Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Palazzi

Medlem
SEK har upplevt en ganska omfattande försvagning de senaste veckorna, till den grad att man sedan JAN 1 iprincip försvagats mot alla betydande valutor globalt.

Mycket ovisst vilket håll detta kommer gå från nuläget. Man talar mycket om att motiverat värde på USD bör vara 8SEK (nu 8,70) och Euron strax under 10SEK (nu 10.30). Tycker dock att motiveringarna innehåller väldigt många reservationer.

Med tanke på valutaläget innan pandemin så är väl detta dock inte något som resenärer lider nämnvärt av. Den starka kronan infann sig ju när resandet var på lägsta nivå.
 
Vad händer med VEF?

05022a9b40741e4954be66136b77e210.jpg


e44fd8dd11a6f26ee8b78d916ff37391.jpg
 
Last edited:

MrRob

Medlem
Jo det vet jag. Jag uttryckte mig dåligt. Det jag menade är att det är galet och att jag har svårt att sätta mig in hur detta kommer påverka landet och dess ekonomiska framtid.

Frun är ursprungligen från Venezuela och hon har lite familj kvar. Deras ekonomiska situation har inte varit normal på minst femton år. Ena året finns det inte några matvaror att köpa ens för USD och nu flödar (i jämförelse med tidigare) det in varor som befolkningen knappt har råd att köpa. Ett Kinder-ägg kostar tre gånger mer där än i Sverige just nu.

Det enda positiva är att landet, särskilt de större städerna, blivit säkrare att befinna sig i på de senaste två åren. Färre rån och kidnappningar, dock fortfarande högrisk såklart och jag rekommenderar inte någon att åka dit. Tråkigt på ett så fint land med fantastisk natur och egentligen alla förutsättningar för att vara ett välmående land.

Personligen ser jag dessvärre inga tecken på att det ser bättre ur om tio år.
 

Palazzi

Medlem
Observerar att SEK stärks mot de flesta valutor just nu, vilket i praktiken innebär en återhämtning mot de positiva siffror vid såg runt årsskiftet. Euro ligger för stunden på 10.06 (10.00 tidigare idag, vilket var det lägsta på MYCKET länge) och USD på 8,27.

Turkiska Liran tycks bottenlös och är nere 76% på 5år (14,5 i år). Då jag inte gjort annat än en snabbvisit i Istanbul på senare år (senaste andra destinationen var 2003) så har jag ingen uppfattning om man kompenserat med kraftiga prishöjningar. Det vet säkert andra på forumet.
 
Eursek låg på 10.02 två dagar i Februari, och 10.03 första januari. Senast den var under 10kr var 2018. Dagens lägsta på 10.0471, kl 10:25. Allt från EURSEK BGNL, Last Price i Bloomberg
 

M.K

Medlem
Motståndet för € runt 10SEK verkar massivt. Jag hoppas SEK äntligen bryter igenom denna gång. Det hade verkligen varit trevligt ned mot 9sek som i min värld inte är en orealistisk kurs på något sätt. Jag vågar dock inte ta position för det då jag misslyckats mot €, varje gång. :D
 

Palazzi

Medlem
Eursek låg på 10.02 två dagar i Februari, och 10.03 första januari. Senast den var under 10kr var 2018. Dagens lägsta på 10.0471, kl 10:25. Allt från EURSEK BGNL, Last Price i Bloomberg

Stämmer. Verkar vara SvD Nliv som visar felaktig bottennotering i översikten. Grafen bekräftar det du finner hos Bloomberg.
Dock är det nu en försumbar differens för en resenär.

Förutom de senaste två åren, och katastrofala 2009, så är det dock en rätt svag SEK (relaterat EUR).

Finns ju en majoritet som tror på ytterligare, rätt rejäl, försvagning för EUR och SEK Q3 2021- Q4 2022 (främst Dollarn tros försvagas). Även om valutaprognoser är väldigt svåra så pekar historiskt snitt på att man åtminstone ska ner i 8 SEK/dollar och 9,5SEK/EUR. Vissa säger (70% av tillfrågade experter) att Q4 2022 borde kunna innebära 7,5SEK/dollar och 9SEK/Euro. Senare är troligen ett drömscenario, så varje öre under 9,5 på EUR är nog bara att tacka för.

Bodde själv i Italien under de rätt gynnsamma åren i början av 2010-talet (då Businessclass skapades) och minns att mina månadskostnader då var rejält mycket lägre än i Sverige.

Så fort som styrräntan tuggar ett endaste öre plus om nollan, hos antingen Riksbanken eller ECB, så kommer valutorna svänga rejält tror jag. Marknaden tycks inte bry sig om spannet -0,5 till 0,0, och det förstår man ju då bankerna bolånepressar mer nu när reporäntan är något högre (men ändå obefintlig. Först räntehöjningen behöver märkas mot företag (ej utlåningsinstitut) och privatpersoner tror jag valutorna kommer följa.

Vinsten för SEK blir om Riksbanken tar beslutet in ECB. Det är väl också rätt troligt om man ser på de ekonomiska prognoserna för Sverige kontra EMU.
 
Toppen