Senaste nytt

Rekonstruktionen på SAS är KLAR! 2024-08-28

Jag kontrar med att säga att svenska staten varken varit intresserad av semesterresor eller att SAS har bra anslutningar till svenska flygplatser. Det finns verkligen efterfrågan. I söndags gick exemplelvis en fullsmockad BA782 med 11 rader Club Europe/Business (48 säten) Kanske skulle alla de till Stockholm, kanske skulle det finnas utrymme för fler flighter till andra städer, SAS flyttade först Landvetter - Heathrow till Stansted innan den lades ner helt.

Det finns ett stort behov av flygresor från Stockholm/Sverige, och jag tror inte alla är helt begeistrade av Kastrup och danskarna, men nu finns ju lyckligtvis en helt underbar flygplats i vårt östra grannland som blivit väldigt väldigt bra.

Det finns säkert en stor efterfrågan och nu när SAS är fria att agera från sina regionala hubbar utifrån vad marknaden vill ha istället för hur politikerna tycker det borde vara så kan de hålen fyllas.
 
Bara en ödmjuk fråga, du tycker inte danska staten utövar "politisk klåfingrighet"?

Man hade önskat svenska staten varit en mer aktiv ägare....
Kan bara hålla med om att svenska staten hade kunnat agera annorlunda också när det gäller det här statliga bolaget men det är historia nu. Vi gav bort varumärket, jobben och möjligheterna. Nu går våra skattepengar till "gröna satsningar" såsom Northvolt, grönt stål och sådant som trendar bättre än flygbolag. Men det är historia nu. SAS är from idag gone för oss svenskar.
Svenskarna som bor i södra delen av landet kan ju fortfarande dra fördel av danskarnas iver att flytta bort från Arlanda så det är väl dom enda vinnarna av oss.
Om något så är det ju nu öppet mål för Ryan och dom andra lågprisbolagen att ta över på Arlanda. Grattis Sverige!
 
Tror du på det om det skulle missgynna Kastrup?

Teoretisk fråga, men den danska staten har en historia av att gynna och underlätta bolag att bedriva verksamhet istället för att gå in och styra dem. Man är inte så sugen på att sitta i förarstolen, titta på t.ex CPH där man förvisso äger en del av flygplatsen men ingen majoritet och det går bra. Men det är min egen observation såklart. Och jag tror att om SAS skulle ta beslut som missgynnar CPH är man mer benägen att gå in och försöka rätta de underliggande orsakerna, istället för att tvinga SAS att flyga olönsam trafik.

I Sverige klarar staten inte ens av att effektivt driva de flygplatser som är helstatliga.
 
McKinsey alumni as Chairman of SAS? A worse thing for SAS customers could be an accountant as CEO. Perhaps Anko's days at SAS may be numbered now.
 
En undran, när flyttar man HK från Stockholm, det är väl några hundra jobb i Frösunda som kommer att bli stationerade i Köpenhamn.
 
Tror du på det om det skulle missgynna Kastrup?
Den danska regeringen har redan fått sin vilja igenom med att SAS blir CPH Air. Den danska regeringen kommer inte blanda sig för mycket om inte SAS behöver ytterligare en stor räddning eller ger upp att vara CPH Air. Istället kommer Danmark att låta McKinsey-killen göra sitt för att skjuta upp Danmark med att rädda SAS igen.
 
Att Danmark/CPH skulle få vara fanbäraren för SAS har varit tydligt sedan många år. Det är bara att titta på en jordglob i kombo med en dagstidning för att se att geografiska och geopolitiska förhållanden så mycket mer gynnar CPH.
 
En undran, när flyttar man HK från Stockholm, det är väl några hundra jobb i Frösunda som kommer att bli stationerade i Köpenhamn.

Malmö, Vellingeområdet kommer att ha fler SAS HQ-folk som invånare. Mycket billigare bostäder än Stockholm. Och få betalt i DKK med SEK-kostnader i Skåne? Förbättring av levnadskostnaderna.
 
Toppen