Senaste nytt

Rekonstruktionen på SAS är KLAR! 2024-08-28

Den danska regeringen har redan fått sin vilja igenom med att SAS blir CPH Air. Den danska regeringen kommer inte blanda sig för mycket om inte SAS behöver ytterligare en stor räddning eller ger upp att vara CPH Air. Istället kommer Danmark att låta McKinsey-killen göra sitt för att skjuta upp Danmark med att rädda SAS igen.

Ja, man kan kalla det vad man vill. Det ändrar inte affärsunderlaget.

Att Danmark/CPH skulle få vara fanbäraren för SAS har varit tydligt sedan många år. Det är bara att titta på en jordglob i kombo med en dagstidning för att se att geografiska och geopolitiska förhållanden så mycket mer gynnar CPH.

Precis så.

Jag förstår att det svider i ögat på svenska makthavare, men istället för att göra det bästa av situationen, anpassa sig och se över det hela så envisas man med en dåres envishet att det inte har något som helst att göra med något annat än att danskarna inte vill att svenskarna ska åka på semester (återigen, överdrift för dramatisk effekt).

Man glömmer också helt bort att 1/3 av landets befolkning använder CPH som hemflygplats och det framförallt är Stockholm/Mälardalen och Norrland som missgynnas, inte resten av landet. Detta är ett Arlandaproblem och Stockholmsproblem mer än det är ett problem för hela landet. Landvetter har alltid haft karaktären av regional hubb. Och de mindre flygplatserna har aldrig någonsin varit annat.

Så ja, nu kan man helt enkelt göra det bästa av att situationen är som den är. SAS är räddat eller går inte under denna veckan iaf. Och så kan man anpassa sig till verkligheten och göra det bästa av situationen. Eller så kan man fortsätta gnälla, kalla bolaget för CPH Air eller liknande och bara sitta med händerna i fickorna.
 
Bara en ödmjuk fråga, du tycker inte danska staten utövar "politisk klåfingrighet"?

Man hade önskat svenska staten varit en mer aktiv ägare....
The Danish governments seem to be more strategic and consistent than the Swedish governments. It’s sort of ironic in a way because Denmark is traditionally assessed as being more a nation of traders while Sweden was more a nation of industry.

For an analogy: Denmark has its huge biotech/pharma industry that has also sort of taken away from Sweden’s biotech/pharma industry in much the way Denmark is doing with the big home market firm in the airline industry. In the longer term, I would bet on Sweden over Denmark. But not in airline service. In airline service, CPH makes more sense than any other Scandinavian airport since geography and demographic distribution isn’t going to change enough anytime soon in the Scandinavian countries to make any airport in Sweden competitive with CPH.
 
Ja, man kan kalla det vad man vill. Det ändrar inte affärsunderlaget.



Precis så.

Jag förstår att det svider i ögat på svenska makthavare, men istället för att göra det bästa av situationen, anpassa sig och se över det hela så envisas man med en dåres envishet att det inte har något som helst att göra med något annat än att danskarna inte vill att svenskarna ska åka på semester (återigen, överdrift för dramatisk effekt).

Man glömmer också helt bort att 1/3 av landets befolkning använder CPH som hemflygplats och det framförallt är Stockholm/Mälardalen och Norrland som missgynnas, inte resten av landet. Detta är ett Arlandaproblem och Stockholmsproblem mer än det är ett problem för hela landet. Landvetter har alltid haft karaktären av regional hubb. Och de mindre flygplatserna har aldrig någonsin varit annat.

Så ja, nu kan man helt enkelt göra det bästa av att situationen är som den är. SAS är räddat eller går inte under denna veckan iaf. Och så kan man anpassa sig till verkligheten och göra det bästa av situationen. Eller så kan man fortsätta gnälla, kalla bolaget för CPH Air eller liknande och bara sitta med händerna i fickorna.
Referring to SAS as CPH Air has nothing to do with whining about SAS becoming more CPH-centric. As I noted, CPH matters way more to me than any other Scandinavian airport. It’s merely referring to the reality of SAS becoming ever more of a CPH-centric airline. Suits me just fine. Actually the move to SkyTeam and being more CPH-centric is about as perfect as it can be for me.

