Senaste nytt

Rekonstruktionen på SAS är KLAR! 2024-08-28

För eventuella nytillkomna läsare / flygare / resenärer etc kan jag rekapitulera;

När SAS bildades tilllsammans av våra tre stater så fick Danmark den interkontinentala trafiken, då de inte har någon inrikes trafik som Sverige och Norge.

Som en av många anomalier inom SAS så skulle dock crew bestå av lika delar personal från respektive länder på intercont. Svensk och norsk crew började därför "jobba" när de gick på flygbussen till för att flyga ner till CPH.

Sen finns många andra saker att tillägga.....
 
En undran, när flyttar man HK från Stockholm, det är väl några hundra jobb i Frösunda som kommer att bli stationerade i Köpenhamn.
Med de möten jag sett/hört Anko så ligger det inte i närtid att flytta HK från Frösundavik.
Dock har han nämnt i olika möten/intervjuer att viss personal från Frösundavik kommer att placeras i Amsterdam och Köpenhamn.
 
Kan bara hålla med om att svenska staten hade kunnat agera annorlunda också när det gäller det här statliga bolaget men det är historia nu. Vi gav bort varumärket, jobben och möjligheterna. Nu går våra skattepengar till "gröna satsningar" såsom Northvolt, grönt stål och sådant som trendar bättre än flygbolag. Men det är historia nu. SAS är from idag gone för oss svenskar.
Svenskarna som bor i södra delen av landet kan ju fortfarande dra fördel av danskarnas iver att flytta bort från Arlanda så det är väl dom enda vinnarna av oss.
Om något så är det ju nu öppet mål för Ryan och dom andra lågprisbolagen att ta över på Arlanda. Grattis Sverige!
Sas är fortfarande väldigt stora på arlanda om inte störst. (dock ej intercont) Det är väl bara New york och Miami.
 
Tror du på det om det skulle missgynna Kastrup?
Jag håller med @NotRyan och tycker att det ska bli mycket intressant att se hur dansk-franska SAS agerar på den svenska och den norska marknaden på några års sikt. Å ena sidan grundar sig det statliga danska ägandet uppenbart i åsikten att det behövs statlig dansk inblandning för att styra så mycket flyg och arbetstillfällen som möjligt till CPH. (Hade CPH verkligen varit universums medelpunkt hade det ju liksom inte behövts något statligt ägande för att styra alla Europas flygplan dit, särskilt inte sedan norska och svenska staten lämnat ägandet i SAS. ;) ) Å andra sidan är det bara möjligt genom att styra rätt mycket resenärer från Norge och Sverige via CPH. Men det klarar man rimligen bara att göra om SAS fortsätter att vara ett starkt varumärke, och av många ses som hemmamarknadens "eget" flygbolag, även i Norge och Sverige. Det klarar man rimligen inte att upprätthålla om det inte finns ett fortsatt rätt stort utbud av direktlinjer till större destinationer från ARN och OSL. Så det är en delikat avvägning SAS har att göra, som förmodligen har både med linjenät och med marknadsföring att göra. SAS behöver alltså t.ex. se till att det fortsatt framstår som mer naturligt för svenskar att flyga med dansk-franska SAS än med Finnair, annars tappar de rejält med kundunderlag i Sverige norr om Hallandsåsen.

Vad som händer med huvudkontoret, och därmed företagets juridiska hemvist, blir också intressant. Ett högre löne- och kostnadsläge i Danmark än i Sverige kan vara en dämpande faktor, för fransoserna är kanske måttligt intresserad av att fördyra verksamheten för att gynna en annan ägare. Å andra sidan kan en flytt vara ett sätt att lättare få igenom neddragningar i antal anställda i centrala funktioner, om ledningen skulle vilja sikta på det som en del av den fortsatta jakten på ett lönsamt bolag. Så sammantaget ser jag det som lite svårbedömt. Men jag tror nog att det är en högre sannolikhet för en flytt av åtminstone delar av huvudkontoret till Köpenhamn (och SAS moderbolags juridiska hemvist till Danmark), än vad det är att linjenätet tunnas ut rejält på ARN och OSL till CPH:s fördel. Och ärligt talat kanske inte de flesta svenska resenärer (varken affärs- eller privatresenärer) heller skulle bry sig? Förmodligen spelar det mycket mer roll om det finns vettiga SAS-brandade kreditkort i Sverige, ett rimligt linjenät från ARN, och prisnivån, än i vilket land huvudkontoret ligger.
 
