Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Palazzi

Medlem
En bit kvar till 10.79 som den stod i 2020-03-19

Idag 10,74 och igår just 10,79 med tangerad toppnotering.

I övrigt har SEK försvagats mot alla valutor utom fem sedan årsskiftet. Egentligen bara mot Rubeln som vi har stärkts i praktiken då övriga fyra är inom 1%. Annars en makalös försvagning mot övriga, etablerade, valutor; 5-20% i de flesta fall. Under ett år har SEK förvagats mellan 10-30 (!!) procent mot alla de länder som inte härjats av krig.

Lite oroväckande tycker jag det är att vi samsides har hög inflation, höjda räntor (om än marginellt) och ändå en ytterst svag valutautveckling. Rätt säker på att SEK missgynnas mer än andra av den "nya" geopolitiska situationen. Man kan observera att det främst är Polens, Hungerns och Sveriges valutor som verkligen backar. Gissar att Finland denna gång "räddas" av Euro-samarbetet

Man kan ju förvisso reflektera över att problematiken i närområdet har värre effekter än valuta-påverkning, men man vill inte gärna ha en supersvag valuta OM utvecklingen förvärras. De positiva effekterna av en svag valuta försvinner ju lite om export-möjligheterna stryps.

Kanske kan man inte drömma sig tillbaka till de kurser vi hade för 10-15 år sedan MEN om vi inte lyckas stabilera oss på åtminstone 10% bättre läge än idag (Dollar på ca. 9 och Euro på ca. 10) så skulle jag nog förorda att man åter börjar utreda Euro-frågan. Säkert inte folkligt stöd, men det är å andra sidan mycket som hänt i opinionen sedan några veckor.
 

Senator

Moderator
Idag 10,74 och igår just 10,79 med tangerad toppnotering.

I övrigt har SEK försvagats mot alla valutor utom fem sedan årsskiftet. Egentligen bara mot Rubeln som vi har stärkts i praktiken då övriga fyra är inom 1%. Annars en makalös försvagning mot övriga, etablerade, valutor; 5-20% i de flesta fall. Under ett år har SEK förvagats mellan 10-30 (!!) procent mot alla de länder som inte härjats av krig.

Lite oroväckande tycker jag det är att vi samsides har hög inflation, höjda räntor (om än marginellt) och ändå en ytterst svag valutautveckling. Rätt säker på att SEK missgynnas mer än andra av den "nya" geopolitiska situationen. Man kan observera att det främst är Polens, Hungerns och Sveriges valutor som verkligen backar. Gissar att Finland denna gång "räddas" av Euro-samarbetet

Man kan ju förvisso reflektera över att problematiken i närområdet har värre effekter än valuta-påverkning, men man vill inte gärna ha en supersvag valuta OM utvecklingen förvärras. De positiva effekterna av en svag valuta försvinner ju lite om export-möjligheterna stryps.

Kanske kan man inte drömma sig tillbaka till de kurser vi hade för 10-15 år sedan MEN om vi inte lyckas stabilera oss på åtminstone 10% bättre läge än idag (Dollar på ca. 9 och Euro på ca. 10) så skulle jag nog förorda att man åter börjar utreda Euro-frågan. Säkert inte folkligt stöd, men det är å andra sidan mycket som hänt i opinionen sedan några veckor.

Lite klassisk "krisläge" på valutamarknaden där många söker sig till USD och EUR under kriser, men också CHF känns som någon form av "safe haven". Senast detta skedde försökte den schweiziska centralbanken pressa ner valutan mot EUR. Men nu är det SEK som är en "bananrepubliksvaluta" ;)

USD.PNG


Bifogar Nordets vy på dollarn under en vecka. Känns mig själv nöjd att jag har skickat ut ett antal fakturor i dollar i verksamheten då kundens budget är i USD. Men det avskräcker för resor till USA.
 

M.K

Medlem
@Palazzi Det är dock jobbigt läge att gå med i Euron med dagens kurser. Genom att stå utanför och tvångsdevalvera genom marknadens klara misstro mot förd penningpolitik har vi dock klarat oss igenom kriser på ett faktiskt ganska bra sätt tidigare. Denna gång blir det dock jobbigt med dubbel negativ effekt av rusande energipriser. Hur höga priser klarar industrin? Kan sänkta skatter här stärka SEK?
 

Homer

Medlem
Turkiska liran har ju rasat rejält, norra Cypern använder väl också den valutan?
Hur det är som resmål får någon annan svara på.
 

M.K

Medlem
@Homer ja det eller Ryssland när de slutar kriga! Sverige har aldrig gått bättre jämförelsevis.

Vi ser ett fall mot sek på drygt 40% i år. Netflix och chill är dock uteslutet där. Se istället fram mot Borsjtj (rysk rödbetssoppa) och ett stort urval av Vodka till frukost, lunch och middag samt ett exotiskt boende på luftiga inhemska hotellkedjor. Dessa bokas på plats med valfri valuta eller kinesiskt kreditkort.

Medtag också gärna några par Levis jeans samt lite läskedrycker för traditionell byteshandel på marknaden (obs ironi detta, men sanktionerna lär fortsätta länge).
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
USD på 10 (!!) SEK idag. 10% upp på mindre än 3 månader...

SEK har, i vanlig ordning de senaste åren, försvagats mot iprincip allt som går att försvagas mot (så allt utom TRY & JPY) men....USD har samtidigt gått upp rejält på FEDs räntebesked.

Förutom att det ständigt blir mindre värt med en SEK så räds jag lite den kraftiga volatiliteten de senaste åren. Det är ibland 6-10% upp och ned inom kvartalen vilket gör att man bara hinner observera, och sällan justera, på försäljningsprognoserna. Kanske jämnar det ut sig på årsbasis (förutom den allmänna nergången, men hur tusan planerar ska man kunna planera.
 

M.K

Medlem
Om du menar privatekonomiskt växlar jag alltid in ganska rejält med Euro under tian som i höstas. USD växlade jag till mig senast förra året under 9:-

Jag gillar att ha en buffert till senare resor/köp i de två valutorna jag använder mest förutom våra skandinaviska. På de nivåerna känns det även ok att bara låta dem ligga, oavsett ingen ränta på pengarna numera.
 

011430121

Medlem
Om du menar privatekonomiskt växlar jag alltid in ganska rejält med Euro under tian som i höstas. USD växlade jag till mig senast förra året under 9:-

Jag gillar att ha en buffert senare i de två valutorna jag använder mest förutom våra skandinaviska. På de ni åerna känns det ok att bara låta dem ligga, oavsett ingen ränta på pengarna numera.
Det gäller bara att ha koll när de byter sedlar i landet man har valutan, har det bytts Eurosedlar någon gång?
 

Palazzi

Medlem
Om du menar privatekonomiskt växlar jag alltid in ganska rejält med Euro under tian som i höstas. USD växlade jag till mig senast förra året under 9:-

Jag gillar att ha en buffert senare i de två valutorna jag använder mest förutom våra skandinaviska. På de ni åerna känns det ok att bara låta dem ligga, oavsett ingen ränta på pengarna numera.

Tänkte mer på företag i detta fall, men visst borde man (läs "jag") som dig ha varit förutseende med växling :) Jag tror jag kommer lyssna till ditt råd, och ha lita "valutadepåer" framgent... Lär ju dock få vänta tills det blir attraktivt att köpa in mig :p
 
Toppen