All I need is a non-stop CPH-MSP route and it’s the most perfect airport in the world for me more than it already is. Which is why I am glad the Castlelake/Cargill guys got in on the SAS action. ;)
 
Så fantastiskt skönt att rekonstruktionen är genomförd! :) Stort beröm till alla bakom kulisserna som kämpat med detta! :)

Ett nytt starkare och friskare SAS för hela Skandinavien! :)
 
Så fantastiskt skönt att rekonstruktionen är genomförd! :) Stort beröm till alla bakom kulisserna som kämpat med detta! :)

Ett nytt starkare och friskare SAS för hela Skandinavien! :)
Du glömde att tacka alla aktieägare som skjutit till kapital genom åren för att tillslut förlora allt de investerat i SAS, det var inte allt för längesedan SAS genomförde, vad som blev, sin sista emission för att få in nytt kapital vilket som vi nu med facit i hand vet slutade i en rekonstruktion av företaget.
 
Du glömde att tacka alla aktieägare som skjutit till kapital genom åren för att tillslut förlora allt de investerat i SAS, det var inte allt för längesedan SAS genomförde, vad som blev, sin sista emission för att få in nytt kapital vilket som vi nu med facit i hand vet slutade i en rekonstruktion av företaget.
Den verkliga vinnaren i detta är Castlelake, de amerikanska advokaterna, de seniora SAS flygbesättningarna och kanske Air France-KLM. SAS lever för att kämpa en annan dag, och det är nyttigt.
 
Ja, man kan kalla det vad man vill. Det ändrar inte affärsunderlaget.



Precis så.

Jag förstår att det svider i ögat på svenska makthavare, men istället för att göra det bästa av situationen, anpassa sig och se över det hela så envisas man med en dåres envishet att det inte har något som helst att göra med något annat än att danskarna inte vill att svenskarna ska åka på semester (återigen, överdrift för dramatisk effekt).

Man glömmer också helt bort att 1/3 av landets befolkning använder CPH som hemflygplats och det framförallt är Stockholm/Mälardalen och Norrland som missgynnas, inte resten av landet. Detta är ett Arlandaproblem och Stockholmsproblem mer än det är ett problem för hela landet. Landvetter har alltid haft karaktären av regional hubb. Och de mindre flygplatserna har aldrig någonsin varit annat.

Så ja, nu kan man helt enkelt göra det bästa av att situationen är som den är. SAS är räddat eller går inte under denna veckan iaf. Och så kan man anpassa sig till verkligheten och göra det bästa av situationen. Eller så kan man fortsätta gnälla, kalla bolaget för CPH Air eller liknande och bara sitta med händerna i fickorna.
Sas har dock alltid fokuserat mest på Köpenhamn även vid svenskt ägande. Norge drog sig ut för massa år sedan, men Sas är inte mindre aktiv där. I sverige utmålas dessutom flyget som något dåligt var och varannan dag vilket det ej görs i Danmark.
 
Danmark är inte ensam ägare och bolaget är fortfarande skandinaviskt, och senaste trafikprogrammet hade Arlanda mer flyg än tex Oslo.

SAS will remain Scandinavian. The airline has so many Swedish flights and Swedish customers that it will remain quite Swedish too even with more of a shift to Copenhagen.

My CPH-US flights on SAS nowadays have more Swedish flight attendants than they used to have 20-25 years ago. And a lot of the SAS ground service workers at CPH are Swedish — definitely way more than 24 years ago. The airline will remain Scandinavian and quite Swedish too.
 
SAS will remain Scandinavian. The airline has so many Swedish flights and Swedish customers that it will remain quite Swedish too even with more of a shift to Copenhagen.

My CPH-US flights on SAS nowadays have more Swedish flight attendants than they used to have 20-25 years ago. And a lot of the SAS ground service workers at CPH are Swedish — definitely way more than 24 years ago. The airline will remain Scandinavian and quite Swedish too.
Yes and the focus on copenhagen has been going on long before now, even when all theee countries were the owners.
 
Toppen