Last edited:
Jag håller med @NotRyan och tycker att det ska bli mycket intressant att se hur dansk-franska SAS agerar på den svenska och den norska marknaden på några års sikt. Å ena sidan grundar sig det statliga danska ägandet uppenbart i åsikten att det behövs statlig dansk inblandning för att styra så mycket flyg och arbetstillfällen som möjligt till CPH. (Hade CPH verkligen varit universums medelpunkt hade det ju liksom inte behövts något statligt ägande för att styra alla Europas flygplan dit, särskilt inte sedan norska och svenska staten lämnat ägandet i SAS. ;) ) Å andra sidan är det bara möjligt genom att styra rätt mycket resenärer från Norge och Sverige via CPH. Men det klarar man rimligen bara att göra om SAS fortsätter att vara ett starkt varumärke, och av många ses som hemmamarknadens "eget" flygbolag, även i Norge och Sverige. Det klarar man rimligen inte att upprätthålla om det inte finns ett fortsatt rätt stort utbud av direktlinjer till större destinationer från ARN och OSL. Så det är en delikat avvägning SAS har att göra, som förmodligen har både med linjenät och med marknadsföring att göra. SAS behöver alltså t.ex. se till att det fortsatt framstår som mer naturligt för svenskar att flyga med dansk-franska SAS än med Finnair, annars tappar de rejält med kundunderlag i Sverige norr om Hallandsåsen.

Vad som händer med huvudkontoret, och därmed företagets juridiska hemvist, blir också intressant. Ett högre löne- och kostnadsläge i Danmark än i Sverige kan vara en dämpande faktor, för fransoserna är kanske måttligt intresserad av att fördyra verksamheten för att gynna en annan ägare. Å andra sidan kan en flytt vara ett sätt att lättare få igenom neddragningar i antal anställda i centrala funktioner, om ledningen skulle vilja sikta på det som en del av den fortsatta jakten på ett lönsamt bolag. Så sammantaget ser jag det som lite svårbedömt. Men jag tror nog att det är en högre sannolikhet för en flytt av åtminstone delar av huvudkontoret till Köpenhamn (och SAS moderbolags juridiska hemvist till Danmark), än vad det är att linjenätet tunnas ut rejält på ARN och OSL till CPH:s fördel. Och ärligt talat kanske inte de flesta svenska resenärer (varken affärs- eller privatresenärer) heller skulle bry sig? Förmodligen spelar det mycket mer roll om det finns vettiga SAS-brandade kreditkort i Sverige, ett rimligt linjenät från ARN, och prisnivån, än i vilket land huvudkontoret ligger.
Det finns fler och fler billiga kontorslokaler på Malmö-Hyllie, och det är första stoppet på en snabb tågresa från CPH. Kostnaderna är lägre i Sverige än i Danmark. Kommer SAS att överväga det? Jag hoppas det men det kanske är för obekvämt för SAS.
 
Sas är fortfarande väldigt stora på arlanda om inte störst. (dock ej intercont) Det är väl bara New york och Miami.
Inte i förhållande till hur det har varit.
Numera går det mesta via CPH. Det är inte bara LA och Chicago som flyttats till CPH från Arlanda utan en hel del europarutter också.
Jag känner noll lojalitet mot ett bolag som så konsekvent p*ssat på Stockholm och som dessutom nu är danskt. Ska jag ändå göra ett byte kan jag likaväl göra det i FRA, MUC, ZRH eller nåt annat som i CPH.
Så nu ser jag fram emot ökad turtäthet till dessa flygplatser från ARN så ska vi nog få användning av vår Senatorstatus i *A!
 
Inte i förhållande till hur det har varit.
Numera går det mesta via CPH. Det är inte bara LA och Chicago som flyttats till CPH från Arlanda utan en hel del europarutter också.
Jag känner noll lojalitet mot ett bolag som så konsekvent p*ssat på Stockholm och som dessutom nu är danskt. Ska jag ändå göra ett byte kan jag likaväl göra det i FRA, MUC, ZRH eller nåt annat som i CPH.
Så nu ser jag fram emot ökad turtäthet till dessa flygplatser från ARN så ska vi nog få användning av vår Senatorstatus i *A!
Blir väl kanske mer turräthet till AMS och CDG också
 
Inte i förhållande till hur det har varit.
Numera går det mesta via CPH. Det är inte bara LA och Chicago som flyttats till CPH från Arlanda utan en hel del europarutter också.
Jag känner noll lojalitet mot ett bolag som så konsekvent p*ssat på Stockholm och som dessutom nu är danskt. Ska jag ändå göra ett byte kan jag likaväl göra det i FRA, MUC, ZRH eller nåt annat som i CPH.
Så nu ser jag fram emot ökad turtäthet till dessa flygplatser från ARN så ska vi nog få användning av vår Senatorstatus i *A!
Allting beror ju vad man har för tidsaspekt.

Backar vi till 80-talet t.ex. var det, förutom resor inom Norden, egentligen bara de riktigt stora affärsmetropolerna och turistmålen som hade direktflighter från Stockholm (London, Paris, Frankfurt, Zürich, Amsterdam).
Det mesta i övrigt innebar byte i Köpenhamn, alternativt mellanlandning i Köpenhamn (samma flightnummer och samma maskin).
Klassiska "mellanlandningslinjer" var t.ex. Stockholm - Köpenhamn - Milano, Stockholm - Köpenhamn - Madrid och Stockholm - Köpenhamn - Warszawa (som ju blev aktuell vid den trista olyckan med Dana Viking 1991)

Ett undantag var dock klassiska SK731 - som på den tiden gick direkt Stockholm - Moskva. Där var det danskarna som fick byta i Stockholm!
Men just den linjen är ju numera histora - av många skäl...
 
Toppen