Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

M.K

Medlem
Så otroligt trist historia detta för alla oss som gillar att resa mycket. Mot ny ATL idag? USD och Euron farligt nära 11 resp 12sek (ffg). Jag saknar bra förklaringar då det trots allt fortsatt rullar på ganska bra här i landet. Alla jag känner jobbar på och fortsatt ok tider i de flesta sektorer. Undantaget Bygg/fastigheter, och en möjlig bidragande (men inte all) förklaring till detta valutaras.

Inte många prisvärda länder kvar nu i Europa. Norge kanske jmf med tidigare då de har samma problem. Dock fortsatt ej bra prisnivå där.
 
Last edited:
Har inte uppdaterat kategorierna sedan Eurobonus gjorde om i sina regioner, men faktum kvarstår, det börjar bli ont om ställen där vi får valuta för pengarna. Det är iaf inte många klassiska turistländer att sikta in sig på. Ser dystert ut helt enkelt.

Detta är f.ö mitt egna hemmaknack. Vill man ha bra koll på valutatrender för potentiella resmål osv, så har @Mattias Holmén och gänget på awardplanner.se fixat det bra.


Visa bifogad bild 139758

Alla Eurobonuslistade länder där valutakurserna har fallit gentemot SEK senaste året:
Visa bifogad bild 139759

För de som inte har förutsättningarna att ha ett så fint hemmaknack så erbjuder vi detta hemmaknack till allmänheten.


Sorterar efter POSITIV utveckling senaste 12 månader.

e424a219054721a5bbfb6a6673994097.jpg


Sorterar efter NEGATIV utveckling senaste 12 månader.

860fe2ed5994a2aef8cb74248dd05c6a.jpg
 

Tamas

Medlem

RobHK

Medlem
Fast domhär listorna säger ju ingenting, då Angolas valuta och andra på listan tappar för att inflationen är jättehög. Så ja valutan har tappat på 12 månader, men priserna har troligtvis gått upp ännu mer, så du får ännu mindre varor och tjänster för dina SEK i Angola idag, jämfört med 12 månader sen. Man bör istället titta på att åka till en plats som Japan, som har svag valuta men låg inflation, där kan man eventuellt få mer för pengarna.

Listor som det ovan, kan man ha för att skratta åt Sverige vilken liga vi tillhör, men platser där resan faktiskt blivit billigare är det ännu mer ont om.
 
Fast domhär listorna säger ju ingenting, då Angolas valuta och andra på listan tappar för att inflationen är jättehög. Så ja valutan har tappat på 12 månader, men priserna har troligtvis gått upp ännu mer, så du får ännu mindre varor och tjänster för dina SEK i Angola idag, jämfört med 12 månader sen. Man bör istället titta på att åka till en plats som Japan, som har svag valuta men låg inflation, där kan man eventuellt få mer för pengarna.

Listor som det ovan, kan man ha för att skratta åt Sverige vilken liga vi tillhör, men platser där resan faktiskt blivit billigare är det ännu mer ont om.

Jag förstår din poäng, och om du kan skaffa fram en samlad datakälla på respektive lands inflationssiffror kan jag interagerar det. Det jag har att tillgå är BigMac index, men det är ju inte världstäckande.

Men för mig ger listan mig en indikation på att jag antagligen för mer för pengarna i Argentina och minde i Mexiko, än för exempelvis 12 månader sedan. Tycker du det är missvisande?

Jag skulle säga att dessa listor säger något, men självklart långt ifrån allt.
 
Last edited:

Flyer722

Medlem
Fast domhär listorna säger ju ingenting, då Angolas valuta och andra på listan tappar för att inflationen är jättehög. Så ja valutan har tappat på 12 månader, men priserna har troligtvis gått upp ännu mer, så du får ännu mindre varor och tjänster för dina SEK i Angola idag, jämfört med 12 månader sen. Man bör istället titta på att åka till en plats som Japan, som har svag valuta men låg inflation, där kan man eventuellt få mer för pengarna.

Listor som det ovan, kan man ha för att skratta åt Sverige vilken liga vi tillhör, men platser där resan faktiskt blivit billigare är det ännu mer ont om.
Beror på vad du jämför med, om du endast kollar på importerade varor så kan det stämma att priserna gått upp jämfört med SEK. Men om du däremot kollar på inhemska varor vilket är vanligare att du kommer i kontakt med så kan du se att priserna gått ner gentemot dina svenska kronor, detsamma gäller arbetskraften.
 

igelkotten

Medlem
Så otroligt trist historia detta för alla oss som gillar att resa mycket. Mot ny ATL idag? USD och Euron farligt nära 11 resp 12sek (ffg). Jag saknar bra förklaringar då det trots allt fortsatt rullar på ganska bra här i landet. Alla jag känner jobbar på och fortsatt ok tider i de flesta sektorer. Undantaget Bygg/fastigheter, och en möjlig bidragande (men inte all) förklaring till detta valutaras.

Inte många prisvärda länder kvar nu i Europa. Norge kanske jmf med tidigare då de har samma problem. Dock fortsatt ej bra prisnivå där.
Sverige är väldigt prisvärt för utlänningar ;)
 
Toppen