Den danska regeringen har redan fått sin vilja igenom med att SAS blir CPH Air. Den danska regeringen kommer inte blanda sig för mycket om inte SAS behöver ytterligare en stor räddning eller ger upp att vara CPH Air. Istället kommer Danmark att låta McKinsey-killen göra sitt för att skjuta upp Danmark med att rädda SAS igen.
Ja, man kan kalla det vad man vill. Det ändrar inte affärsunderlaget.
Att Danmark/CPH skulle få vara fanbäraren för SAS har varit tydligt sedan många år. Det är bara att titta på en jordglob i kombo med en dagstidning för att se att geografiska och geopolitiska förhållanden så mycket mer gynnar CPH.
Precis så.
Jag förstår att det svider i ögat på svenska makthavare, men istället för att göra det bästa av situationen, anpassa sig och se över det hela så envisas man med en dåres envishet att det inte har något som helst att göra med något annat än att danskarna inte vill att svenskarna ska åka på semester (återigen, överdrift för dramatisk effekt).
Man glömmer också helt bort att 1/3 av landets befolkning använder CPH som hemflygplats och det framförallt är Stockholm/Mälardalen och Norrland som missgynnas, inte resten av landet. Detta är ett Arlandaproblem och Stockholmsproblem mer än det är ett problem för hela landet. Landvetter har alltid haft karaktären av regional hubb. Och de mindre flygplatserna har aldrig någonsin varit annat.
Så ja, nu kan man helt enkelt göra det bästa av att situationen är som den är. SAS är räddat eller går inte under denna veckan iaf. Och så kan man anpassa sig till verkligheten och göra det bästa av situationen. Eller så kan man fortsätta gnälla, kalla bolaget för CPH Air eller liknande och bara sitta med händerna i fickorna.