanor? eller inte ägnade sig åt sina affärer?? Tvärtom var det inte en enda person som påstod sig vara berättigad att resa C. Så administrationen kring C, Y eller M var obefintlig. Hade ändå någon påstått sig resa C och bo på femstjärniga hotell privat så är jag övertygad om att den aktuella chefen hade köpt det utan någon djupare efterforskning. Det ju generellt sett inte särskilt svårt att särskilja det fåtal svennebananer som faktiskt privat brukar betala för C från övriga befolkningen. Är man som i det här fallet en närvarande chef så både ser och hör man hur folk har det hemma, vad de gör på semestern etc. vare sig man vill det eller ej.

Det är som sagt väldigt lätt att spendera andras pengar och dessutom tycka att den vars pengar man bränner inte har rätt att ifrågasätta varför personer som gladerligen sätter sig på Ryanair privat, inte för sitt liv kan tänka sig attresa i ekonomi i tjänsten. Frågan är om samma personer hade resonerat likadant om man själv hade ägt företaget?

OK. Någon form av terrorbalans ;) med andra ord. Men ärligt talat, är det verkligen ett privilegium att resa i tjänsten? Tveksamt enligt min mening även. Tidig morgon, stress, förhoppningsvis några timmars lugn och ro på flygningen, sedan börjar helvetet när man ska ta igen allt i taxi från flygplatsen, incheckning på hotell, kvällsarbete, skabbig roomservice. Med det sagt gillar jag trots allt att resa i tjänsten i rimlig utsträckning.

Jag tycker att det är självklart att arbetsgivaren ska ställa upp och försöka göra resandet så vettigt som möjligt inom givna ramar. En polare till mig som då jobbade på ett telekomföretag i London fick bo på Formule 1 i Hägersten. Däri ingick att stryka skjortan i receptionen.

I min genre av konsultnäringen debiterar vi dessutom klienten i regel för restid. Och det vill inte säga lite. En sju-åtta timmar lång flygresa till NYC blir skapligt dyr...

Toppen