Senaste nytt

Rekonstruktionen på SAS är KLAR! 2024-08-28

Danska SAS därmed... :-(

Antingen fick man göra den lösningen och ge dem förutsättningar för att klara sig, eller fortsätta politiskt klåfingrighet i hur SAS bedriver sina affärer och pytsa in räddningspaket tills de till slut går omkull ändå och situationen för de som behöver resa blir ännu värre.

Bara att välja!
 
Danska SAS därmed... :-(
Konstigt sätt att skriva ”fortfarande existerande SAS”

Strunta i att Frank Zappa inte hade tyckt Sverige var ett land längre (eller hade han? För vad betyder det egentligen att ett land ”har ett flygbolag”?) och var nöjd att Skandinavien inte blev förpassad till bara feeder-trafik för LH-gruppen.
 
Konstigt sätt att skriva ”fortfarande existerande SAS”

Strunta i att Frank Zappa inte hade tyckt Sverige var ett land längre (eller hade han? För vad betyder det egentligen att ett land ”har ett flygbolag”?) och var nöjd att Skandinavien inte blev förpassad till bara feeder-trafik för LH-gruppen.

Tänk dig om SAS försvunnit hur snabbt Ryanair och Wizz kommit in och tagit över allt.
 
Antingen fick man göra den lösningen och ge dem förutsättningar för att klara sig, eller fortsätta politiskt klåfingrighet i hur SAS bedriver sina affärer och pytsa in räddningspaket tills de till slut går omkull ändå och situationen för de som behöver resa blir ännu värre.

Bara att välja!
Bara en ödmjuk fråga, du tycker inte danska staten utövar "politisk klåfingrighet"?

Man hade önskat svenska staten varit en mer aktiv ägare....
 
Bara en ödmjuk fråga, du tycker inte danska staten utövar "politisk klåfingrighet"?

Man hade önskat svenska staten varit en mer aktiv ägare....

Den danska staten är mest intresserad av att se till att deras största privata arbetsgivare (Kastrup) fortsätter att sysselsätta många. I övrigt är de inte särskilt inblandade i hur SAS bedriver sin verksamhet så länge de växer, erbjuder mer jobb och kanske lite vinst till ägarna.

Den svenska staten är mest intresserad av att det ska gå att flyga direkt på semester till Los Angeles och Thailand från Arlanda och att Sverige ska ha ett eget flygbolag för det är coolt och utan flygbolag är man inte ett bra land (jag överdriver såklart för effekten). Det är helt olika nivåer på resonemangen och argumenten för att Sverige skulle vara kvar snurrade mest runt att man ville kunna tvinga SAS att flyga dit man tycker.
 
Den danska staten är mest intresserad av att se till att deras största privata arbetsgivare (Kastrup) fortsätter att sysselsätta många. I övrigt är de inte särskilt inblandade i hur SAS bedriver sin verksamhet så länge de växer, erbjuder mer jobb och kanske lite vinst till ägarna.

Den svenska staten är mest intresserad av att det ska gå att flyga direkt på semester till Los Angeles och Thailand från Arlanda och att Sverige ska ha ett eget flygbolag för det är coolt och utan flygbolag är man inte ett bra land (jag överdriver såklart för effekten). Det är helt olika nivåer på resonemangen och argumenten för att Sverige skulle vara kvar snurrade mest runt att man ville kunna tvinga SAS att flyga dit man tycker.
Jag kontrar med att säga att svenska staten varken varit intresserad av semesterresor eller att SAS har bra anslutningar till svenska flygplatser. Det finns verkligen efterfrågan. I söndags gick exemplelvis en fullsmockad BA782 med 11 rader Club Europe/Business (48 säten) Kanske skulle alla de till Stockholm, kanske skulle det finnas utrymme för fler flighter till andra städer, SAS flyttade först Landvetter - Heathrow till Stansted innan den lades ner helt.

Det finns ett stort behov av flygresor från Stockholm/Sverige, och jag tror inte alla är helt begeistrade av Kastrup och danskarna, men nu finns ju lyckligtvis en helt underbar flygplats i vårt östra grannland som blivit väldigt väldigt bra.
 
Toppen