Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

M.K

Medlem
@Palazzi Ja, jag gillar det upplägget, kan ju gå andra vägen också men ändå skönt ha en buffert i egen plånbok till ok kurser för dessa två valutor jag ändå använder.

Hela 2022 känns skakigt med inflation, krig och virus konsekvenser. SEK lider alltid då som vi vet. Nytt läge om ett år kanske?

@011430121 Euro och dollarsedlar är stabila och lättväxlade. Jag hade inte sparat på mindre valutors sedlar just pga skälet du nämner.
 

lillemannen

Medlem
Att tajma valuta är väldigt svårt för resande. Knappast lönt för vanliga resenärer enligt min mening. Finns andra alternativ i så fall.
 

M.K

Medlem
72617B18-D4BD-4711-A87F-072E0B9E9F08.jpeg

@lillemannen Varför? Jag gillar buy low spend high men vi är alla olika. :D
 
Argentina har redan nämnts i den här tråden, men jag lärde mig nyligen att det finns något som heter "blue" exchange rate i Argentina som är ungefär dubbelt så förmånlig som den officiella (den man t ex hittar på xe.com). För att få den här kursen kan man antingen skicka och hämta ut pengar via Western Union eller växla antingen US dollar eller Euro (helst i valören 100) på Calle Florida i Buenos Aires. Väljer man det senare alternativet bör man spela in växlingsförloppet med mobilkameran, det finns rapporter om att de ibland har "missat" att räkna med någon 100-dollarsedel.
 

Tonton

Medlem
Har inte uppdaterat kategorierna sedan Eurobonus gjorde om i sina regioner, men faktum kvarstår, det börjar bli ont om ställen där vi får valuta för pengarna. Det är iaf inte många klassiska turistländer att sikta in sig på. Ser dystert ut helt enkelt.

Detta är f.ö mitt egna hemmaknack. Vill man ha bra koll på valutatrender för potentiella resmål osv, så har @Mattias Holmén och gänget på awardplanner.se fixat det bra.


Screenshot 2023-02-26 at 20.49.13.png


Alla Eurobonuslistade länder där valutakurserna har fallit gentemot SEK senaste året:
Screenshot 2023-02-26 at 20.51.59.png
 
Last edited:
Toppen